چهارشنبه 28 شهریور 1403

مانور اعراب در خلیج فارس / چالش تازه دولت پزشکیان

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
مانور اعراب در خلیج فارس / چالش تازه دولت پزشکیان

ایران 28 میدان با همسایگان مشترک دارد که 15 میدان در زیر آب‌هایخلیج فارس قرار دارند. ایران 12 میدان مشترک با عراق، پنج میدان با امارات متحده عربی، چهار میدان با عربستان سعودی، چهار میدان با قطر و با عمان، کویت و ترکمنستان یک میدان مشترک دارد.

به گزارش اقتصادنیوز: موسسه مطالعاتی استیمسون با انتشار یادداشتی مدعی شد، اعلامیه ماه ژوئیه مبنی بر اینکه ایران سالانه 300 میلیون متر مکعب گاز از روسیه وارد می‌کند، خبر خوبی نبود زیرا ایران با دارا بودن دومین ذخایر بزرگ گاز جهان - 17 درصد - و 9.54 درصد از ذخایر نفت جهان، باید از روسیه درگیر جنگ در اوکراین و منزوی در جهان گاز وارد کند.

به ادعای این موسسه مطالعاتی، تحریم ها و کاهش سرمایه‌گذاری، سال‌ها است که گریبانگیر صنعت انرژی ایران بوده است. ایران مدت‌هاست که گاز خود را از ترکمنستان همسایه وارد می‌کند که هر از گاهی به واسطه عدم پرداخت هزینه‌ها انتقالش قطع می‌شود.

دسامبر 2022، جواد اوجی، وزیر وقت نفت ایران هشدار داد که اگر ایران نتواند 240 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز خود سرمایه گذاری داشته باشد، واردکننده خالص انرژی خواهد شد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «جدال پنهان ایران و اعراب در میادین نفتی؛ رونمایی از چالش تازه دولت پزشکیان» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.