یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

یک منبع مطلع در حوزه نفت گفته است این دکل متعلق به مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری نیست بلکه متعلق به یکی از شرکت‌های خصوصی بابک زنجانی است.

آمار‌های ارایه‌شده نشان می‌دهد که حجم تجارت خارجی کشور دچار کاهش شدید شده که تاثیر خود را روی «کسری تجاری» کشور گذاشته است. چنانکه کسری تجاری کالا‌های غیر نفتی ایران در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته به اندازه 4 میلیارد دلار بدتر شده است. کسری تجاری از تفاضل صادرات به واردات به دست می‌آید. این شاخص به نوعی نشان‌دهنده «وزن تجاری» یک کشور است.

فعالیت شرکت‌های سیلیکون‌ولی با توجه به اینکه در داخل نیز در بین سیاستمداران طرفدار چندانی ندارد، بسیار بعید است. همچنین اگر تصور شود که با احیای برجام پای این شرکت‌ها به ایران باز می‌شود، باز هم راه را به خطا رفته‌ایم. کاری که برجام با تحریم‌ها کرد از این قرار بود که تحریم‌های ثانویه علیه ایران را برچید، اما تحریم‌های اصلی همچنان پابرجاست.

حسین سلاح ورزی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در مشهد خبر‌های خوبی در رابطه با گشایش‌های دیپلماتیک داد. رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: اخبار غیررسمی درباره پذیرفته شدن اف‌ای‌تی‌اف شنیده‌ایم و امکان جدی‌تر شدن مذاکرات هم وجود دارد.

به جرأت می‌توان گفت بازار زمین در ایران تنها بازار غیرتنظیم‌شده (Unregulated Market) و تنها بازاری است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم، هیچ مقرراتی بر آن حاکم نیست. حتی بازار آب‌نبات در ایران از طریق تنظیم بازار شکر، مقررات‌یابی می‌شود، اما در بازار مسکن هیچ‌گونه رگولاتوریِ قیمتی دیده نمی‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شش ماه دوم سال هم مانند نیمه اول، آرام خواهد بود و در این شرایط آرام، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نظیر صندوق سهامی سرو می‌تواند سودآوری بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بازارهایی نظیر دلار به همراه داشته باشد.

پنج استان فارس، اصفهان، یزد، کرمان و خط انتقالی که از استان سیستان‌وبلوچستان به سمت خراسان رضوی می‌رسد، مقصد پروژه‌های انتقال آب انتخاب شده‌اند. در صورت بهره‌برداری از همه فازهای این پروژه‌ها در افق بلندمدت، در مجموع 1.2 میلیارد مترمکعب آب شیرین به این پنج استان انتقال داده می‌شود.

یکی از نکات که بسیاری از ناظران و تحلیلگران اقتصاد در مدت اخیر به آن اشاره داشته‌اند این نکته است که با توجه به تداوم فضای فشار و تحریم‌های خارجی علیه ایران و عدم اجرای اصلاحات موثر در فضای داخلی اقتصاد، چندان نمی‌توان نرخ ارزِ کنونی که در کانال 49 هزار تومان، قرار دارد را واقعی دانست. این مساله پالس‌های معناداری را به بازار می‌فرستد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی، گفت: تورم طبق آخرین گزارش بالاتر از 46 درصد است و در نتیجه وقتی حجم تورم ریالی در این محدوده است انتظار برای ثابت ماندن قیمت ارز بیهوده است.

این قانون که با بهره‌گرفتن از قوانین پولی و بانکی کشورهای اروپایی و با کارگردانی حقوقدانان برجسته و کارشناسان بانکی ایرانی تدوین و در مجالس شورای ملی و سنا به تصویب رسیده، دارای ادبیاتی روشن، انسجام فراوان و پلن ارزشمندی در بخش‌های گوناگون آن است و از هنگام تصویب بی‌هیچ ابهامی زمینه‌ساز مقررات پول ملی، تاسیس بانک مرکزی ایران و بانک‌های خصوصی در کشور ما همانند کشور‌های اروپایی شده است.

قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت سراسر اقتصاد ایران را فرا گرفته است. کمتر بازاری را می‌توان در کشور ما سراغ گرفت که دولت به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در آن چنین سیاستی را اعمال نکرده باشد.

انتقال آب دریای عمان به اصفهان از سال 99 مطرح است. طول مسیر این طرح انتقال، 980 کیلومتر است و تاکنون آزادسازی 520 کیلومتر از مسیر آن انجام و 420 کیلومتر حفاری و 214 کیلومتر آن نیز لوله‌گذاری شده است. انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در...

در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان 70 میلیون متر مکعب و در مرحله دوم 400 میلیون مترمکعب آب به اصفهان انتقال داده می‌شود.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره قانون بودجه 1402، تراز مالی و تراز عملیاتی طی تغییرات مجلس، نسبت به لایحه اولیه ارسالی از سوی دولت با افزایش مواجه شده است.

مصرف بالای بنزین در ایران برای خودرو‌ها و کمبود گاز برای تأمین خوراک پتروشیمی‌ها اکنون به یک چالش جدید در بخش انرژی کشور بدل شده است. اکنون که زمزمه‌هایی از واردات بنزین و گازوئیل به گوش‌می‌رسد و دولت نیز از درِ انکار وارد شده و به اسم سوآپ آن را مطرح می‌کند، به نظر می‌رسد خبر ورود یک رقیب جدید برای بنزین بیش از پیش داغ شده باشد.

با تداوم تورم‌های بالا در کشور، هشدار در مورد احتمال وقوع ابر تورم از جمله مواردی است که توسط برخی از کارشناسان اقتصادی گوشزد می‌شود.