شنبه 5 آبان 1403

قائدشرف: ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم اتفاقات اخیر دانشگاه‌ها بدون عقبه است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
قائدشرف: ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم اتفاقات اخیر دانشگاه‌ها بدون عقبه است

محمدحسین قائدشرف دبیر اسبق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در گفت وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره بروز برخی ناهنجاری‌ها در تجمعات اخیر دانشگاه‌ها، گفت: اگر بخواهیم چرایی انحرافات اخلاقی که در دانشگاه شریف و خیلی خفیف‌تر و موردی در برخی دانشگاه‌های دیگر رخ داد را بررسی کنیم، باید این موضوع در دو سطح مورد بررسی قرار دهیم، یک سطح عام موضوع است که شاید باید نگاه کلان تری از بُعد تربیتی به مسائل داشت و یک سطح هم سطحِ خاص است که آن هم به صورت خاص به موضوع فحاشی در دانشگاه شریف برمی‌گردد. اما اصل موضوع، موضوع فحاشی رکیک و فضای زشتی است که تا پیش از این در فضای دانشگاهی سابقه بروز علنی به این شکل نداشت.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از منظر عام به موضوع بپردازیم باید این موضوع را در مسیری جستجو کنیم که بخشی از نسل نوجوان ما در سیر تربیتی خودش آن را طی می کند. امروز بخشی از نسل نوجوان ما با یک فضای مجازی رها شده روبرو شده است که این فضای مجازی رها شده دارد مولفه هایی را به فضای تربیتی این نسل اضافه می‌کند یا ناهنجاری‌های را ایجاد می‌کند که ناهنجاری‌ها به مرور خودش را در رفتارهای اجتماعی نشان می دهد، از جمله اینکه نسبت به برخی از کنش‌گری‌ها دارد حیا زدایی می‌شود. بنابراین می بینید یک دانشجوی سال دوم یا سال اولی از برخی الفاظ خیلی رکیک به راحتی استفاده می کند، بدون اینکه پیش خود شرم کند یا احساس سرافکندگی داشته باشد.

قائدشرف تصریح کرد: علت اتفاقی که در دانشگاه شریف رخ داد این است که جریان معارض انقلاب و دگراندیشی که در دانشگاهها قرار دارد در نسل جدید خودش حتی دیگر به دنبال غنای به‌ظاهر علمی خودش هم نیست و می شود گفت از بعضی از محتواها به صورت کامل تولید شده و دارد تلاش می‌کند این فضا را با لمپنیسم و افکار رادیکالیسم خودش پر کند تا بتواند حضور خود را در صحنه به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: در واقع این کاری که در دانشگاه شریف انجام شد شکل جدیدی بود برای اینکه آن فردی که از الفاظ رکیک استفاده می‌کند بتواند خودش را از مسیری که داشت مضمحل می‌شد و نمی‌توانست توجهی را به خودش جلب کند احیا کند و خودش را در سطر توجه بیاورد و به نوعی با این روش اعلام حضور کند و اگرچه این روش اعلام حضور یک روش خفیف و پستی است اما به هر حال دارد از طرف جریان معارض دنبال می‌شود.

این فعال سابق دانشجویی افزود: دو عامل این مسئله را در دانشگاه شریف تقویت کرد و باعث جریان مقابل روی این راهبرد خود است مقداری پافشاری کند. علت اول که این مسئله را تقویت کرد سناریوی پشت این ماجرا بود، که به دنبال تحریک کردن جریانات انقلابی بود، تا جریان انقلاب را مجبور به واکنش هایی کند که بعداً بتوانند از آن سوء استفاده کنند که البته اینکه این این راهبرد قرار است چه میزانی ادامه پیدا کند و روش مقابله با آن چیست بحث مفصلی را می طلبد.

وی گفت: نکته دوم که باعث شد جریان ضد انقلاب در داخل دانشگاه شریف روی مسیری که می‌رود محکم عمل کند این است که یک احساسی در بین بدنه اغتشاشگر وجود دارد که ناشی از آن است که احساس عدم برخورد دارند یعنی تصور و تلقی جدی در ذهن خودشان نسبت به اینکه برخورد جدی با آنهاست صورت نمی گیرد وجود دارد.

قائدشرف افزود: این مسئله باعث می‌شود که فرد نه تنها دیگر از طریق درونی احساس شرم نسبت به این کار زشتی که انجام می‌دهد، نکند بلکه از نظر بیرونی هم برای خودش هیچ مانعی را احساس نکند که این را باید در رفتار مسئولان دانشگاه شریف با التهابات و اغتشاشات یا این حرکت های زشتی که برای مقابله با نظام اسلامی صورت می‌گیرد جستجو کرد.

دبیر اسبق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در رابطه با وظیفه جریان انقلابی در دانشگاه هم گفت: اگر بخواهیم نگاه کلانی نسبت به اتفاقاتی که رخ داده داشته باشیم، یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم، این است که چه دانشجویانی که مستقیم وارد التهابات شده اند و چه آنهایی که بر اساس فضای احساسی و هیجانی به این موضوع ورود کرده‌اند از نظر عددی نسبت با رقم کل دانشجویانی که در کشور داریم یک رقم فوق العاده ناچیزی است و درصد آنقدر پایین است که حتی به حساب نمی آید.

