شنبه 1 اردیبهشت 1403

ماماها نقش مهمی در زایمان بدون دلهره زنان دارند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ماماها نقش مهمی در زایمان بدون دلهره زنان دارند

یزد - ایرنا - مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه ماماها نقش بسیار مهمی در زایمان بدون دلهره زنان در موقع وضع حمل دارند، تکریم آنها را یکی از رسالت های مهم اجتماعی در کمک به بانوان ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر محمدحسین زارع روزیکشنبه در آیین تکریم ماماهای بیمارستان مهریز، با تحسین از تلاش نیروهای بخش زایمان این واحد درمانی، افزود: تاکنون این مرکز با تلاش نیروهای مامایی خود افتخارهای زیادی را در استان و در سطح ملی کسب کرده و تنها بیمارستان دریافت کننده لوح دوستدار مادر در استان از جمله نمونه ای از این افتخار است.

وی با اشاره به هفته ماما (15 الی 21 اردیبهشت) با بیان اینکه این ایام فرصت خوبی است تا از خدمات این قشر دلسوز قدردانی شود، ادامه داد: موارد زایمان طبیعی در بیمارستان مهریز افزایش زیاد است و فعالیت ماماهای این واحد موجب شد تا بانوان باردار بدون دلهره به این مرکز مراجعه کنند.

تعداد ماماهای شهرستان مهریز 23 نفر اعلام شد که 18 نفر در اتاق زایمان بیمارستان فعالیت دارند.

همچنین مدیر بیمارستان فاطمه الزهرا (س) مهریز، با تجلیل از فعالیت ماماهای شهرستان گفت: واحد (اتاق) زایمان بیمارستان مفتخر است که توانست خدمات استاندارد را با بهترین کیفیت و کمیت به بانوان باردار ارایه دهد.

سیدرسول محسن زاده افزود: بیمارستان مهریز در راستای استانداردسازی شاخص‌های سلامت مادر و نوزادن کارهای بسیار خوبی را انجام می دهد که این اقدام ها موجب شد، این مرکز به عنوان تنهاترین دریافت کننده لوح دوستدار مادر در استان شناخته شود.

همچنین سرپرست بیمارستان مهریز خدمات مامایی در این مرکز را تحسین‌برانگیز ذکر کرد و گفت: نیروهای مامایی بیمارستان با همت و تلاش خود موفقیت های ارزنده ای را برای کشور و استان به دست آوردند.

دکتر رضا فلاح افزود: گستره فعالیت ماماها از مشاوره و مراقبت های دوران بلوغ، بارداری، زایمان و غربالگری است و این امر نشان دهنده اهمیت این حرفه در نظام سلامت استان یزد و کشور است.

در آیین یادشده لوح تندیس مامایی به مسوولان اتاق زایمان و لوح تجلیل نیز به ماماهای بیمارستان مهریز اهدا شد.

فعالیت درمانی و بهداشتی بیمارستان مهریز از سال 1372 آغاز شد که شامل درمانگاه عمومی و تخصصی، بخش های زنان و زایمان، جراحی، اورژانس، اطفال، آزمایشگاه، رادیولوژی، دیالیز و چشم پزشکی است.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

استرس یا دلهره 

به نوشته رسانه ها، استرس یا فشار روانی، به هر عاملی درونی یا بیرونی گفته می شود که بر ارگانیسم وارد و روان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، و موجب اختلال، آشفتگی و از بین رفتن تعادل آن می شود. که ممکن است به صورت محرک های فیزیکی یا عفونت ها و واکنش های آلرژیک، که به صورت بیماری های جسمی نمود پیدا می کنند؛ یا به صورت تغییر کلی در جو اجتماعی روانی هم چون مرگ عزیزی، جنگ و سایر موارد و یا در رخداد های عادی زندگی چون ازدواج، تحصیل و پیدا کردن شغل باشد. از دستاورد های زندگی امروزی، استرس و وارد شدن فشارهای روانی به افراد است، که در نتیجه آن ناهنجاری ها و بیماری های مختلف روانی هم چون هیجان منفی، ضعف اعصاب، اضطراب، افسردگی، تشویش و نگرانی، یاس و نا امیدی، احساس پوچی و درماندگی پدید می آید، و زندگی را در کام آن ها تلخ می کند.

به گفته تعدادی از دانشمندان، تمامی بیماری های موجود در انسان از جهاتی با استرس ارتباط دارد. این بیماری ها تنها شامل امراض روانی یا بیماری های روان تنی نیست؛ بلکه در بر گیرنده تمامی امراض جسمانی از قبیل سرطان، سل و مانند آن نیز است.

*س_برچسب‌ها_س*