سه‌شنبه 29 خرداد 1403

فوری / نشست محرمانه کره شمالی و ژاپن / ماجرا چیست؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
فوری / نشست محرمانه کره شمالی و ژاپن / ماجرا چیست؟

به گزارش رسانه‌ها، مقام‌های ژاپن و کره‌شمالی در مغولستان دیداری محرمانه برگزار کردند.

روزنامه چاپ کره‌جنوبی موسوم به «جونگ‌آنگ ایلبو» (JoongAng Ilbo) گزارش داد که نشست مذکور با حضور یک سیاستمدار ژاپنی و سه مقام از جمله از اداره کل شناسایی کره‌شمالی که آژانس جمع‌آوری اطلاعات این کشور به شمار می‌رود، در اواسط ماه مه در نزدیکی «اولان‌باتور» پایتخت مغولستان برگزار شد.

طبق این گزارش، سه نفر نماینده پیونگ‌یانگ بودند و از آنها یکی از اداره کل شناسایی بود که سازمان جمع‌آوری اطلاعات کشور کره‌شمالی است.

خبر مرتبط اعتراض شدید ژاپن و فیلیپین به چین / ماجرا چیست؟

ژاپن و فیلیپین به چین درباره اقدامات گارد ساحلی این کشور در دریای چین شرقی و جنوبی اعتراض کردند.

هیچ تاییدیه رسمی از 2 طرف وجود ندارد، با این حال یوشیماسا هایاشی، سخنگوی ارشد دولت ژاپن، گزارش رسانه‌ها را تایید کرد اما گفت که به دلیل ماهیت موضوع نمی‌تواند اظهارنظر کند.

امسال، توکیو حداقل سه بار به دنبال برگزاری نشستی در سطح سران بین رهبران ژاپن و کره‌شمالی بوده است اما پیونگ‌یانگ این پیشنهادها را رد کرده است.

در این گزارش ادعا شده که 2 طرف قرار بود طی روزهای گذشته در منطقه خودمختار «مغولستان داخلی» متعلق به چین با یکدیگر دیدار کنند. در این گزارش آمده است: «معلوم نیست که آیا تماسی طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته است یا خیر.»

ژاپن و کره‌شمالی مسائل و اختلافات گسترده‌ای دارند. علاوه بر موضوع برنامه موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ، توکیو خواستار حل و فصل مساله ربایش شهروندان ژاپنی است.

به گزارش آناتولی، در سال 2002 کره‌شمالی اذعان کرد که مامورانی را برای ربودن 13 ژاپنی در دهه‌های 1970 و 1980 فرستاد و آنها را به خدمت واداشته و جاسوسان خود را به زبان و آداب و رسوم ژاپنی آموزش می‌دهد؛ این مساله از آن زمان به عنوان یک موضوع اصلی در ژاپن باقی مانده است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

فوری / نشست محرمانه کره شمالی و ژاپن / ماجرا چیست؟ 2