یک‌شنبه 8 مهر 1403

فعالیت باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی در محوطه ویران‌شهر فاروج پایان یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فعالیت باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی در محوطه ویران‌شهر فاروج پایان یافت

بجنورد - ایرنا - سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی محوطه ویران‌شهر فاروج خراسان شمالی گفت: فصل دوم از فعالیت‌های مشترک باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی در این محوطه تاریخی که از ابتدای آبان ماه جاری آغاز شده بود، امروز (سه شنبه) پایان یافت.

به گزارش روز سه شنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، دکتر میثم لباف خانیکی بدون اشاره به نتایج ملموس به دست آمده از کاوش های انجام شده در این منطقه اظهار داشت: محوطه ویران‌شهر که در غرب شهر تیتکانلو و 10 کیلومتری شمال شهرستان فاروج واقع شده یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی دره اترک است که از دیرباز توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده است.

وی با بیان اینکه باستان شناسان ایتالیایی که پیش از انقلاب این محوطه را شناسایی کرده و تاریخی معادل دوره ساسانی را برای آن پیشنهاد داده بودند، افزود: کاوش‌های اخیر نشان داد که زمان تاسیس برج و باروی این سکونتگاه دوره اشکانی بوده و استقرار در آن تا اواسط دوره ساسانی ادامه داشته است.

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی محوطه ویران‌شهر فاروج عنوان کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی هیات مشترک باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی در محوطه ویران‌شهر منجر به شناسایی بخش‌هایی از یک بارو و بنای دوره اشکانی شد.

لباف خانیکی افزود: فصل دوم برنامه پنج‌ساله‌ای است که با هدف شناسایی سازه‌های معماری محوطه ویران‌شهر و ایجاد بسترهای لازم برای تاسیس یک سایت موزه در منطقه مورد تصویب وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: بر این اساس، حفاظت فیزیکی از محوطه و حفظ آثار مشهود و مدفون در این محوطه در صدر برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی قرار دارد.

فصل اول مطالعات باستان‌شناسی محوطه تاریخی ویران شهر فاروج با هدایت گروهی متشکل از باستان شناسان دانشگاه تهران و موزه لوور پاریس آبان ماه پارسال پایان یافت.

محوطه تاریخی ویران شهر در حدود 10 کیلومتری شمال شهر فاروج و در شرق استان خراسان شمالی واقع شده است. این منطقه که سرچشمه‌های اترک را در خود جای داده است از دیرباز موردتوجه جوامع انسانی قرار داشته و عبور یکی از مهم‌ترین شریان‌های ارتباطی شرق به غرب بر اهمیت زیستی آن منطقه افزوده است.

مطالعات باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های مشترک دانشگاه تهران با موزه لوور پاریس تعریف و از سال گذشته آغاز شده است و بر اساس تفاهم‌نامه پنج‌ساله پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور انجام می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*