جمعه 10 فروردین 1403

ماجرای یک مطالبه کنکوری که به دیوان عدالت اداری کشیده شد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
ماجرای یک مطالبه کنکوری که به دیوان عدالت اداری کشیده شد

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، ساعت نزدیک 2 نیمه شب بود، بعد از بجا آوردن اعمال شب‌های قدر هنوز نخوابیده بودم که صدای دریافت پیامی از گوشی‌ام را شنیدم، یک پیام صوتی از فرد ناشناسی در یکی از شبکه‌های اجتماعی برایم ارسال شده بود.

دختر جوانی پس از معذرت‌خواهی فراوان از اینکه شبانه پیام داده، از من می‌خواست تا صدایش را به گوش مسوولان برسانم.

این صدای بغض‌آلود متعلق به یک داوطلب کنکور کارشناسی ارشد بود که می‌گفت: در سه سال گذشته یک بار بخاطر سیل و دو سال دیگر بخاطر کرونا، زمان آزمون کارشناسی ارشد را به تعویق انداخته‌اند؛ آن هم به اندازه چند ماه و حالا ما باید در یک سال پاسخگوی آن سه سال باشیم به طوریکه حتی زمانی که قانون برای فاصله میان 2 کنکور در نظر گرفته هم رعایت نشده و کمتر از یک سال فاصله بین کنکور 1400 و کنکور امسال است؛ ما فاصله یک ساله که حقمان است را هم نمی‌خواهیم، حداقل 11 ماه به ما فرصت دهند.

ما فقط یک پاسخ منطقی برای سوالاتمان می‌خواهیم؛ چرا می‌خواهند سه سال جابجایی زمان کنکور را با گرفتن حق ما جبران کنند؟ چرا حق ما را از ما می‌گیرند؟ چرا در فاصله یک ماه مانده به کنکور به یکباره در ماه رمضان بعد از دو سال دانشگاه‌ها را باز کردند؟ چرا ما باید تاوان سه سال تصمیم‌گیری آن‌ها را پس بدهیم؟

* ماجرای مطالبه کنکوری ارشدی‌ها

چندی پیش بیشتر از ده هزار نفر از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته با ثبت مطالبه‌ای در سامانه فارس من، خواستار تعویق زمان آزمون کارشناسی ارشد شدند.

این داوطلبان مطالبه خود را خطاب به رئیس جمهور، وزیر بهداشت، وزیر علوم، معاون وزیر کشور و رئیس کمیته اجتماعی و امنیتی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرده و هشت دلیل را هم برای این خواسته عنوان کردند که از مهم‌ترین دلایل‌شان این بود که حداقل فاصله یکساله بین دو آزمون متوالی از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی است ولی برای برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته امسال این فاصله به ده ماه کاهش یافته است.

* نگاهی به زمان برگزاری آزمون‌های سه سال گذشته

آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 98 به دلیل وقوع سیل در برخی نقاط کشور و عدم آمادگی داوطلبان با حدود 7 هفته تأخیر و در روزهای پنج شنبه 23 و جمعه 24 خرداد ماه برگزار شد.

این تصمیم در حالی در جلسه امروز شورای سنجش و پذیرش اتخاذ شد که پیش از آن سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای با تعویق زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال 98 مخالفت و اعلام کرده بود: نظر به اینکه فرایند اجرایی آزمون مذکور طولانی بوده و می‌بایست به نحوی برنامه‌ریزی شود که نتایج نهایی در اوایل شهریورماه اعلام شود، لذا آزمون مطابق برنامه‌زمان‌بندی اعلام شده قبلی در روزهای پنجم و ششم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

کنکور کارشناسی ارشد سال 99 نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا با پنج ماه تأخیر در روزهای 16،17 و 18 مردادماه برگزار شد، این آزمون قرار بود روزهای 28 و 29 فروردین ماه برگزار شود.

آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1400 هم که قرار بود در تاریخ‌های 5، 6 و 7 خرداد ماه برگزار شود، با توجه به تصمیم جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونابه تاریخ های 6، 7 و 8 مرداد ماه موکول شد.

* یکی پاسخگوی این ده هزار نفر باشد

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، بنا به رسالت خود این موضوع را پیگیری کرده و از عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور جویا شد.

پورعباس اعلام کرد که به هیچ وجه امکان تعویق آزمون کارشناسی ارشد وجود ندارد و دلیل این امر را به پایان رسیدن فرایندهای برگزاری آزمون برشمرد.

وی گفت: سوالات آزمون نیز آماده شده و در درست چاپ است بنابراین آزمون طبق اعلام قبل در روزهای روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه 28 و 29 و 30 اردیبهشت ماه 1401 برگزار می‌شود.

بعد از این مصاحبه، داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مطالبه خود را از مسوولان دیگر پیگیری کردند و اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری بردند.

صبح روز یکشنبه چهارم اردیبهشت ماه این داوطلبان با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل ساختمان دیوان عدالت اداری تهران تجمع کرده و خواسته خود را از دیوان عدالت اداری مطالبه کردند.

* داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در بلاتکلیفی

حالا داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در بلاتکلیفی زمان برگزاری آزمون مانده‌اند که آیا کنکور کارشناسی ارشد به تعویق می‌افتد یا خیر.

این داوطلبان خواستار پاسخ مسوولان به سوالات‌شان هستند.

منبع؛ فارس

ماجرای یک مطالبه کنکوری که به دیوان عدالت اداری کشیده شد 2
ماجرای یک مطالبه کنکوری که به دیوان عدالت اداری کشیده شد 3