سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

فلش کم کاری عفاف و حجاب به سمت صمت منصفانه نیست / بدون فرهنگ سازی برنامه‌های ما به ثمر نمی‌نشیند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
فلش کم کاری عفاف و حجاب به سمت صمت منصفانه نیست / بدون فرهنگ سازی برنامه‌های ما به ثمر نمی‌نشیند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: علاوه بر آنکه اتحادیه، پلیس نظارت بر اماکن عمومی و یا دستگاه متولی دیگر نیاز است به این عرصه ورود پیدا کنند، مسئله عفاف و حجاب یک بعد اندیشه ای دارد و باید فرهنگ سازی صورت بگیرد و فضای عموم جامعه آن را بپذیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ برخی از آنها به عنوان مانکن های خیابانی یاد می کنند، برخی دیگر نیز فلش انتقادات خود را به سمت کم کاریی های انتظامی و 32 دستگاهی که در امر عفاف و حجاب وظیفه مندی دارند می گیرند ولی با این وجود حضور برخی از چهره های که با لباس خارج از عرف پا به میادین شهر می گذارند دیده می شود و گاهی هم این مسائل در فضای مجازی نشر می یابد.

برای مثال در روزهای گذشته انتشار یک تصاویر با پوشش خارج از عرف که گفته می شد در ایام محرم و در مرکز شهر گرگان حاضر شده برای خیلی از مومنان سوال بر انگیز بود که چرا برخی عوامل به راحتی چهره شهر دارالمومنین (ع) را در چنین شب هایی مخدوش می کنند.

گرچه مسئولان مذهبی شهر اعتقاد دارند که جامعه شهری به ویژه نسل فعلی انقلابی تر از گذشته پای آموزه های اسلامی ایستاده و باید نشانه های آن را در تشییع پیکر شهید سلیمانی و عزاداری های حسینی مثل اجتماع بزرگ خانوادگی تاسوعای حسینی دید اما با این وجود برخی از خیابان های گرگان و اماکن تفریحی حتی در شب های عزاداری حسینی جولانگاه افرادی است که لباس هایی خارج از عرف می پوشند.

در این راستا میزدگرد تخصصی در هفته های گذشته در مجموعه گلستان ما برگزار شد که برحسب نظر کارشناسان این میزگرد کارشناسان تاکید کردند که دشمن به دنبال زده به گور کردن هویت تاریخی و اسلامی ایران است و لذا به این دلیل به مسئله عفاف و حجاب و کانون خانواده ورود پیدا کرده است.

اما باید بپذیریم که ابزار دشمن تبلیغی است و به واسطه این تبلیغ به اندیشه هایی برخی از جوانان ما قالب می شوند و این رسوخ فکری و اندیشه ای در حالی است که بسیاری از کارشناسان دینی و مذهبی ما برای تبلیغ اندیشه بزرگ اسلام تلاش می کنند و به نظر می رسد که تبلیغ دین در چنین فضاهایی رسانه ای نیاز به بازمهندسی فکری دارد.

از سویی دیگر برخی از کارشناسان ما به وادادگی های فرهنگی در این میزه گرد تاکید داشتند و انتظار می رود که دستگاه های مختلف به وظیفه مندی خود در برابر قانون و حمایت از خانواده اقدام کنند.

در میزگرد گذشته با وجود پیگیری های ما جای مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان که در قبال ساماندهی بازار و نظارت بر مد و لباس وظیفه مندی دارند خالی بود و از این رو برای آنکه زحمات کارشناسان ما بی نتیجه نماند به سراغ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رفتیم.

درویشعلی حسن زاده در این باره می گوید: در بحث عفاف و حجاب 320 وظیفه برای 32 دستگاه در نظر گرفته شده از این تعداد حدود 16 مورد به وزارت صمت بر می گردد و اینکه گفته می شود فلش های کم کاری در موضوع عفاف و حجاب به سمت ما ختم می شود شاید به دلیل عدم حضور ما در این میزگرد بوده و این نگاه منصفانه نیست و هر کسی در بعد خود تکالیفی دارد.

حسن زاده بیان کرد: اینکه امروز معضل بی حجابی انگشت نمای برخی از افراد می شود خروجی آن است که به راسته بازار خیابان امام خمینی (ره) و ولی عصر می روند و چند فروشگاه و یا البسه را می بینند ولی عفاف و حجاب ابعاد مختلفی دارد ما در این راستا نشست هایی را با اتحادیه هایی مثل پوشاک، کیف و کفش، اتحادیه آرایشگران مردانه و زنانه، اتحادیه لوازم بهداشتی برگزار کردیم و دغدغه ها و ناراختی آنها را نیز شنیدیم.

