دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

فروش 1200 میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در شیراز / اینجا نخبه‌ها حرف اول را می‌زنند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فروش 1200 میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در شیراز / اینجا نخبه‌ها حرف اول را می‌زنند

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس - معصومه شیری؛ تا اواسط دهه 19 میلادی، یکی از موانع بزرگی که بر سر راه توسعه علمی و اقتصادی کشورها وجود داشت، نبود حلقه‌ای واسط میان صنعت و دانشگاه بود. تا اینکه برخی از کشورها در راستای تکمیل زنجیره ساختاری صنعت و دانشگاه، برای اولین بار در جهان «پارک علم و فناوری» را تاسیس کردند تا یک گام عملیاتی برای تجاری‌سازی ایده‌های نو به کسب و کار دانش‌بنیان برداشته شود.

همچنین این پارک‌ها با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در ارتباط هستند و زیرساخت‌هایی مانند فضاهای اداری و آزمایشگاهی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذارند و بستر را برای انتقال و توسعه فناوری، جذب سرمایه‌گذاری و ورود به بازارهای داخلی و خارجی فراهم می‌کنند.

در کشور ما 49 پارک علم و فناوری 234 مرکز رشد واحدهای فناوری و 1663 شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد وجود دارد که توانسته اند برای 65000 فناور در پارک‌ها و مراکز رشد اشتغال آفرینی کنند. پارک علم و فناوری استان فارس سومین پارک بزرگ کشور است که توانسته است گام‌های موثری برای دستیابی به تحقق اقتصاد دانش‌بنیان بردارد. از این رو به سراغ «امین‌رضا ذوالقدر» رئیس پارک و علم و فناوری استان فارس رفتیم تا با برنامه‌ها و دستاوردهای این پارک بیشتر آشنا شویم. در ادامه متن کامل این گفتگو را می‌خوانید:

فارس: پارک علم و فناوری فارس برای تحقق شعار سال و دستور رهبرانقلاب برای کمک به دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ چه برنامه‌ای دارد؟

* تامین فضا برای دانش‌بنیان‌ها با احیاء واحدهای صنعتی غیرفعال

ذوالقدر:پارک علم و فناوری فارس در راستای تحقق فرمان رهبرمعظم انقلاب مبنی بر نامگذاری سال به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» یکسری برنامه ویژه تدوین کرده است. یکی از این برنامه ها که در استان فارس بسیار اهمیت دارد و درواقع راه حلی برای رفع مشکل تامین فضاهای کارگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان است. این شرکت‌ها برای اینکه بتوانند تولید خود را افزایش دهند احتیاج به فضاهای کارگاهی دارند، از طرف دیگر دولت، زیرساخت‌هایی را در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی فراهم کرده که بخش خصوصی در آنجا سرمایه گذاری کرده و سوله‌هایی را در آنجا ساخته است که بخش قابل توجهی از آن ها تعطیل یا نیمه تعطیل است. در واقع این فضاهای خالی برای ما یک فرصت هستند که می‌تواند مشکل کمبود فضای کارگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان را حل کند.

بر همین اساس پارک علم و فناوری فارس برنامه‌ای را تدوین کرده است که به کمک آن امکان پرداخت تسهیلات به شرکت‌های مستقر در پارک که به فضای کارگاهی نیاز دارند تسهیل شود تا این شرکت ها بتوانند فضاهای خالی موجود در شهرک های صنعتی را اجاره کنند. پارک نیز بخشی از هزینه اجاره‌ی این شرکت‌ها را در قالب تسهیلات بدون سود با بازپرداخت 2-3 ساله تامین می‌کند. با این تدبیر هم مشکل شرکت‌ها حل می‌شود هم زیرساختی که در کشور وجود دارد و بلا استفاده مانده، احیا می‌شود و جانی دوباره می‌گیرد.

پارک علم و فناوری فارس

* افزایش فعالیت تحقیق‌وتوسعه صنایع با مشارکت دانش‌بنیان‌ها 

برنامه مهمی دیگری که پارک علم و فناوری فارس دنبال می‌کند این است که اگر صنایع فعال و نیمه فعال مستقر در شهرک‌های صنعتی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک بتوانند فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای خود را افزایش دهند و از این طریق تولیدشان را افزایش دهند و در مسیر دانش‌بنیان شدن صنعت خود گام بردارند، می‌توانند از امکانات و تسهیلاتی که در اختیار شرکت‌های مستقر در پارک قرار گرفته است استفاده کنند. از این رو برای تحقق این هدف، با ستاد نهضت احیا واحدهای صنعتی غیرفعال که در دولت سیزدهم تشکیل شد، تعاملات خوبی صورت گرفته است.

