سه‌شنبه 3 مهر 1403

لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان اصلاح شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان اصلاح شد

علی راستگو، عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان فارس گفت: در جلسه هیئت وزیران در تاریخ 6 تیر 1403، به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه، آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در 8 ماده و 10 تبصره به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (ر) ماده (28) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری...

چندی است که شائبه‌ای درباره کسر مالیات از حقوق بازنشستگان و حداقل‌بگیران تأمین اجتماعی به وجود آمده است. علی راستگو، عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان فارس، در این باره گفت: طبق قانون، از حقوق بازنشستگان و حداقل‌بگیران تأمین اجتماعی مبلغی به عنوان مالیات کسر نمی‌شود.

این عضو کانون بازنشستگان ادامه داد: در سیستم جاری کشور، مالیات صرفا" از حقوق و دستمزد افراد شاغل دریافت می گردد و طبق ماده (112) قانون تامین اجتماعی بیمه شدگانی که به موجب این قانون مستمری یا کمک نقدی دیگری از سازمان دریافت می کنند نسبت به وجوه دریافتی از پرداخت هرگونه مالیات معاف می باشند."

راستگو با اشاره به موارد غیرقانونی بودن این موضوع ادامه داد: رای هیئت وزیران در جلسه 1403/4/6 که به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (ر) ماده (28) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب 1403، آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان را در 8ماده و 10 تبصره تصویب کرد.

او همچنین اعلام کرد: طی تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ 1403/06/07 هیات وزیران موضوع «اصلاح آیین نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان» واژه "خالص" از آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان حذف و بند مذکور بشرح ذیل اصلاح شد.

"متن جزء (6) ماده (1) آیین‌نامه پس از اصلاح:

- مابه التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با نود درصد (90%) میانگین مبلغ حقوق و فوق العاده های مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند (ث) تبصره (15) قانون بودجه سال 1403 کل کشور."

عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان فارس درباره رفع این شبهات تاکید کرد: بعضی افراد و گروه‌ها بصورت عمدی و یا سهوی مبادرت به ایجاد شبهه و تردید در امور اجرایی می نمودند و همین شایعات زمینه طرح سوالات و ابهاماتی برای بازنشستگان عزیز ایجاد کرده است که، پاسخ "خیر" است.

او با اشاره به اجرای صحیح متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بیان کرد: اجرای صحیح متناسب سازی مستلزم درک درست از مبنای حقوق و دستمزد، از سوی قانون‌گذار می باشد. یعنی کدام حقوق و دستمزد شاغلین جهت احتساب 90درصدی ملاک عمل است، حقوق شاغلین قبل از کسر مالیات یا بعد از مالیات؟

راستگو در ادامه گفت: بدیهی است قبل از کسر مالیات (حقوق ناخالص شاغلین) رقم بیشتری ملاک بوده، لذا با اصلاح صورت گرفته، حقوق با کسر مالیات (حقوق خالص شاغلین و دستمزد واقعی که بحساب شاغل واریز می شود) بعنوان مبنای 90درصد جهت احتساب 40درصدی در سال جاری ملاک خواهد بود.

لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان اصلاح شد 2