چهارشنبه 4 مهر 1403

قیمت دلار امروز چهارشنبه 4 مهر | بازار دلار به کدام سمت می رود؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
قیمت دلار امروز چهارشنبه 4 مهر | بازار دلار به کدام سمت می رود؟

در این وضعیت، این پرسش به وجود می‌آید که بازار ارز در نیمه دوم سال چگونه خواهد بود. سید کمال سیدعلی، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی، در مورد آینده بازار ارز گفت: قیمت ارز و تقویت ریال به زمان‌های مختلف و همچنین به سایر عوامل اقتصادی نظیر صادرات، اشتغال و بهره‌وری وابسته است.

روز گذشته قیمت دلار لحظه ای به بالای 60 هزار تومان صعود کرد و اغلب بازارهای مالی راتحت تاثیر خود قرار داد. افزایش هزار تومانی دلار باعث فشار روانی بر بازار طلا و جهش بی سابقه در قیمت سکه شد. همچنین قیمت دلار بر بورس اثر گذاشته است و طی روزهای اخیر روند بازار معاملات را صعودی کرده است. در حال حاضر در لحظه تنظیم خبر قیمت دلار لحظه ای در ساعت 10 صبح 4 مهر 1403 به قیمت 60 هزار و 604 هزار تومان فروخته می شود.

پیش بینی درباره آینده بازار ارز

سید علی، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی، با اشاره به تأثیر درآمدهای ارزی و فروش نفت بر نرخ ارز، بیان می‌کند: اشتباه ما این است که به تورم از منظر نرخ ارز نگاه می‌کنیم؛ در حالی که خود نرخ ارز یکی از عوامل افزایش نرخ تورم است. بنابراین، اگر در شش ماه دوم سال نقدینگی زیادی وجود داشته باشد و کنترل آن انجام نشود، نباید نرخ ارز را به این اندازه ثابت نگه داریم.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح می‌کند: برای کنترل نرخ ارز باید نرخ‌های ارز و حداقل نرخ‌های ارز ترجیحی را به نرخ بازار آزاد نزدیک کنیم و آن زمان، نرخ بهینه ارز مشخص می‌شود.

سیدعلی با اشاره به تصمیمات درباره نرخ ارز و بهره، متذکر می‌شود: از طرف دیگر، کسری بودجه و افزایش نقدینگی بسیار مهم است که اگر در این دو بخش درست عمل کرده باشیم، نرخ ارز نیز کنترل می‌شود.

قیمت دلار امروز چهارشنبه 4 مهر | بازار دلار به کدام سمت می رود؟ 2
قیمت دلار امروز چهارشنبه 4 مهر | بازار دلار به کدام سمت می رود؟ 3