سه‌شنبه 3 مهر 1403

قرآئتی: دانشجویان کاستی‌ها را تکمیل کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قرآئتی: دانشجویان کاستی‌ها را تکمیل کنند

تهران - ایرنا - رییس ستاد اقامه نماز کشور در جمع دانشجویان برتر آزمون سراسری در مجتمع سپید مشهد گفت: استعداد بیشتر، شکر عملی بیشتری را می‌طلبد و دانشجویان باید نبوغ خودشان را در عمل نشان داده و کاستی را تکمیل کنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در ادامه خطاب به دانشجویان افزود: رسالت شما این است که نبوغتان را در عمل نشان دهید و هر جا ضعف و کاستی وجود دارد به جای توجیه یا تضعیف، آن را تکمیل کنید.

وی در این آیین که با عنوان رویداد "آینده روشن" برگزار شده است، اظهار داشت: انسان نیز همچون یک معدن برای بهره برداری بهینه از وجود خود باید پنج مرحله کشف، استخراج، ذوب، قطعه سازی و مونتاژ را طی کند.

این استاد حوزه و مفسر قرآن در توضیح مرحله نخست تصریح کرد: قرآن کریم می‌فرماید ای انسان خود را کشف کن؛ تو یک موجود استثنایی هستی این در حالی است که بسیاری از ما ارزش خود را نمی دانیم و گاها خود را به بهایی اندک می فروشیم.

وی با بیان اینکه سرمایه واقعی هر انسانی کار برای رضای خدا است، خطاب به دانشجویان نخبه تصریح کرد: نیت و هدف شما دانشجویان تنها باید برای رضای خدا باشد زیرا عنوان هایی مانند مهندس، متخصص و غیره زیاد است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آیات و برخی روایات در خصوص کسانی که خود را به غیر خدا می فروشند، بازنده خواند و گفت: به فرموده امیرمؤمنان علی (ع)، بهای شما بهشت و ابدیت است؛ خود را به کمتر از آن نفروشید؛ اگر رزقتان عزت باشد در ایران هم عزیز می شوید و اگر نباشد هر جای دنیا که باشید عزت نخواهید داشت.

وی تأکید کرد: درست است که شما نخبه و نابغه هستید اما خودتان این را نگویید بلکه نبوغتان را در عمل نشان دهید چرا که با این کار، هم دچار غرور نمی شوید و هم شکر استعدادتان را به جا آورده اید؛ استعداد بیشتر، شکر بیشتر و متفاوت تر را می طلبد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: وظیفه شما سنگین تر است چون نخبه هستید؛ نقش خود را پیدا کنید و ببینید چه کاری می توانید انجام دهید تا هم شما هم کشورتان بهتر از آنچه هست باشد.

این استاد و مفسر قرآن درباره مرحله استخراج معدن وجودی انسان نیز ضمن توصیه دانشجویان به استمرار مطالعه و ارتباط با یک اسلام شناس خاطرنشان کرد: دقت کنیم به چه کسانی بدهکار هستیم که مستقیم با غیرمستقیم برای ما زحمت کشیده اند.

وی به نقل از استاد صفایی حائری گفت: هر جا کاستی یا ضعفی هست، نه بلافاصله تخریب کنید و نه دفاع؛ بلکه ابتدا تحقیق کنید؛ در چنین مواردی، توجیه کردن حماقت، تضعیف کردن جنایت و تکمیل کردن، رسالت ما است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان از دانشجویان نخبه خواست با امام رضا (ع) معامله کنند و افزود: از امام رضا (ع) بخواهید که در راه مستقیم بمانید و اخلاص داشته باشید چرا که در این صورت دنیا و آخرتتان آباد خواهد بود.

گفتنی است: نخستین رویداد "آینده روشن" به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آستان قدس رضوی، آبان ماه جاری با حضور رتبه های برتر کنکور سراسری در مشهد مقدس برگزار می شود.

*س_برچسب‌ها_س*