سه‌شنبه 3 مهر 1403

قیمت زعفران امروز 3 مهر 1403 | قاچاق طلای سرخ در چه حال است؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
قیمت زعفران امروز 3 مهر 1403 | قاچاق طلای سرخ در چه حال است؟

نایب رئیس شورای ملی زعفران اعلام کرد که هر ماه حدود 10 تن زعفران به خارج از مرزها قاچاق می‌شود.

غلامرضا میری از ثبات قیمت زعفران خبر داد و اعلام کرد: قیمت فعلی هر کیلو زعفران دسته 65 میلیون تومان، زعفران پوشال بین 85 تا 86 میلیون تومان و زعفران نگین بین 90 تا 97 میلیون تومان است.

به گفته او، براساس برآورد نمایندگان و کارشناسان حداقل زعفران برای فصل جدید از کشاورزان 90 میلیون تومان خریداری شود و این احتمال وجود دارد که به 100 تا 120میلیون تومان برسد.

میری با بیان اینکه زعفران نوبرانه هفته آینده وارد بازار می شود، افزود: بنده معتقدم نمی توان پیش بینی دقیقی از تولید داشت چراکه گیاه زعفران زیرزمین است، اما بنابر گفته کارشناسان و نمایندگان 30 درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل داریم‌.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه صادرات طبق روال معمول در حال انجام است، گفت: براساس آمار گمرک، صادرات زعفران تا تیرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی بوده، اما صادرات هیچ گاه متوقف نشده است.

او با بیان اینکه 80 تا 85 درصد زعفران تولیدی صادر می شود، افزود: بنابر آمار 15 تا 20 درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف و مابقی صادر می شود‌.

میری گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته ماهانه 10 تن زعفران به آن سوی مرزها قاچاق می شود، درحالیکه با رفع موانع صادراتی این رقم به آمار رسمی کشور اضافه می شود چراکه قاچاق صرفه اقتصادی ندارد.

بورس زعفران کجاست؟

کشت زعفران در ایران در مناطق مختلفی از جمله شهرستان های مینودشت، تربت حیدریه، زاوه، کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد، کوهسرخ، تایباد، باخرز، گناباد، سبزوار، نیشابور، بجستان، خواف، تربت جام و قوچان در استان خراسان رضوی انجام می‌شود. همچنین در دهستان دشتخاک در استان کرمان و شهرستان‌های قاینات، فردوس، بشرویه، سرایان و بیرجند در استان خراسان جنوبی و نیز در شهرستان کهک در استان قم کشت می شود.

اما طبق شنیده ها بورس زعفران در شهر تربت حیدریه استان خراسان رضوی ایران واقع شده است. تربت حیدریه محلی است که زعفران به عنوان یکی از مهم ترین صادرات غیرنفتی ایران در آن مورد معامله و تجارت قرار می گیرد. تربت حیدریه به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی مناسب، یکی از مراکز اصلی تولید زعفران در ایران است و بورس زعفران این شهر نقش مهمی در بازار و صادرات زعفران کشور ایفا می‌کند.

قیمت زعفران امروز 3 مهر 1403 | قاچاق طلای سرخ در چه حال است؟ 2