یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

با افزایش مجدد خصومت‌ها بین اوکراین و روسیه در آبراه کلیدی دریای سیاه، گندم از پایین‌ترین سطح خود در اوایل ژوئن تاکنون، افزایشی شده است.

طبق آمار‌های بودجه و گفته‌های اخیر داود منظور - رئیس سازمان برنامه و بودجه - دولت سیزدهم قیمت فروش نفت را فدای حجم صادرات آن کرده است؛ بطوریکه در خوشبینانه‌ترین حالت نفت ایران در بازار‌های جهانی با 30 درصد تخفیف به فروش می‌رسد.

بیش از نیمی از درآمد خانوار‌های شهری از درآمد‌های غیرشغلی به دست می‌آید.

خوراک و اجاره بالابرنده‌های تورم مرداد بودند و از روند نزولی کاهش سرعت رشد تورم در نیمه تابستان جلوگیری کردند.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: موضع ریاست جمهور در خصوص منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور براساس طبقه‌بندی فنی حساب‌های ارزی خارجی بانک مرکزی کاملا صحیح است.

افزایش قیمت مصرف‌کننده در آلمان، نیرو‌های سیاسی راستگرا را تحریک کرده است. نابرابری‌ها در بزرگترین اقتصاد اروپا در حال گسترش است و باعث شده بسیاری از مردم نگران تجربه تورمی مشابه سال 1923 باشند. آلمانی‌ها به‌خاطر حمله روسیه به اوکراین تحت تاثیر شدیدترین افزایش قیمت‌ها از زمان اتحاد مجدد این کشور، یعنی از زمان پایان جنگ سرد تاکنون، قرار گرفته‌اند.

افقه گفت: «مشکلات اقتصادی کشور به شدت به مشکلات غیراقتصادی هم مربوط است حالا بعضی‌ها فقط سیاسی فکر می‌کنند. از نظر من، اما همانطور که بار‌ها تاکید کرده‌ام مشکلات تنها نمودشان اقتصادی است، اما تقریباً همه‌شان ریشه‌های غیراقتصادی دارند. مسائل سیاسی تنها یکی از ریشه‌های مشکلات اقتصادی کشور است، اما معتقدم ریشه اصلی مشکلات اقتصادی مرتبط با نگرش و بینش است و اگر تحولات اساسی در این زمینه...

«میزان واقعی صادرات نفت ایران واقعی نیست.» این را همایون فلکشاهی، تحلیلگر و کارشناس ارشد مؤسسه انرژی کپلر مستقر در لندن می‌گوید. فلکشاهی موارد نقض این ادعای بلومبرگ را شرح داده و می‌گوید: «احتمالاً این تخمین عجیب و غریب شرکت ردیابی نفتکش‌ها (Tanker Trackers) به میزان نفت ایران که روی آب ذخیره شده برگردد.»

مدیر پروژه فاز 11 پارس جنوبی شرکت پتروپارس ضمن تشریح اقدامات انجام شده در بهره‌برداری از آخرین مرحله توسعه بخش دریایی پارس جنوبی، از صرفه‌جویی بیش از 400 میلیون دلار در راه‌اندازی نخستین سکوی این فاز خبر داد.

طرح کالابرگ الکترونیک از پنج‌شنبه هفته گذشته با اضافه شدن 2 دهک جدید اکنون 5 دهک اول درآمدی را شامل می‌شود.

دوره جهانی شدن و ادغام سریع به پایان رسیده و دوره حمایت از صنایع داخلی در حال افزایش است. اید تنها نکته مسلم در مورد این اقتصاد شکننده و تکه تکه شده جدید جهانی مسلم آن است که با شوک‌هایی مواجه خواهد شد. صندوق بین المللی پول، سایر موسسات بین المللی، طلبکاران و وام گیرندگان همگی باید خود را با این شرایط تطبیق داده و آماده شوند.

بازار بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با رشد بیش از 58 هزارواحدی همراه شد و شاخص کل رشد حدود 2.9 درصدی را به خود گرفت.

یکی از ویژگی‌های اقتصاد سالم، در همه کشور‌های توسعه یافته «شفافیت اطلاعات» است. به جز دو حوزه خاص، در سایر حوزه ها، شفافیت اطلاعاتی وجود دارد: یکم حوزه اطلاعات شخصی و خانوادگی افراد و دوم اطلاعات مرتبط با امنیت ملی. مخفی کردن اطلاعات اقتصادی در دسته بندی اطلاعات امنیتی قرار نمی‌گیرد. مخفی کردن اطلاعات اقتصادی می‌تواند ایجاد کننده رانت اطلاعاتی باشد.

رئیس بانک توسعه نوین (بانک بریکس) در دیدار معاون وزیر امور خارجه ضمن استقبال از پیوستن ایران به بریکس اعلام کرد که در آینده نزدیک به تهران سفر می‌کند.

ارز ذخیره جهان با چالشی از سوی کشور‌های جنوب جهانی مواجه شده که خواستار گزینه‌هایی فراتر از دلار هستند. با این وجود، این چالش به اندازه‌ای توان دارد که دلار را از پادشاهی ساقط کند.