چهارشنبه 4 مهر 1403

لزوم بهره‌گیری از توان بخش خصوصی برای تامین شکر خراسان رضوی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
لزوم بهره‌گیری از توان بخش خصوصی برای تامین شکر خراسان رضوی

مشهد - ایرنا - اعضای کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی بر تامین بخشی از شکر مورد نیاز حوزه صنف و صنعت این استان از توان بخش خصوصی و واحدهای تولیدی تاکید کردند.

دبیر کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی روز سه شنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار استان که به ریاست مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری برگزار شد، گفت: آخرین سهم این استان از سهمیه شکر طرح تنظیم بازار، پنج هزار تن ویژه خانوار بوده است که باید توسط اداره کل غله تامین شود.

علی غفوری مقدم با بیان اینکه معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت بر تامین شکر بخش‌های صنف و صنعت بدون محدودیت تاکید کرده است، افزود: موجودی شکر انبار غله کفاف نیاز استان را نمی دهد و این نیاز را باید از محل دیگری تامین کرد که در این زمینه مکاتبه با تهران انجام گرفته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: افزون بر 2 هزار تن سهمیه شکر بخش خانوار استان به طور کامل جذب شده و سهمیه جدیدی مبنی بر پنج هزار تن شکر طرح تنظیم بازار به بخش خانوار استان اختصاص یافته که اعتبار آن تا 31 اردیبهشت ماه است.

حمیدرضا نوری بیان کرد: پیگیری هایی برای تامین شکر طرح تنظیم بازار بخش خانوار و بخشهای صنف و صنعت خراسان رضوی از طریق تهران انجام گرفته ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

وی تاکید کرد: شکری که در اختیار اداره کل غله قرار دارد، دولتی است اما کارخانه های بخش خصوصی خراسان رضوی نیز از محل شکر حاصل از چغندر یا تصفیه شده، تولیداتی در اختیار دارند که می توان برای تامین نیاز بازار استان از آن بهره گرفت.

در این نشست مقرر شد، کمیته فنی برای بررسی میزان موجودی و شکر تولیدی کارخانه های بخش خصوصی خراسان رضوی تشکیل و این میزان را به کارگروه تنظیم بازار استان اعلام کند تا درباره توزیع آن به قیمت مصوب بین بخش های صنف و صنعت تصمیم گیری شود، همچنین طی مکاتبه ای با تهران، تامین سهمیه شکر استان مورد پیگیری قرار گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در ادامه این نشست درباره سهمیه برنج استان از طرح تنظیم بازار نیز گفت: از سهمیه 2 هزار و 300 تنی برنج هندی طرح تنظیم بازار خراسان رضوی تاکنون هزار و 571 تن جذب شده و مهلت جذب کامل آن تا 22 اردیبهشت ماه است و از 2 هزار و 200 تن برنج هندی سهمیه دیگر استان نیز 65 تن جذب شده است.

نوری بیان کرد: از محل سهمیه برنج هندی طرح تنظیم بازار خراسان رضوی، 556 تن برای بسته های معیشتی نهادهایی از جمله آستان قدس رضوی، هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان امام راحل (ره) نیز در نظر گرفته شده، همچنین 24 تن برنج پاکستانی نیز در اختیار این نهادها است.

در این نشست مقرر شد، مهلت جذب 2 هزار و 200 تن برنج هندی برای شهرستانها تمدید تا این سهمیه به طور کامل جذب شود، 24 تن برنج پاکستانی نیز با اولویت تامین بسته های معیشتی نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد تخصیص یابد، بخشی از باقیمانده سهمیه برنج هندی استان نیز برای توزیع در اختیار تعاون روستایی قرار گیرد.

اختصاص 200 تن مرغ منجمد به خراسان رضوی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با توجه به کاهش جوجه ریزی، در ایام تعطیل ابتدای سال پیش بینی شده بود که در هفته آخر ماه رمضان با کسری گوشت مرغ در استان مواجه شویم که این پیش بینی تا حدی در هفته جاری محقق شده است.

حمید جنتی افزود: هفته گذشته تا پایان روز پنجشنبه روزانه 500 تن گوشت مرغ در خراسان رضوی توزیع شد اما این میزان از توزیع در روز شنبه هفته جاری به 434 تن، روز یکشنبه به 305 تن و روز دوشنبه به 350 تن رسید و این نوسان تا پایان هفته جاری ادامه دارد.

وی بیان کرد: از آنجا که استان گلستان، معین خراسان رضوی در تامین مرغ تعیین شده است، از 22 فروردین ماه تا پایان روز گذشته معادل 23 روز کاری، روزانه 642 تن و 900 کیلوگرم گوشت مرغ معادل 30 تن از استان گلستان وارد خراسان رضوی شده است.

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در فروردین امسال هفت میلیون و 935 هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد که از معدل فروردین ماه سال قبل بیشتر بود و از ابتدای اردیبهشت ماه تا 20 این ماه نیز 6 میلیون قطعه جوجه ریزی شده است که با این روند تا پایان ماه جاری جوجه ریزی به بیش از 9 میلیون قطعه می رسد.

محمدمهدی یعقوب زاده افزود: در هفته جاری کل کسری مرغ برای کشتار 500 هزار قطعه است که ناشی از کاهش جوجه ریزی در چند روز تعطیل ابتدای سال است اما با توجه به روند مطلوب جوجه ریزی در چند هفته گذشته و عدم تغییر میزان مصرف گوشت مرغ در استان، از هفته آینده با کسری گوشت مرغ مواجه نخواهیم شد، مشروط بر اینکه با برداشته شدن محدودیت های کرونایی میزان مصرف استان افزایش زیادی نداشته باشد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: میزان سهمیه گوشت قرمز منجمد طرح تنظیم بازار استان در ماه رمضان 210 تن بود که از این میزان تاکنون 147 تن توزیع شده است، سهمیه جدیدی نیز به میزان 50 تن گوشت قرمز منجمد و 200 تن گوشت مرغ منجمد به استان اختصاص یافته است.

سعادت علی نیا افزود: از سهمیه جدید خراسان رضوی، گوشت قرمز منجمد ران با قیمت هر کیلوگرم 80 هزار تومان، سردست و گردن 70 هزار تومان و گوشت مرغ منجمد نیز با قیمت هر کیلوگرم 24 هزار و 900 تن عرضه می شود.

در این نشست مقرر شد، میزان گوشت مرغی که از استان گلستان وارد خراسان رضوی می شود تا پایان هفته در قالب بسته بندی با نرخ مصوب هر کیلوگرم 24 هزار و 900 تومان در بازار توزیع شود، همچنین از 200 تن گوشت مرغ منجمد سهمیه استان، 100 تن به مشهد، 80 تن به دیگر شهرستانها و 20 تن نیز برای ذخیره سازی در نظر گرفته شود.

همچنین مقرر شد، برای توزیع نهاده جو ویژه خشکسالی به میزان 16 هزار و 700 تن با اخذ کارمزد سه درصدی از قیمت جو بین دامداران طی مکاتبه ای به تهران اعلام و سپس در نشست بعدی کارگروه تنظیم بازار استان به تصویب برسد.

*س_برچسب‌ها_س*