فارس: در حال حاضر چه تعداد واحد فناور در پارک علم و فناوری فارس مستقر هستند؟

*استقرار 350 شرکت فناور در پارک علم و فناوری فارس

ذوالقدر:در حال حاضر 350 شرکت دانش‌بنیان و فناور در پارک مستقر هستند. از ابتدای تشکیل پارک علم و فناوری استان فارس تاکنون 1200 شرکت فناور و دانش‌بنیان در آن حضور داشتند و از خدمات و حمایت‌های مالی پارک بهره مند شده اند. امروز بسیاری از این شرکت‌ها رشد کرده‌اند و به شهرک‌های صنعتی منتقل شده‌اند.

فارس: شرکت‌های مستقر در پارک چه میزان درآمدزایی و اشتغالزایی داشته‌اند؟ میزان صادرات این شرکت‌ها چقدر است؟

ذوالقدر:با توجه به آمار سال 1399 شرکت های پارک فناوری استان فارس بیش از 1200 میلیارد تومان فروش داشته‌اند و برای بیش از 3100 نفر اشتغالزایی کرده اند. 6.8 میلیون دلار در سال 98 و 5 میلیون دلار صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان فارس بوده و آمارهای صادرات سال 1400 هنوز جمع‌بندی و اعلام نشده است.

طراحی و ساخت ساکشن‌های پرتابل دندان پزشکی (شرکت سازه طب هوا پرگاس)

فارس: تعدادی از محصولات شاخص و فناورانه پارک علم و فناوری فارس را معرفی کنید.

*از تولید تجهیزات جراحی با ربات تا آب‌شیرین‌کن‌های صنعتی

شرکت‌های داخل پارک محصولات متنوعی دارند، اما به طور خاص در حوزه تجهیزات پزشکی شرکت «سخت کوشان آوای گل نرگس» را داریم که در زمینه تولید دستگاه‌های لاپاراسکوپی فعالیت می‌کند و تا سال گذشته یک میلیارد و دویست میلیون تومان فروش داشته است. همچنین شرکت «مدرن ابزار پزشکی صبای هستی» را داریم که کاترهای قلبی و عروقی تولید می‌کند که در اتاق‌های عمل و بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها کاربرد دارد.

شرکت دانش‌بنیان «سازه طب هوا پرگاس» نیز از شرکت‌های فناور پارک علم و فناوری استان فارس است که در زمینه تجهیزات دندانپزشکی موفق به ساخت چند محصول تحریمی شده و ضمن جلوگیری از خروج ارز، کشور را در زمینه برخی از تجهیزات دندانپزشکی به خودکفایی رسانده است. در ادامه ویدئویی از گفتگو با این شرکت دانش‌بنیان را مشاهده می‌کنید.

یکی دیگر از شرکت‌های موفق پارک علم و فناوری فارس شرکت «تصفیه گستر جنوب» است که با فعالیت در زمینه طراحی و تولید دستگاه های آب شیرین کن صنعتی و خانگی توانسته است در سال 1400 حدود 95 میلیارد ریال درآمدزایی داشته باشد.

شرکت دانش‌بنیان «بانی زیست بسپار هیلدا» نیز تولید کننده پانسمان های نوین و ترکیبات منعقد کننده خون زیست سازگار و زیست تخریب پذیراست که توانسته نیاز کشور به این محصول را رفع کند.

در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی نیز شرکت دانش‌بنیان «پترو پژوهش اهورا» را داریم که توانسته است تعدادی از دستگاه‌های آزمایشگاهی صنعت نفت را داخل کشور بومی سازی کند.

دستگاه تصفیه و ضد عفونی‌کننده هوا (شرکت فارس طبیب تکنولوژی)

فارس: حضرت آقا در دیدار اخیرشان با تولید کنندگان و فعالان صنعتی نسبت به دانش‌بنیان نبودن صنایع کشور گلایه کردند. شما به عنوان عضوی از اکوسیستم دانش‌بنیان کشور فکر می کنید نقش پارک های علم و فناوری برای تحقق این هدف چیست؟

*توسعه تحقیق‌و توسعه صنایع را جدی بگیریم

ذوالقدر: مسئله این است که صنایع بزرگ ما مثل نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد، خودروسازی دانش‌بنیان نیستند و بیشتر متکی بر فناوری های وارداتی هستند. بنابراین بیشتر خام فروشی انجام می شود. به عنوان نمونه صادرات ما در حوزه پتروشیمی محصولاتی مثل متانول است، در حالیکه باید به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر برویم. برای تحقق این امر نیاز به سیاست گذاری و سرمایه گذاری کلان ملی است. از طرفی توسعه تحقیق و توسعه صنایع می‌بایست به عنوان یک الزام تلقی شود. دولت می تواند با اعمال یک سری سیاست‌های تشویقی مثلا در حوزه مالیاتی صنایع را به سمت تحقیق و توسعه سوق دهد. دراین صورت نقش پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها می تواند پررنگ تر شود.

