یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

قایقرانی رقیب شمشیربازی برای سلام به پاریس / سهرابیان با قایقرانی به فکر سنت شکنی در المپیک

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
قایقرانی رقیب شمشیربازی برای سلام به پاریس / سهرابیان با قایقرانی به فکر سنت شکنی در المپیک

در بین رشته های مختلف ورزشی، قایقرانی رقیب اصلی شمشیربازی برای کسب سهمیه تیمی المپیک 2024 پاریس است.

به گزارش "ورزش سه"، رییس فدراسیون قایقرانی که خود نیز از قهرمانان عنوان دار آسیایی این رشته ورزشی پر مدال المپیک به شمار می رود، تمام تلاش را به کار بسته تا برای اولین بار در تاریخ بازیهای المپیک، قایقرانان زن و مرد ایرانی بتوانند سهمیه تیمی قایق های دو نفره را برای حضور در 2024 پاریس به نام خود ثبت کنند.

قایقرانی ایران بعد از اولین حضور نادر عیوضی با اهدای وایلد کارت آنهم در رشته ی آبهای آرام و قایق کایاک تک نفره در المپیک دو هزار سیدنی به کسب سهمیه از المپیک 2008 پکن به بعد عادت کرده تا جایی که نازنین ملایی در 2020 توکیو بهترین عملکرد تاریخ قایقرانی زنان و مردان ایران را با صعود به نیمه نهایی روئینگ تک نفره و کسب رتبه یازدهم دو هزار متر قایق سنگین وزن به نام خود نوشت در حالیکه دختر انزلی چی ایران سبک وزن به حساب می آمد.

قایقرانی ایران در المپیک 2008 پکن با هما حسینی اولین سهمیه دختران المپیکی را کسب کرد جایی که این دختر قایقران و این رشته ورزشی عنوان پرافتخار پرچمداری رژه ی کاروان ورزشی ایران در مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک را نیز بدست آورد.

به نفرات المپیکی تاریخ قایقرانی ایران نگاه کنید:

2000 سینی - نادر عیوضی با استفاده از وایلد کارت 2008 پکن - هما حسینی و محسن شادی 2012 لندن - بیشترین تعداد شرکت کننده با کسب چهار سهمیه توسط آرزو حکیمی، سولماز عباسی، محسن شادی و احمدرضا طالبیان. 2016 ریو - مهسا جاور و عادل مجللی 2020 توکیو - نازنین ملایی و علی آقامیرزایی

از المپیک دو هزار سیدنی تا امروز 10 قایقران ایرانی در کایاک، روئینگ و کانوی تک نفره توانسته اند حضور در بازیهای المپیک را تجربه کنند که پنج نفر آنها قایقرانان زن کشورمان نام گرفته اند و تنها محسن شادی توانسته راه یابی به دو المپیک را به نام خود بنویسد اتفاقی که احتمال تحقق مجدد آن توسط مهسا جاور دور از ذهن نیست.

نکته قابل تأمل عدم راه یابی قایق های دو نفره یا چهار نفره قایقرانی ایران یا به اصطلاح قایق های تیمی به المپیک تا به امروز است، رویداد جدیدی که علیرضا سهرابیان رییس فدراسیون قایقرانی ایران تحقق آن را برای اولین بار در المپیک 2024 پاریس بسیار محتمل می داند.

رقابتهای کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس برای قایقرانان زن و مرد کشورمان در آبهای آرام یعنی کایاک و کانو سی ام فروردین 1403 در ژاپن و فردای آن روز یعنی سی و یکم فروردین در رشته روئینگ به میزبانی کره جنوبی برگزار خواهد شد.

علیرضا سهرابیان نائب رئیس کنفدراسیون کانوئینگ آسیا و رئیس فدراسیون قایقرانی کشورمان که خود نیز دو مدال نقره قهرمانی دو نفره ی کایاک 1995 و 1997 قاره کهن را به گردن آویخته در گفت و گوی اختصاصی با ورزش سه اعلام کرد فقط ورزشکارانی به دو رقابت کسب سهمیه المپیک پاریس در ژاپن و کره جنوبی اعزام می شوند که بالای پنجاه درصد شانس کسب سهمیه را دارا خواهند.

