دوشنبه 16 مهر 1403

فلسفه وجودی انتظامی امر به معروف و نهی از منکر است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فلسفه وجودی انتظامی امر به معروف و نهی از منکر است

تهران - ایرنا - جانشین معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی کشور با اشاره به اینکه موضوع امر به معروف ونهی از منکر را دنبال و توسعه می بخشیم اظهار داشت: مجموعه انتظامی به عنوان یک نماد و سنبل در نظام می‌تواند تأثیر بسزایی در این مهم داشته باشند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا پایگاه خبری پلیس، در جلسه شورای عالی امر به معروف ونهی از منکر که در ستاد انتظامی کل کشوربرگزار شد، سردار محمد شرفی گفت: امیدواریم با برنامه و نظراتی که در این جلسه مطرح می شود بتوانیم گام های مثبتی برای پیشبرد اهداف شورای امربه معروف و نهی از منکر برداریم.

وی تصریح کرد: باید بر مبنای شریعت و قانون اقدام کرد زیرا رعایت موازین شرعی و قانونی و ارتقاء ایمان و معنویت در کارکنان و تحقق پلیس شایسته اسلامی بسیار مهم و تاثیرگذار است.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه همه ما وظیفه داریم امر به معروف و نهی از منکر را نهادینه کنیم و روز به روز آن را در جامعه گسترش دهیم و در این راستا از همه ظرفیت های موجود استفاده کنیم، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باعث عزت‌مندی فرد و در مجموع باعث تقویت نظام اسلامی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تقویت امر به معروف و نهی از منکر باعث اصلاح امور و ارتقاء باورهای دینی می‌شود، خاطرنشان کرد: مجموعه انتظامی به عنوان یک نماد و سنبل در نظام می‌تواند تأثیر بسزایی در این مهم داشته باشند.

سردار شرفی افزود: این فریضه از اهم وظایف فردی و اجتماعی هر فرد به شمار می رود و با دقت نظر و انتخاب روش های صحیح و کارآمد می توان با عمل به این فریضه الهی بسیاری از مشکلات اجتماعی و اخلاقی را از جامعه زدود و آن را در تمامی سطح جامعه نهادینه کرد.

وی با بیان اینکه امروز مجموعه انتظامی به عنوان دیده بان جامعه وظیفه دارد کم کاری دستگاه ها و ترک فعل ها را به 32 دستگاهی که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و موضوع عفاف و حجاب وظیفه دارند یادآوری و وظایف آنان را گوشزد کند، اظهار داشت: اغلب اقدامات فرهنگی و اجتماعی پلیس، از مصادیق امربه معروف و نهی از منکر است و امنیت و آرامش اجتماعی بدون حضور پلیس در جامعه میسر نخواهد شد.

سردار شرفی ادامه داد: با نقش و اهمیتی که مجموعه انتظامی در نهادینه کردن بسیاری از قواعد و هنجارها دارد، توجه به فرآیند های ایجاد این قواعد و هنجارها، توسط تک تک کارکنان انتظامی از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید به عنوان یک تکلیف الهی نسبت به انجام آن احساس مسئولیت داشت.

جانشین معاون هماهنگ کننده انتظامی کشور افزود: بزرگان دینی ما به انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بسیار سفارش کرده اند و از این رو و برای اصلاح ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی باید افراد نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت کنند و برای بهبود شرایط مشارکت فعال داشته باشند واین موضوع را از خانه و همسایه آغاز کنند.

وی یادآور شد: امروز پلیس با نگرش جامعه محورانه با بسیاری از معضلات و آسیب های اجتماعی روبه رو می شود و برای مبارزه با آنها با اولویت پیشگیری ورود و بر روی آموزش و فرهنگ سازی در جامعه سرمایه گذاری می کند و اشخاص و دستگاه هایی که متولی ترویج فرهنگ امر به معروف در جامعه هستند باید از معیارها و آموزش های لازم و کافی در این زمینه برخوردار باشند چرا که هدف از امر به معروف و نهی از منکر اصلاح فرد و جامعه است و باید به گونه ای انجام شود که تأثیر لازم بوجود آید.

سردار شرفی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین وظایف انتظامی حفظ ارزش هاست افزود: امروز این مجموعه با تمام اجزا وارکان و به سبب ساختار در این زمینه قدم برمی دارد و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

جانشین معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی کل کشور با اشاره به اینکه اگر امروز به دنبال انضباط اجتماعی هستیم چاره ای نداریم که موضوع امر به معروف ونهی از منکر را دنبال وتوسعه بخشیم اظهارداشت: امروز یکی از مقدس ترین راه های توسعه وشاخص های قوام ودوام شریعت امر به معروف ونهی از منکراست که نیاز است به این مقوله مغفول مانده توجه ویژه ای شود.

سردار شرفی متناسب سازی ارکان جهت ساز مجموعه انتظامی با فرآیند نهادینه سازی، تعیین وتبیین سبک مدیریتی و رهبری، ساختار ونظامات، چگونگی مدیریت منابع انسانی، فرهنگ و رفتارسازی در محیط سازمانی را از جمله مواردی دانست که برای اقامه امربه معروف ونهی از منکر ضروری است.

وی برلزوم توانمند سازی و مهارت افزایی فرماندهان ومسئولان وصیانت و سالم سازی و اماکن و تقویت زیر ساخت های موجود و بهره گیری از مراکز علمی و گفتمان سازی و نهادینه سازی برای هرچه بهتر انجام شدن مقوله امر به معروف ونهی از منکر تاکید کرد و اظهارداشت: سندی در ستاد کل در حال تبیین وابلاغ است که به محض دریافت ابلاغیه همه برنامه های آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.

برچسب‌ها