*نفوذ دانش‌بنیان‌ها به دل شهرک‌های صنعتی

در چنین فضایی است که پارک های علم و فناوری می‌توانند بیشتر به فضای خارج از محدوده پارک وارد شوند و اکوسیستم استان را تحت تاثیر قرار دهند. برهمین اساس ما برنامه ای را تنظیم کرد ایم که شرکت های دانش‌بنیان بتوانند به دل شهرک های صنعتی نفوذ پیدا کنند و در آنجا با توسعه کسب و کار خودشان به احیا و تقویت واحدهای صنعتی نیز کمک کنند. این اقدام می‌تواند بر روی کل استان تاثیرگذار باشد و صنایع به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنند. ورود دانش‌بنیان‌ها به شهرک‌های صنعتی زمینه ساز ارتباط بیشتر دانش‌بنیان‌ها با صنایع است. در واقع ما باید دیوارهای پارک ها را باز کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان تنها منزوی به خودشان نباشند بلکه در زیست بوم و اکوسیستم استان نفوذ کنند و در آنجا اثربخشی داشته باشند.

فارس: یکی از ماموریت های مهم پارک‌های علم و فناوری، توجه به مزیت های استانی است. پارک علم و فناوری در این راستا چه اقداماتی انجام داده است؟

*تلاش برای افزایش سهم فناوری در حوزه کشاورزی

ذوالقدر: همانطور که می‌دانید استان فارس به عنوان قطب الکترونیک کشور شناخته می‌شود، از این رو تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان فارس در بحث صنایع الکترونیک و مکاترونیک، فناوری ارتباطات و اطلاعات، اقتصاد دیجیتال اقدامات بسیار خوبی را انجام داده‌اند.

مهندس برق الکترونیک در حال تست سخت افزار رله (شرکت توان انرژی پرداز پارسیان شیراز پیشرو)

همچنین باتوجه به تاکیدی که مقام معظم رهبری بر دانش‌بنیان شدن صنعت کشاورزی و افزایش سهم 5 درصدی فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی دارند، پارک علم و فناوری فارس تلاش می‌کند تا شرایطی را به وجود بیاورد که صنعت کشاورزی استان فارس بهبود پیدا کند. در همین راستا یک پردیس کشاورزی با مشارکت جهاد کشاورزی ایجاد خواهد شد. همچنین قصد داریم شرکت‌های دانش‌بنیان را به باغداران و کشاورزان وصل کنیم تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را در باغات خود بکار بگیرند و به توسعه کشاورزی نوین در کشور کمک کنند.

*تولید مواد با ارزش‌افزوده بالا از متانول / تاسیس پارک شیمیایی در کنار پتروشیمی شیراز

از سوی دیگر متانول محصولی پایه و اولیه در صنعت پتروشیمی است و محصولات زیادی از متانول و مشتقات آن مانند فرمالدهید، اسید استیک، متان آمین ها، آکریلات ها، دی متیل اتر، ترکیبات اولفینی سبک، پلیمرهای وِیژه می‌توانند در داخل کشور تولید شوند. از این رو پارک علم و فناوری استان فارس به جزییات محصولات پایین دستی زیادی که از متانول قابل تولید اند، و نیز کاربردهای آن‌ها، ارزش اقتصادی، و بازار مصرف آنها در سطح بین المللی پرداخته است. بویژه اینکه توسعه صنایع پایین دستی متانول در کشورهای صنعتی از اهمیت ویژه ای برخودار است و در این راستا پارک شیمایی در کنار صنایع شیمایی جهت تولید فراورده‌های با ارزش افزوده بالا و در نتیجه تکمیل زنجیره ارزش، گسترش یافته اند.

براین اساس با توجه وجود منبع بزرگ متانول در پتروشیمی شیراز، نیروی انسانی مستعد، رونق اشتغال و رشد اقتصاد منطقه‌ای، ضرورت ایجاد واحد پارک شیمایی پارک علم و فناوری فارس در کنار پتروشیمی شیراز جهت توسعه فراورده‌های پایین دستی متانول، از برنامه‌های مهم پارک علم و فناوری فارس است.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دانش بنیان

پارک علم و فناوری فارس پارک شیمیایی خبرخوب تحقیق و توسعه این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
فروش 1200 میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در شیراز / اینجا نخبه‌ها حرف اول را می‌زنند 2
فروش 1200 میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در شیراز / اینجا نخبه‌ها حرف اول را می‌زنند 3
فروش 1200 میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در شیراز / اینجا نخبه‌ها حرف اول را می‌زنند 4
فروش 1200 میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در شیراز / اینجا نخبه‌ها حرف اول را می‌زنند 5
فروش 1200 میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در شیراز / اینجا نخبه‌ها حرف اول را می‌زنند 6
فروش 1200 میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در شیراز / اینجا نخبه‌ها حرف اول را می‌زنند 7