به این ترتیب قایقرانان دو رشته ی قایق دو نفره روئینگ دو هزار متر سبک دختران یعنی زینب نوروزی و مهسا جاور در کنار دو نفره کانو کانادایی مردان پانصد متر یعنی عادل مجللی و کیا اسکندانی بیشترین شانس را برای رسیدن به پاریس به خود اختصاص داده اند.

همچنین علی آقامیرزایی در یک نفره کایاک هزار متر، فاطمه مجلل در یک نفره روئینگ سنگین وزن دو هزار متر، هیوا افضلی در کانو تک نفره دختران 200 متر و محمدنبی رضایی در کانو هزار متر تک نفره از شانس بسیار بالایی برای کسب سهمیه المپیک 2024 برخوردارند.

مهمترین مدالهای بین المللی تاریخ قایقرانی ایران:

قهرمانی 2017 بزرگسالان جهان عادل مجللی کانو بازیهای آسیایی 2010 گوانگ ژو محسن شادی بازیهای آسیایی 2010 گوانگ ژو شاهو ناصری بازیهای آسیایی 2010 گوانگ ژو احمدرضا طالبیان بازیهای آسیایی 2014 اینچئون دو نفره کایاک (علی آقامیرزایی و سعید فضل الله) بازیهای آسیایی 2014 اینچئون احمدرضا طالبیان بازیهای آسیایی 2014 اینچئون محسن شادی بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا نازنین ملایی بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا روئینگ چهار نفره (مهسا جاور، مریم امیدی پارسا، نازنین رحمانی، مریم کرمی) بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا هدیه کاظمی کایاک بازیهای آسیایی 2022 هانگژو روئینگ دو نفره (مهسا جاور و زینب نوروزی) بازیهای آسیایی 2022 هانگژو روئینگ چهار نفره (نازنین ملایی، مهسا جاور، زینب نوروزی و فاطمه مجلل) امیدهای 2008 جهان محسن شادی روئینگ امیدهای 2009 جهان محسن شادی روئینگ امیدهای 2010 جهان محسن شادی روئینگ امیدهای 2023 جهان محمدنبی رضایی کانو امیدهای 2023 جهان هدیه خیرآبادی کانو قایقرانی تمام تلاش خود را به کار بسته تا بتواند رکورد حضور تعداد ورزشکار زن و مرد در المپیک 2012 لندن را ارتقاء دهد یا برای نخستین بار بتواند سهمیه تیمی قایق های دو نفره المپیک را به دست آورد.

ورزش قایقرانی در المپیک 2024 پاریس چهار مدال در رشته ی اسلالوم یعنی آبهای خروشان، 12 مدال در رشته ی اسپرینت یعنی آبهای آرام و 14 مدال در روئینگ داراست که در مجموع 90 فرصت مدالی طلا، نقره و برنز را شامل می شود، البته 10 مدال طلا نیز در ماده های قایقرانی بادبانی یا سیلینگ اهدا می شود که این رشته ورزشی از فدراسیون قایقرانی ایران جدا شده است.

پوریا تابان

قایقرانی رقیب شمشیربازی برای سلام به پاریس / سهرابیان با قایقرانی به فکر سنت شکنی در المپیک 2
قایقرانی رقیب شمشیربازی برای سلام به پاریس / سهرابیان با قایقرانی به فکر سنت شکنی در المپیک 3
قایقرانی رقیب شمشیربازی برای سلام به پاریس / سهرابیان با قایقرانی به فکر سنت شکنی در المپیک 4
قایقرانی رقیب شمشیربازی برای سلام به پاریس / سهرابیان با قایقرانی به فکر سنت شکنی در المپیک 5