وی ابراز داشت: یکی از مشکلات این اصناف معیشت است و بازار به دنبال فروش کالا و حفظ اقتصاد خود است و اگر می خواهیم لباس های با پوشش مناسب در فروشگاه ها عرضه شود باید دولت نیز حمایت های خود را از اصناف بالا ببرد، بسیاری از این لباس ها به صورت چمدانی وارد کشور می شود، بخشی نیز از طریق قاچاق در بازار عرضه می شود و بخشی دیگر نیز تولید شبکه داخلی و زیر زمینی است و چگونه می تواند صمت به مکانی که نه مجوز فعالیت دارد و نه هویت مشخصی نظارت داشته باشد و باید دیگر دستگاه ها در کنار ما باشند.

این مقام مسئول افزود: باید تولیدی های ما شناسنامه دار شوند و واحدهای صنفی بر آنها نظارت داشته باشند تا شاهد تولید لباس مناسب در سطح بازار باشیم، نکته دیگر این است که با توجه به هزینه بالای تولید باید این پوشاک قدرت رقابت با پوشاک خارجی را داشته باشند، در کشوری مثل بنگلادش با تیراژ میلیونی البسه تولید می شود که به این دلیل قیمت عرضه محصول هم پایین تر است.

حسن زاده بیان کرد: حفاف و حجاب فقط پوشاک نیست و افکار عمومی اینگونه فکر می کند و این مسئله عمومی است و تنها به بانوان بر نمی گردد و اگر بخواهیم صنعت پوشاک را رونق دهیم و قدرت خرید مردم نیز افزایش دهیم به عنوان یک کارشناس تاکید می کنم باید واحد های صنعتی در این راستا از معافیت های مالیاتی و یا تخفیف ها در تامین اجتماعی و مسائل انگیزشی دیگر برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی با فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با طراحان جلساتی برگزار شده تا بتوانیم این مباحث را ساماندهی کنیم ولی باید با با تسهیلات ارزان قیمت حمایت هایی از طراحان و تولیدکنندگان صورت بگیرد.

رئیس سازمان صمت گلستان ابراز داشت: در عفاف و حجاب آرایشگاه زنانه کارهای زیبایی صورت را انجام می دهند و باید با تخلفات دانشگاه علوم پزشکی برخورد کند، از شهرداری درخواست کردیم که ظرفیت هایی در نقاط مناسب شهر برای تولید کنندگان و عرضه کنندگان لباس مناسب قرار دهد تا اینگونه هزینه های تولید کاهش یابد.

حسن زاده افزود: در حوزه نظارت کانون های آگهی باید مدیریت شود و صف عکاسان را در این مجموعه داریم و با همکاری پلیس فتا باید فضای مجازی برای عرضه و تبلیغ این محصولات مدیریت شود و در این راستا با اتحادیه مربوطه نشست تخصصی برگزار کردیم.

وی افزود: علاوه بر آنکه اتحادیه، پلیس نظارت بر اماکن عمومی و یا دستگاه متولی دیگر نیاز است به این عرصه ورود پیدا کنند، مسئله عفاف و حجاب یک بعد اندیشه ای دارد و باید فرهنگ سازی صورت بگیرد و فضای عموم جامعه آن را بپذیرد.

پیگیری هایی ما در خصوص مسئله عفاف و حجاب ادامه دارد و به نظر می رسد که با وجود برنامه ها و نشست های متعددد برخی مسائل مثل ترک فعل و همچنین عدم هماهنگی لازم برای اجرای مصوبات و قوانین باعث شده که اقدامات مسئولان در حوزه عفاف و حجاب به بار ننشیدند.

گفتنی است میزگرد تخصصی عفاف و حجاب به میزبانی پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما در تیرماه برگزار شد، در این میزگرد با وجود بهره گیری از کارشناسان در این حوزه برخی از مسئولان دستگاه های اجرایی حضور پیدا نکردند، برای ساماندهی پوشش ایرانی و اسلامی جامعه و جلوگیری از ولنگاری های فرهنگی که در سطح شهر دیده می شود مجموعه گلستان ما اطلاعات این میزگرد و پیگیری های خود را در اختیار متولیان امر قرار خواهد داد.

انتهای پیام /