جمعه 1 تیر 1403

فوری | وضعیت عرضه دام زنده مشخص شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
فوری | وضعیت عرضه دام زنده مشخص شد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور اعلام کرد که در سال جاری هیچ نقصی در تامین دام مورد نیاز برای عید قربان وجود ندارد و میانگین قیمت دام زنده سبک در سراسر کشور بین 310 تا 315 هزار تومان در هر کیلوگرم است.

هر سال با نزدیک شدن به عید قربان و افزایش تقاضای مردم برای خرید دام زنده، مسئولان مربوطه برنامه‌هایی را در نظر می‌گیرند تا جلوی افرادی که سعی در ایجاد ناهنجاری در بازار و افزایش قیمت‌ها دارند، گرفته شود و همچنین نظارت‌های بهداشتی از سوی سازمان دامپزشکی کشور در این ایام تشدید می‌شود. همچنین، مانند سال‌های گذشته، پیش‌بینی‌های لازم در زمینه تأمین دام زنده از سوی تولیدکنندگان انجام شده است.

افشین صدر دادرس با بیان اینکه امسال دام فراوان است و هیچ مشکلی برای عرضه دام زنده برای عید قربان وجود ندارد، گفت: میانگین قیمت دام زنده سبک در کشور کیلویی 310 تا 315 هزار تومان است.

وی افزود: سازمان میادین میوه و تره بار در سنوات گذشته نیز غرفه‌هایی را مشخص و دام عرضه می‌کرد. امسال نیز این مسیر طی خواهد شد و در این غرفه‌ها دامپزشکانی حضور دارند که دام‌ها را معاینه می‌کنند و نظارت‌هایی نیز صورت می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در پاسخ به نوسانات احتمالی قیمت دام در روزهای منتهی به عید قربان تصریح کرد: چون عرضه دام زیاد است امیدواریم نوسانی در این بخش نداشته باشیم.

جلوگیری از گرانفروشی با استقرار بازرسان

مسعود امراللهی - مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی - نیز روز گذشته اظهار کرد: برای رفاه حال مردم و برای اینکه بحث گران‌فروشی کاذب ایجاد نشود، بازرسان خود را در مراکز عرضه مستقر کردیم.

وی با بیان اینکه استان‌ها می‌توانند قیمت خود را اعلام کنند و قیمت مصوب کشوری نداریم، گفت: در شهر تهران قیمت‌ها متفاوت است و سازمان میادین و سازمان تعاون روستایی قیمت‌ها را اعلام می‌کنند. همچنین مشکلی در دام سبک و سنگین نداریم و موجودی خوبی در دام سنگین داریم.

وضعیت صادرات گوشت در کشور

مجتبی نوروزی در حاشیه بازدید نظارت بهداشتی از سردخانه و مرکز تامین و عرضه گوشت قرمز و مرغ شباهنگ در تهران افزود: با توجه به وضعیت خوب مراتع در سالجاری و افزایش تولید دام روستایی و عشایری شرایط به شکلی پیش می‌رود که از نیمه دوم امسال امکان صادرات گوشت بسته بندی مهیا می‌شود. رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: به دنبال بازار‌های صادراتی عراق و خلیج فارس برای تامین گوشت قرمز کشور هستیم. نوروزی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 6 هزار و 500 تن گوشت مرغ به کشور‌های هدف به طور عمده به عراق صادر شده است. وی اضافه کرد: همچنین حدود 40 هزارتن محصول تخم مرغ از ابتدای سال تاکنون به 7 کشور از جمله امارات، قطر، عراق، افغانستان و تاجیکستان صادر شده است. معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی کنترل و نظارت بهداشتی فراورده‌های خام دامی در نظر دارد علاوه بر تامین و عرضه محصول سالم، برنامه تنوع بارانداز‌ها برای دسترسی مردم پایتخت به کالا‌های تنظیم بازاری همچون گوشت قرمز و گوشت مرغ را دارد. وی هدف سازمان دامپزشکی را تنوع بخشی به مراکز تامین و توزیع گوشت و بارانداز‌های تهران عنوان کرد. نوروزی درباره بازدید از یکی از بارانداز‌ها و مراکز دپوی گوشت شهر تهران اظهار داشت: اکنون در نزدیکی تهران سردخانه‌ای 15 هزارتنی تامین و بسته بندی و عرضه گوشت قرمز و گوشت مرغ را با قیمت‌های مصوب تنظیم بازاری داریم، این ظرفیت برای تنظیم بازار تهران است تا مردم دغدغه‌ای در تامین گوشت قرمز و گوشت مرغ نداشته باشند. وی اظهار داشت: اکنون روزانه 200 تن گوشت قرمز وارداتی وارد این بارانداز می‌شود که بین شبکه‌های عرضه توزیع می‌شود و 50 تن گوشت برای قرارداد‌های این بارانداز به بخش خصوصی است. رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: این میزان گوشت وارداتی گرم و منجمد از کشور‌های روسیه، مغولستان، آفریقای جنوبی و کنیا با قیمت‌های تنظیم بازاری در فروشگاه‌های رفاه و کوروش و میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود. مسعود احمدوند عضو هیات مدیره این مرکز تامین و عرضه گوشت و مواد پروتئینی نیز در این بازدید گفت: مجموعه صنعتی، تولیدی و مرکز عرضه محصولات پروتئینی مذکور در چند بخش کارخانه قطعه بندی و بسته بندی محصولات پروتیینی با ظرفیت روزانه 70 تن گوشت قرمز و 60 تن گوشت مرغ با تولید انواع گوشت تازه و منجمد واحد سردخانه نگهداری مواد غذایی دو مداره به ظرفیت 15 هزارتن است. وی افزود: این مجموعه تحت نظر گمرک جهت کالا‌های سردخانه‌ای وارداتی و در بخش جدید مرکز عرضه مستقیم محصولات پروتئینی به عنوان مرکز تامین گوشت در فاز اول 60 واحد تجاری (غرفه) مختص عرضه خرده و عمده مجهز به سردخانه‌های مجزا، سکو توزیع، رختکن پرسنل در اختیار شرکت‌های فعال صنعت در بخش مرغ و گوشت قرمز قرار می‌گیرد. وی اظهارداشت: در این محل کل گوشت‌های وارداتی گرم با حجمی در حدود روزانه 200 تن توسط شرکت پشتیبانی امور دام و تعاونی پشتیبانی صنعت گوشت کشور بین شرکت‌های صنعت بسته بندی جهت عرضه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین توزیع می‌شود.