جمعه 28 اردیبهشت 1403

فرو 83 میلیاردی کتاب در بخش مجازی نمایشگاه / 112هزار بسته به دست مردم رسید

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
فرو 83 میلیاردی کتاب در بخش مجازی نمایشگاه / 112هزار بسته به دست مردم رسید

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران از ارسال 11 هزار و 940 بسته به دست مردم خبر داد و گفت: فروش مجازی به 83 میلیارد تومان رسید.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هشتمین نشست خبری روزانه سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی امروز پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه برگزار شد.

رمضانی در این نشست با اشاره به آمار فروش کتاب تا ساعت 20 روز گذشته چهارشنبه 27 اردیبهشت، گفت: نمایشگاه در بخش حضوری 158 میلیارد تومان فروش داشت که 116 میلیارد در کارتخوان‌های رسمی و 42 میلیارد به صورت نقدی و کارت به کارت و... بوده است.

وی افزود: 83 میلیارد تومان نیز در بخش مجازی فروش کتاب انجام شد که 66 میلیارد و 500 میلیون تومان مربوط به ناشران و 16 میلیارد و 500 میلیون تومان مربوط به کتابفروشان است. در مجموع نمایشگاه کتاب تهران تا شب گذشته 241 میلیارد تومان فروش کتاب را تجربه کرد.

رمضانی با اشاره به تعداد نسخه‌های فروش رفته نیز گفت: در مجموع 720 هزار نسخه کتاب به فروش رفته است.

وی با اشاره به آمار کمیته رسیدگی به تخلفات گفت: در هیئات رسیدگی به تخلفات، برای ناشری که عرضه و فروش اثر مغایر ضوابط نشر داشت، با اخذ تعهد کتبی، حکم محرومیت از تسهیلات حمایتی و 50 درصد کاهش متراژ غرفه در سال آینده صادر شد.

به گفته رمضانی برای ناشر دیگری که ارائه کتاب‌های مغایر ضوابط نشر داشت، با اخذ تعهد کتبی و درج در پرونده حکم تعطیلی غرفه به مدت 4 ساعت صادر شد.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: برای ناشر دیگری که اقدام به واگذاری غرفه به غیر در بخش ناشران کودک و نوجوان کرده بود با اخذ تعهد کتبی و تعهد به عدم تکرار تخلف حکم تعطیلی غرفه تا پایان نمایشگاه صادر شد. هم‌چنین برای ناشر دیگری هم که موجب اخلال در نظم سالن نمایشگاه شده بود، حکم تعهد در عدم تکرار تخلف و درج در پرونده صادر شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های جنبی نمایشگاه کتاب تهران به ارائه خدمات میز اهل قلم به 487 نفر اشاره کرد و گفت: در کمیته اطلاع‌رسانی به 38 هزار نفر اطلاعات داده شد و 11 هزار نقشه نیز در میان مردم توزیع شده است. در مرکز تماس نیز حدود هفت هزار و 700 تماس ورودی و 930 تماس خروجی داشتیم.

 فروش نمایشگاه به مرز 200 میلیارد تومان رسید / ثبت 17 پرونده تخلف برای ناشران

سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تحویل 106 هزار و440 مرسوله به دست مردم خبر داد و گفت: 111 هزار و 940 بسته نیز در حال آماده‌سازی از سوی ناشران و کتابفروشان است، همچنین 190 هزار بسته در حال توزیع است. شهرهای تهران، مشهد و اصفهان بیشترین سفارش را داشتند.

رمضانی از ارسال 11 هزار بسته به 973روستا خبر داد و گفت: در این میان 674 بسته به درهای رنگی ارسال شده است، درهای رنگی، درهایی هستند که در روستاها بدون پلاک هستند و نشان می‌دهد گستره نفوذ نمایشگاه مجازی حتی به دورترین بخش‌های کشور هم رسیده است.

وی با اشاره به حضور میهمانان مختلف در نهمین روز نمایشگاه کتاب تهران، گفت: امروز میزبان معاون اول رئیس جمهور، معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین تولیت آستان قدس رضوی بودیم، در این میان آنچه اهمیت دارد، این است که توجه مسئولان است باید تبدیل به گره‌گشایی از صنعت نشر شود و برگزاری جلسات مستمر حین و بعد از نمایشگاه قطعاً به این مسأله رقم می‌زند.

رمضانی افزود: امروز معاون اول رئیس جمهور بعد از بازدید از نمایشگاه با نمایندگان تشکل‌های نشر، ناشران قدیمی و جوان در حوزه‌های مختلف دانشگاهی، کودک و نوجوان و عمومی گفتگو کردند.

وی تصریح کرد: استقبال مردم از نمایشگاه وظیفه ارشاد برای برپای نمایشگاه سی و پنجم را سنگین‌تر می‌کند. امیدوارم مثل امسال که پس از پایان نمایشگاه جلسات ارزیابی و آسیب شناسی برگزار شد و منجر به اقدامات نمایشگاه سی و چهارم شد، تا دوره آتی کم نقص‌تر برگزار شود.