وی اضافه کرد: جریان انقلابی اگر این مولفه را برای خودش لحاظ کند باید دو مولفه را لحاظ کند، اول اینکه نباید خودش مقهور این صحنه آرایی که در مقابلش قرار دارد شود و دوم این که نباید اجازه دهد از دانشگاه جمهوری اسلامی این تصویر به بیرون مخابره شود، یعنی وقتی ما با یک جمعیت بسیار بسیار محدود نسبت به دانشجویان کل کشور که الان در سر کلاس حاضر هستند روبرو می شویم، نباید اجازه داد که تصویری که از دانشگاه جمهوری اسلامی بیرون می آید این باشد که دانشگاه در مقابل جمهوری اسلامی ایستاده است که در واقع هم این اتفاق رخ نداده، بلکه یک تعداد محدودی هستند که از حمایت رسانه جریان ضد انقلاب بهره مندند.

قائدشرف ادامه داد: جریان انقلابی باید حضوری غیرتمندانه، شجاعانه و محکم در میدان برای دفاع از آرمان های خود داشته باشد، آرمان هایی که بر سر آنها در گفت‌وگوی وجود دارد و ما شاهد وجود دارد اما آرمان هایی که بر سر آنها نه گفت وگویی وجود دارد زیرا دفاع از انقلاب اسلامی و دفاع از جمهوری اسلامی و دفاع از احکام اسلام نه قابل مذاکره است نه قابل مسامحه و نیاز به ایستادن و مقاومت کردن و پایداری محکم دارد.

وی در ادامه درباره وظیفه ادوار جنبش دانشجویی هم گفت: خیلی ساده لوحانه است اگر فکر کنیم که اغتشاشاتی که در دانشگاه اتفاق افتاد یک حرکت نامنظم و بدون اتصالات و بدون عقبه است، قطعاً این این اغتشاشات در دانشگاه یک ریشه هم در جریان خارجی و هم در جریان سیاسی خائن داخلی دارد. این مسئله برای کسانی که با فضای جنبش دانشجویی و فضای دانشگاه آشنایی دارند و تجربه آن را دارند مثل روز روشن است.

قائدشرف افزود: بنابراین همانطور که اغتشاشگران را یک جریان بیرونی حمایت می کند که هیچ نسبتی نه با انقلاب اسلامی و نه با دانشگاه دارد، در این طرف هم ادوار جنبش دانشجویی باید اتفاقاً در صحنه باشند و از نیروهای انقلابی که در میدان هستند حمایت کنند.

وی افزود: این حمایت چند روش دارد، روش اول این است که بتوانند به دانشجویانی که در میدان هستند به صورت فعال مشاوره دهند و تجربه خودشان را در اختیار جریان انقلابی در دانشگاه بگذارد و بگویند که در گذشته و در اتفاقات قبلی و در بحران های قبلی چه اتفاقاتی رخ داده و جانشین پیامبر در صحنه دانشگاه هستند که بتوانیم از تجربه آنها استفاده کنند.

قائدشرف تاکید کرد: مسئله دوم که ادوار جامعه دانشجویی می توانند انجام دهند و باید انجام دهند تبیین گری است ادوار جامعه دانشجویی با تجربه و به سختی که از جریانات سیاسی اتفاقاتی که از گذشته رخ داده می‌تواند تحلیل تبیین و روشنگری انجام دهند.

دبیر اسبق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: یک مسئله جدی و تذکر که نسبت به ادوار وجود دارد این است که امروز در شرایطی که ما در آن قرار داریم با توجه به تغییراتی که در کشور اتفاق افتاده نباید سکوت کرد. به هر حال امروز دولتی بر سر کار آمده که دارد شعارهای انقلاب را بیان می کند و تمام سعی آن بر این است که بتواند وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشد و دارد موفقیت هم کسب می‌کند در این شرایط ساکت بودن در برابر جریانی که می‌خواهد دانشگاه را دچار التهاب کند تا مسیر پیشرفت کشور مختل شود هیچ وجه جایز است.

وی گفت: ادوار جامعه دانشجویی باید فعالانه وارد عرصه شوند، موضع گیری کنند، روشنگری کنند. امروز بی طرفی و سکوت هیچ معنایی ندارد و این اصلی‌ترین وظیفه ادوار در قبال دانشجویان انقلابی است که امروز در وسط میدان هستند. کسانی که با فضای دانشگاه آشنایی دارند می‌دانند که این التهابات گذرا است و هر از چند گاهی اتفاقات این‌چنینی رخ می دهد و تمام می‌شود جریان امروز هم قطعا با حضور نیروهای انقلابی ختم به خیر می‌شود و برکات مضاعفی هم برای جریان انقلابی خواهد داشت و نتیجه و برکت آن تقویت نیروها و دانشجویان انقلابی در داخل دانشگاه‌ها است. البته یک تجربه جدید هم برای نهاد دانشگاه بود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

جنبش دانشجویی

قائدشرف دانشگاه شریف دانشگاه این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
قائدشرف: ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم اتفاقات اخیر دانشگاه‌ها بدون عقبه است 2