شنبه 16 تیر 1403

ماهواره پارس 1، نقطه عطفی در صنعت فضایی ایران / ایران در حال توسعه پرتابگر‌های فضایی سنگین‌تر + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ماهواره پارس 1، نقطه عطفی در صنعت فضایی ایران / ایران در حال توسعه پرتابگر‌های فضایی سنگین‌تر + فیلم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سالاریه، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در نشست خبری خود به تشریح ویژگی‌های ماهواره پارس 1 پرداخت و گفت: این ماهواره به طور کامل توسط طراحان، متخصصان و پژوهشگران داخلی طراحی، ساخت و تجهیز شده است. محموله‌های سنجشی و مخابراتی ماهواره پارس 1 توسط صنعت داخلی توسعه یافته‌اند. فاز تست در مدار برای این ماهواره حیاتی است و با موفقیت در این فاز، ماهواره...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سالاریه، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در نشست خبری خود به تشریح ویژگی‌های ماهواره پارس 1 پرداخت و گفت: این ماهواره به طور کامل توسط طراحان، متخصصان و پژوهشگران داخلی طراحی، ساخت و تجهیز شده است. محموله‌های سنجشی و مخابراتی ماهواره پارس 1 توسط صنعت داخلی توسعه یافته‌اند. فاز تست در مدار برای این ماهواره حیاتی است و با موفقیت در این فاز، ماهواره به جمع ماهواره‌های سنجشی کشور اضافه خواهد شد. ایران در حال توسعه پرتابگر‌های فضایی سنگین‌تر حسین سالاریه گفت: ایران ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه پرتابگر‌های سوخت مایع، جامد و ترکیبی دارد. در حال حاضر، ظرفیت پرتاب ماهواره‌های زیر 200 کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری با استفاده از ماهواره‌بر سیمرغ وجود دارد. وی افزود: ماهواره‌بر‌های سوخت جامد مانند قائم، قادر به پرتاب ماهواره‌های زیر 100 کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری هستند. ماهواره‌بر‌های سنگین‌تر مانند سریر و قائم 100 و 120 در حال توسعه هستند که می‌توانند محموله‌های سنگین‌تر را به مدار‌های بالاتر (تا 36000 کیلومتر) پرتاب کنند. وی در خصوص ماهواره پارس 1 و نسل‌های بعدی آن گفت: نمونه بعدی ماهواره پارس 1 در حال ساخت است و حدودا سال آینده به پایان می‌رسد. این ماهواره از نظر دقت تصویربرداری و سایر قابلیت‌ها ارتقا یافته خواهد بود.

دقت تصویربرداری ماهواره پارس 3 به 2 متر می‌رسد حسین سالاریه اضافه کرد: ماهواره پارس 3 در حال حاضر در مرحله تحقیق و توسعه است و دقت تصویربرداری آن تا 2 متر خواهد بود. پروژه‌های متعددی توسط بخش خصوصی در حال انجام است و امیدواریم سال آینده شاهد پرتاب نخستین ماهواره طراحی و ساخته شده توسط بخش خصوصی باشیم. ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی، جهش بزرگی در این حوزه ایجاد خواهد کرد و به توسعه اقتصاد فضایی کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده تجهیزات ماهواره‌ها در داخل کشور ساخته می‌شود و این موضوع به رونق اقتصاد فضایی کمک خواهد کرد. وی با اشاره به اهمیت توسعه اقتصاد فضایی گفت: تا زمانی که بخش خصوصی به صنعت فضایی ورود نکند، توسعه این صنعت با مشکل مواجه خواهد شد. رقابت و ارائه خدمات به صورت آزاد، می‌تواند اقتصاد فضایی را به درستی شکل دهد. رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که با توسعه صنعت فضایی کشور، شاهد پیشرفت‌های روزافزون ایران در این حوزه باشیم.