چهارشنبه 18 مهر 1403

فرزند شهید فخری‌زاده: علم و دانش مهمترین سلاح پدرم بود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فرزند شهید فخری‌زاده: علم و دانش مهمترین سلاح پدرم بود

بیرجند - ایرنا - فرزند شهید محسن فخری‌زاده گفت: علم و دانش مهمترین سلاح شهید فخری‌زاده بود و نباید گذاشت این سلاح بر زمین بماند.

به گزارش ایرنا حامد فخری‌زاده شامگاه دوشنبه در نشست مجازی بزرگداشت شهید دکتر محسن فخری‌زاده که دانشگاه بیرجند برگزار کرد، افزود: علاوه بر شناختی که همه از جایگاه علمی و عملیاتی این شهید دارند اما قطعا همه خوب می‌دانیم که شهید فخری‌زاده بزرگترین خدمتی که در طول قریب به 40 سال انجام داد، تولید دانش، علم و اندیشه بود.

وی گفت: نوع نگاه این شهید به علم، نوآوری، ابتکار و خلاقیت در تولید علم بسیار نوع نگاه خاصی بود و یک اسلحه بیش نداشت و آن قلم او بود که انتظار می‌رود که ادامه دهندگان راه او نگذارند این اسلحه زمین گذاشته شود.

فخری‌زاده اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل این عمل کورکورانه که توسط استکبار جهانی اتفاق افتاد، ترس صهیونیسم از حرکت‌های علمی و تولیدات دانش این شهید بود و قطعا هدف استکبار جهانی و صهیونیسم با ضربه زدن به این عنصر علمی و دانشمند ارزشمند و برجسته آن بود که جریان تولید علم را در کشور متوقف کند.

وی با بیان اینکه محسن فخری‌زاده شهید علم و اندیشه است، ادامه داد: بزرگترین خدمتی که او به ایران و بشریت کرده، تولید علوم در حوزه‌هایی بود که کسی ورود پیدا نکرده و همیشه اعتقاد داشت اگر جوانان به حوزه تولید علم و اندیشه ورود پیدا کنند مثل همیشه در طول تاریخ مصرف کننده علم نخواهیم بود.

وی اظهار داشت: شهید فخری‌زاده با نگاه به آینده مسایل را پیگیری می‌کرد و پروژه‌هایی در دست اجرا داشت که قطعا به جریان تولید اندیشه در میهن اسلامی ایران منجر می‌شد.

فرزند شهید محسن فخری‌زاده گفت: در بسیاری از معارفه‌ها و صحبت‌هایی که درخصوص این شهید می‌شود زندگی فلسفی او مغفول می‌ماند و یکی از ویژگی‌های شهید این بود که در کنار جریان‌های علمی و عملیاتی، زندگی عرفانی و فلسفی عمیقی داشت.

وی افزود: آمیختگی علم، فلسفه و عرفان نه تنها به ایشان کمک می‌کرد که روی موضوعات بزرگ و پیچیده کار کند بلکه باعث می‌شد با ابتکار و خلاقیت مثال‌زدنی موضوعاتی را طرح کند و در جریان تولید علم قرار دهد که سال‌های سال برای بشریت لاینحل بود.

تروریست‌های مسلح عصر جمعه - هفتم آذر ماه - با کمین در مسیر خودرو حامل دکتر محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در بلوار مصطفی خمینی (ره) شهر آبسرد از توابع شهرستان دماوند، این دانشمند برجسته کشورمان را در عملیاتی انتحاری و مسلحانه به شهادت رساندند.

براساس اظهارات وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان این حمله تروریستی، ابتدا خودرو حامل فخری‌زاده مورد حمله قرار گرفت و بعد یک خودرو نیسان در 15 متری وی منفجر شد؛ در اثر این تیراندازی و انفجار، «فخری‌زاده» به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد ولی با توجه به شدت جراحت‌های وارده در بیمارستان به شهادت می‌رسد.

رهبر معظم انقلاب در پیامی با تسلیت شهادت این دانشمند برجسته تاکید کردند که دو موضوع مهم را همه دست‌اندرکاران باید به جد در دستور کار قرار دهند؛ نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن و دیگر، پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت.

رییس جمهوری هم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد که «همه اتاق‌های فکر و همه دشمنان ایران باید به خوبی بدانند ملت ایران و مسئولان کشور شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند؛ به موقع و مناسب، مسئولان مربوطه پاسخ این جنایت را خواهند داد».

پیکر پاک شهید فخری‌زاده پس از طواف در حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س) و حرم امام خمینی (ره) امروز (دوشنبه) با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح و خانواده معظم شهید در امامزاده صالح (ع) تهران آرام گرفت.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*