یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

بر اساس آنچه وزارت نفت عراق در داده‌های آماری خود منتشر کرده است، میزان صادرات نفتی این کشور در 5 ماه ابتدایی سال جاری 6 برابر کل درآمد نفتی ایران در مدت مشابه بوده است.

واردات چهار تن شمش طلا به کشور در 5 ماهه نخست امسال این سوال را مطرح کرده است که آیا بازارساز با استفاده از این پشتوانه توانسته قیمت دلار، طلا و سکه را کنترل کند؟ آیا اصولا واردات شمش طلا بر بازارهای ارز و طلا موثر است؟

بانک مرکزی اعلام کرد: جلسه مجمع عمومی فوق العاده جامعه صرافان با دستورات جلسه "تصویب اساسنامه جدید" و سایر موارد در اختیار مجمع با محوریت "افزایش نقش جامعه صرافان" با حضور جمع کثیری از صرافان برگزار شد.

پلتفرم‌های خرید و فروش مسکن در قیمت گذاری موثر خواهند بود، اما این امر بدان معنا نیست که بازار مسکن به دست فعالان این حیطه قیمت‌سازی می‌شود، وجود نظارت بر عملکرد این پلتفرم‌ها قطعا سازنده خواهد بود، اما راه حل قیمت بالای مسکن را باید در عواملی بنیادی‌تر جستجو کرد.

مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی در خصوص تورم مردادماه منتشر کرده است که بر اساس آن، بازار مسکن و اجاره طی این بازه یک ماهه هر کدام 3.3 درصد تورم را پشت سر گذاشته‌اند.

گاه ممکن است صادر کننده چک در قسمت دارنده چک شماره حسابی را درج کند در این صورت آن چک فقط به همان شماره حساب قابل وصول است و وجه چک صرفاً قابل واریز به آن شماره حساب است.

در حالی امام جمعه شیراز از ایجاد 20 میلیون شغل می‌گوید که ارقام بسیار کوچکتر - که از زبان وزیر کار یا مقامات اقتصادی دیگر در این باره به گوش می‌خورد - با واکنش‌های تندی همراه شده و با محاسباتی ساده به زیر سوال رفته‌اند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری همچنان در محدوده‌های 2.1 میلیون واحدی قرار دارد و حتی خبر وزیر هم نتوانست این مقاومت را از سر راه بردارد به همین خاطر باز هم شایعه دست کاری شاخص در فضای مجازی بین اهالی بازار در حال دست به شدن است.

عده‌ای از معامله‌گران معتقدند اگر قیمت تتر در ابتدای امروز، شنبه 11 شهریور، نزدیک مرز 50 هزار تومان معامله شود، می‌تواند قیمت دلار هرات را هم وارد کانال 49 هزار تومان کند. اختلاف دلار هرات و قیمت تتر در روز جمعه به هزار تومان رسید.

کشور‌های ثروتمند حاشیه خلیج فارس، به‌جای استفاده از صندوق‌های ثروت ملی این کشورها، درحال نهایی کردن قرارداد‌های بین‌المللی بیشتری از طریق شرکت‌های تحت حمایت دولت هستند.

اگر نفت فروش رفته در 5 ماه ابتدایی سال جاری میانگین 2 میلیون بشکه در روز باشد طبق محاسبات ایران نفت خود را با قیمت 21 دلار و اگر میانگین فروش نفت (طبق گفته‌های منظور) 1.4 میلیون بشکه در روز بوده باشد؛ قیمت نفت فروخته شده 30 دلار بوده است. در صورتی که حالت سوم را فروش میانگین یک میلیون بشکه در روز در نظر بگیریم در خوشبینانه‌ترین حالت دولت سیزدهم نفت خود را میانگین با نرخ 42 دلار به فروش...

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ماه اوت، با افزایش قابل توجه تولید ایران و به رغم کاهش اضافی تولید از سوی عربستان، صعود کرد.

طبیعتا وقتی ماندگاری تورم بالا وجود دارد، اول مردم در مواجهه با تورم متوجه می‌شوند که حقوق و دستمزدشان با هزینه‌ها همخوانی ندارد، در نتیجه در سال‌های اولیه ناچار می‌شوند از پس انداز خود مصرف کنند و به تدریج، پس از پایان یافتن پس اندازشان ناچار می‌شوند سرمایه‌های خود را مصرف کنند، مثلا ماشین، فرش، زمین و سرمایه‌های مادی خود را هزینه کنند. اما وقتی ماندگاری تورم بالا می‌رود، افراد از...

در حال حاضر 48.90 درصد کل بازار ارز‌های دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز 0.08 درصد افزایش داشته است.

امروز غیر از سکه گرمی، باقی قطعات سکه به کانال‌های قیمتی بالاتر راه یافتند. این افزایش قیمت متعاقب رشد 100 تومانی قیمت دلار رخ داد. در روز جاری قیمت طلا و سکه علاوه بر اثر افزایشی بازار ارز از رشد انس جهانی طلا نیز تاثیر گرفت.

در حالی امروز الگوی زیگزاگی برای قیمت دلار شکسته شد که بازار ارز تحت تاثیر سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت. قیمت دلار در دو روز گذشته نوسان افزایشی محدودی داشته و به شکست مرز مقاومتی قبلی نزدیک شده است.