جمعه 7 اردیبهشت 1403

لواسانی: نیاز به پالایش نظام داریم؛ نظامی که از مردم است و برای مردم / صداوسیما بازهم منفعل عمل کرد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
لواسانی: نیاز به پالایش نظام داریم؛ نظامی که از مردم است و برای مردم / صداوسیما بازهم منفعل عمل کرد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام لواسانی، امام جمعه شهر لواسان، طی گفتگوی تصویری که به همت کارگروه مبارزه با فساد و تبعیض بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: زنی بی‌نوا که توانایی مالی نداشته و به همراه دخترش زندگی می‌کرده، خانه محقری را در زمین متعلق به شهرسازی که وابسته به دولت است، می‌سازد. از نظر قانونی این کار خلاف است و به نظر می‌رسد، شهرداری...

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام لواسانی، امام جمعه شهر لواسان، طی گفتگوی تصویری که به همت کارگروه مبارزه با فساد و تبعیض بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: زنی بی‌نوا که توانایی مالی نداشته و به همراه دخترش زندگی می‌کرده، خانه محقری را در زمین متعلق به شهرسازی که وابسته به دولت است، می‌سازد. از نظر قانونی این کار خلاف است و به نظر می‌رسد، شهرداری از دادگستری حکم تخلیه و تخریب را گرفته باشد و نیروهای شهرداری هم با تمام قساوت حکم را اجرا کردند.

وی در ادامه بیان کرد: نهایتا همان شهرداری و همان دادگستری که حکم تخریب را داده بودند از زن بیچاره دلجویی کردند. اکنون تنها این ماجرا بعد رسانه‌ای پیدا کرده است و بسیار آلونک هایی وجود دارند که خراب می‌شوند و هیچ کس خبردار نمی‌شود. ریشه این تبعیض‌ها کجاست؟! آیا از دیگر آلونک ها خبر داریم؟! آیا ویلاهای چند هزار متری که در حریم جنگل‌ها و رودخانه‌ها ساخته می‌شوند هم حکم تخریب می‌گیرند؟ چرا علاج واقعه را پیش از وقوع حادثه نمی‌یابیم؟

امام جمعه شهر لواسان افزود: ما دشمنانی داریم که دنبال بهانه می‌گردند تا تمامیت نظام را زیر سوال ببرند؛ ولی آیا به این بهانه می‌شود که ما مهر سکوت بر لب بزنیم؟ آیا ما باید سکوت کنیم‌؟! اقتضا انقلابی‌گری این است که توجیه نکنیم و نباید ضعف ها را نادیده گرفت، چرا که موجب می شود، نتوانیم آن را درمان کنیم و این غده سرطانی بی‌عدالتی، تبعیض، فساد و اشرافی‌گری جز پوسته‌ای از انقلاب باقی نمی‌گذارند. اقتضای انقلابی‌گری نه تنها سکوت نیست، بلکه فریاد است و اتفاقا سکوت در قبال این چنین موضوعاتی اقدام علیه موجودیت نظام است.

حجت الاسلام لواسانی افزود: رهبری اذعان داشتند که ما در عدالت عقب ماندیم و این موضوع را به کرات گفته‌اند. در عصر حاضر رسانه‌ها نقش مهمی را در حرکت حاکمیت به سمت عدالت بازی می‌کنند؛ مسئولان باید بدانند رسانه‌هایی پرقدرت، وجود دارند که معضلات را رسانه‌ای می‌کنند تا دیگر جرئت خطا نداشته باشند؛ در این موضوع خاص ما شاهد بودیم که صداوسیما هم‌چون دفعات پیشین، منفعل عمل کرد و بازهم فضای مجازی نقش‌آفرینی صحیحی داشت.

ما دشمنانی داریم که دنبال بهانه می‌گردند تا تمامیت نظام را زیر سوال ببرند؛ ولی آیا به این بهانه می‌شود که ما مهر سکوت بر لب بزنیم؟ آیا ما باید سکوت کنیم‌؟! اقتضا انقلابی‌گری این است که توجیه نکنیم و نباید ضعف ها را نادیده گرفت، چرا که موجب می شود، نتوانیم آن را درمان کنیم و این غده سرطانی بی‌عدالتی، تبعیض، فساد و اشرافی‌گری جز پوسته‌ای از انقلاب باقی نمی‌گذارند. اقتضای انقلابی‌گری نه تنها سکوت نیست، بلکه فریاد است و اتفاقا سکوت در قبال این چنین موضوعاتی اقدام علیه موجودیت نظام است.

او اظهار کرد: ما دچار محافظه کاری بی مورد و مصلحت اندیشی توهمی هستیم و این وهم، وجود دارد که این قبیل اقدامات به نفع نظام است؛ درصورتی که این موضوع بیشتر به کیان نظام ضربه می‌زند؛ این قبیل اقدامات نه تنها دفاع از نظام نیست، بلکه ضربه ای مهلک‌تر از دشمن به جان نظام است. با لاپوشانی، حقیقت تغییر نمی‌کند. ما حضور فرصت طلبان را نادیده نمی‌گیریم، اما باید بدانیم سکوت خطرش بیشتر و نظام را از درون، متلاشی می کند. ما نیاز به پالایش نظام داریم؛ نظامی که از مردم است و برای مردم.

وی افزود: منطقی که موجب این تبعیض ها و بی‌عدالتی ها است، منطق سرمایه‌داری نولیبرال و اشرافیت مدرن است که متاسفانه یک دهه پس از انقلاب در جامعه ما زمینه‌هایش به‌وجود آمد و طبقه مسلط جدیدی را به وجود آورد که اسمشان را می‌گذاریم نومنافقان. قوانین را باید طوری تنظیم کرد که از سوء استفاده فرصت‌طلبان، جلوگیری کرده و مناسبات را به نفع اکثریت مردم محروم و طبقات پایین جامعه تغییر دهد. مشکل فقط کمیسیون ماده 100 زمین شهری نیست؛ بلکه خیلی فراتر از آن است. باید ریل گذاری اقتصاد کشور به گونه‌ای تغییر کند که به نفع مستضعفین و طبقات محروم باشد.

امام جمعه شهر لواسان گفت: باید اصلاحات را پیش از مجلس و دولت، از خودمان شروع کنیم‌؛ با منطق اشرافیت و تبعیض، منطق فرهنگی که دیگران را اصلا آدم حساب نمی‌کند، مبارزه کنیم که این وظیفه انقلابی ما است. چرا باید یکی از شروط مسئول شدن در جمهوری اسلامی ثروتمند بودن باشد؟ همه ما در ایجاد وضعیت موجود مقصریم و همچنین مسئولیم و باید با آن مبارزه کنیم. به جز مبارزه با ریشه تبعیض و فساد در جامعه، هر نوع اقدام دیگری، اصلاح روبنایی و چیدن شاخ و برگ است نه اصلاح ریشه ای آن.

حاج آقا لواسانی در پایان با تأکید بر نقش مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید اول با شفافیت خود به دنبال تهیه قوانین شفاف و صحیح در خصوص اصلاح نظام مالیاتی و قوانین بانکی باشد و با ویژه‌خواران برخورد کند؛ دولت نیز باید بستر را برای اصلاح آماده و نظارت دقیق انجام دهد. ما این همه ارگان نظارتی داریم، پس چرا باید این اتفاقات بیفتد؟ در آخر باید گفت همه ما باید از حاکمیت سوال کنیم؛ این دقیقا مصداق امر به معروف و نهی از منکر است؛ موجودیت نظام را مردم شکل می‌دهند پس باید از اول تا آخر مسائل مهم کشور مردم حضور داشته باشند.