یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

لاوروف و گروسی درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
لاوروف و گروسی درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند

وزیر خارجه روسیه امروز با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این نهاد در وین دیدار و درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «آذربایجان 24»، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز پنجشنبه با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این نهاد در وین دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، در این دیدار دو طرف در خصوص حوزه های اصلی فعالیت های آژانس از جمله استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، اصلاح سیستم پادمان های آژانس و نیز برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند. چندی پیش هم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود که اقدام ایران مبنی بر تولید اورانیوم فلزی و افزایش ظرفیت غنی سازی انحراف دیگری از برجام است حال آنکه درک می‌کنیم دلیل برداشتن چنین گامی، عدم دستیابی به نتایج عملی برای احیای توافق هسته‌ای بوده است حال آنکه تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران و کشورهای ثالث طرف همکاری با ایران همچنان ادامه دارد. زاخارووا در ادامه افزود: با این حال، نگرانیم که این موضوع بیش از پیش ما را از هدف اصلی دور کند و به این ترتیب، ایجاد شرایط اجرای با دوام برجام دشوارتر شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود مدعی شد که ایران در گذشته از یک آبشار 164 عددی از سانتریفیوژهای IR-6 برای غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد در نطنز استفاده می‌کرده اما در حال حاضر علاوه بر این آبشار 164 عددی، از یک مجموعه 153 عددی از سانتریفیوژهای IR-4 نیز برای غنی سازی تا 60 درصد استفاده می‌شود. همچنین بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ ایران بیش از 200 گرم اورانیوم فلزی با غنای 20 درصد را تولید کرده است. ادعا می‌شود که ایران از 257 گرم از اورانیوم غنی‌شده U-235 بیست درصدی در قالب UF4 (تترافلوراید اورانیوم) برای تولید 200 گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده U-235 بیست درصدی استفاده کرده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که آمریکا بازگشت به مذاکرات وین را به ایران واگذار کرده و این طور وانمود می‌کند که این طرف ایرانی است که از ادامه مذاکره طفره می‌رود حال آنکه تهران بارها با ترسیم خطوط قرمز خود تاکید کرده که به زیاده خواهی واشنگتن مبنی بر گنجاندن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای در اصل برجام، تن نخواهد داد. انتهای پیام /