شنبه 7 مهر 1403

فشار دولت ترامپ برکشورهای آمریکای لاتین برای تجارت با آمریکا بجای چین

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فشار دولت ترامپ برکشورهای آمریکای لاتین برای تجارت با آمریکا بجای چین

تهران - ایرنا - در حالی که با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، جنگ تجاری این کشور علیه چین بالا گرفته است، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی در سفر به دو کشور کمتر شناخته شده در آمریکای جنوبی، آنها را تحت فشار قرار داده به جای چین، با آمریکا تجارت کنند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: پمپئو اولین وزیر امور خارجه آمریکا است که به دو کشور گویان و سورینام که به تازگی در آن نفت کشف شده، سفر کرده است.

پمپئو از مقامات جدید سورینام و گویان که رشد اقتصادی سریعی داشته اند، خواسته است همکاری با شرکت های آمریکایی را انتخاب کنند و درباره خطر همکاری با چین در دوران رونق نفتی هشدار داده است.

سورینام با نام رسمی جمهوری سورینام کشور کوچکی است در شمال آمریکای جنوبی. پایتخت آن پاراماریبو است. سورینام از نظر جمعیت و مساحت کوچک‌ترین کشور آمریکای جنوبی است.

کشور سورینام از سوی شرق با گویان فرانسه و از سوی غرب با گویان هم‌مرز است. در جنوب آن برزیل و در شمال آن اقیانوس اطلس قرار دارد. مرزهای جنوبی آن با گویان و گویان فرانسه مورد مناقشه‌است.

گویان کشوری در شمال شرقی آمریکای جنوبی در منطقه کارائیب است.

این دو کشور از نظر مواد معدنی و الوار غنی هستند اما اکتشاف منابع جدید نفتی در آنها باعث شده ناگهان به کانون توجهات جهانی تبدیل شوند.

پمپئو روز پنجشنبه در سفر به سورینام در دیدار با «چان سانتوخی» رئیس جمهوری منتخب جدید سورینام گفت: زمان هیجان انگیزی برای اقتصاد است و ایالات محده مشتاق به همکاری با این کشور است.

پمپئو گفت: ما شاهد سرمایه گذاری حزب کمونیست چین در کشورها هستیم. در ظاهرا این به نظر خوب به نظر می رسد اما با روشن شدن ابعاد واقعی این رابطه هزینه های سیاسی مربوط به آن مشخص می شود.

پمپئو سپس با پیام مشابهی عازم گویان شد که انتظار می رود امسال بالاترین رشد اقتصادی را داشته باشد.

این بخشی از سفر سه روزه پمپئو است که همچنین شامل کلمبیا و برزیل خواهد شد.

سانتوخی در پاسخ به فشار آمریکا گفته است دلیلی برای رقابت بین آمریکا و چین نمی بینید. پکن این دو کشور را به همکاری در پروژه های بزرگ احداث زیرساخت ها دعوت کرده است.

شرکت اکسون موبیل در سال 2015میلادی اعلام کرد که یکی از بزرگرترین ذخایر نفتی را در آب های ساحلی گویان گشف کرده است.

به دنبال اختلافات چین و آمریکا بر سر مسائلی همچون مالکیت معنوی و انتقال فناوری، دولت ترامپ بیش از 400 میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای چینی وضع کرده است.

دولت ترامپ از آغاز فعالیت خود به جنگ تجاری با چین روی آورد و تعرفه‌های سنگینی بر واردات کالا از آن کشور وضع کرد. این اقدام، تازه‌ترین تصمیم دولت ترامپ برای مقابله با افزایش قدرت چین است.

منع فعالیت دو اپلیکیشن تیک تاک و وی چت تازه‌ترین تصمیم دولت ترامپ برای مقابله با افزایش قدرت چین است.

سازمان تجارت جهانی به تازگی برای نخستین بار اعلام کرد که بر اساس قوانین این نهاد بین‌المللی، تعرفه‌های دولت ترامپ علیه کالاهای چینی غیرقانونی است...

این سازمان، اعلام کرد که آمریکا نتوانسته علت وضع تعرفه علیه کالاهای چینی را توجیه کند.

اگر روند اجرای این حکم تکمیل شود، چین می‌تواند میلیاردها دلار تعرفه بر کالاهای آمریکایی وضع کند.

آمریکا نیز می‌تواند تا 60 روز پس از اعلام این حکم، خواستار تجدیدنظر آن شود اما دادگاه استیناف سازمان تجارت جهانی در حال حاضر کارکرد عملی ندارد. ترامپ بارها از سازمان تجارت جهانی انتقاد کرده و گفته است که این نهاد رفتاری غیرمنصفانه با آمریکا دارد.

*س_برچسب‌ها_س*