چهارشنبه 4 مهر 1403

قمار نتانیاهو؛ استراتژی تل‌آویو شکست خورد

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
قمار نتانیاهو؛ استراتژی تل‌آویو شکست خورد

سیدحسن نصرالله حملات این بازیگر به اسرائیل را به جنگ در غزه منوط کرده است. او ماه‌هاست بر این مقوله تاکید دارد که تنش‌زدایی نمی‌تواند بدون برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس محقق شود. این موضع گیری عملاً اسرائیل و لبنان را در شرایط پیچیده‌ای قرار می‌دهد.

در عرض 24 ساعت پس از حمله 7 اکتبر حماس، حزب‌الله شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، توضیح داد که هدف از این کارزار تحت فشار قرار دادن منابع اسرائیل و وادار کردن نیروهای دفاعی این بازیگر (IDF)، سپس آماده‌سازی حماس در غزه برای جنگ در دو جبهه بود. یحیی سنوار، رهبر حماس نیز می‌خواست حزب‌الله، همراه با دیگر گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه، اسرائیل را در حلقه‌ای از آتش محاصره کند، بر سیستم دفاعی این بازیگر غلبه کرده و موجودیت آن را تهدید کند. با این حال، حزب الله رویکرد میانه‌ای را برگزید تا سطح تنش‌ها افزایش پیدا نکند. از آن زمان، حزب الله به طراحی حملات خود ادامه داده تا در یک قدمی جنگی تمام عیار بماند. این گروه سرزمین های اشغالی را تحت فشار قرار داده و حدود 8 هزار غیرنظامی را مجبور به تخلیه خانه‌های خود کرده است (چالش سیاسی برای اسرائیل). حزب‌الله همچنین ارتش اسرائیل را ناچار کرد تا بر دفاع هوایی خود در شمال متمرکز شود. با این همه محدوده جغرافیایی حملات محدود بود. انتخاب سایت‌های نظامی به جای مناطق غیرنظامی و خودداری از توسل به زرادخانه موشک‌های هدایت شونده نشانی از این محدودیت‌هاست.فارن افرز در این باره یادداشتی را منتشر کرده و اقتصاد نیوز آن را در دو بخش ترجمه کرده است که بخش نخست در ادامه آمده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «اسرائیل و لبنان محبوس در مارپیچ هولناک / پیامدهای استراتژی شکست خورده تل‌آویو» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.