دوشنبه 16 مهر 1403

متقی: نتیجه انتخابات آمریکا به نتیجه نظرسنجی‌ها نزدیک بود

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
متقی: نتیجه انتخابات آمریکا به نتیجه نظرسنجی‌ها نزدیک بود

یک استاد دانشگاه گفت: در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا ضریب انحراف نظرسنجی‌ها بالا نبود و نتیجه‌ای که حاصل شد به نتیجه نظرسنجی‌ها نزدیک بود.

به گزارش ایسنا، ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران در نشستی با عنوان "انتخابات آمریکا و مساله سنجش افکار عمومی" که عصر روز چهارشنبه در ایسنا برگزار شد، گفت: انتخابات آمریکا تا سال 2012 فضای رسانه‌ای و نظرسنجی‌اش ساده و قابل پیش‌بینی بود و موسسه‌های زیادی تلاش داشتند تا نقش افکار عمومی را در انتخابات نشان دهند. برای جامعه آمریکا هم فرق نمی کرد چه کسی پیروز باشد، چون جامعه آمریکایی به گونه ای است که باید برای آن رفاه و امنیت ایجاد کرد و روی برگه های انتخاباتی عنوان می شود که طرفدار کدام حزب و به چه کسی رای می دهید و هستند کسانی که طرفدار یک حزب هستند، اما به کاندیدای حزب مقابل رای می‌دهند.

وی گفت: از 2016 به بعد ساخت اجتماعی آمریکا به شدت قطبی شد و ناسیونالیسم رشد یافت. جامعه آمریکا از سال 2000 معطوف به مقوله هویت بوده است و حتی کتاب ارزشمند "چالش های هویت در آمریکا" از هانتینگتون می‌گوید جهان پساجنگ سرد چالش های بیشتری را برای جامعه آمریکا ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در آمریکا چیزی به عنوان انضباط حزبی وجود ندارد و شخص ترامپ یک روزی عضو حزب دموکرات بوده است، افزود: اما شخصیت ترامپ به جمهوری‌خواهان نزدیک است و در نهایت هم به جمهوری خواهان می پیوندد. فوکویاما در کتاب هویت نشان داد که آمریکا دچار خلاء هویت است. اما هویت آمریکایی مربوط به چه کسانی است؟ فردی مثل ترامپ منادی ناسیونالیسم آمریکایی است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: هر چه قدر فضای اجتماعی گسترده تر باشد احساس ناامنی بیشتر و گرایش به رئیس جمهور مقتدر بیشتر می شود. یک رئیس جمهور مقتدر کسی است که می خواهد خود را بر ساختار اجتماعی و سیاسی حاکم تحمیل کند.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که سنجش انتخابات در کجاها اهمیت دارد؟ افزود: در جاهایی که منطقه خاکستری است و تغییر می کند مثل پنسیلوانیا، جورجیا، فلوریدا و غیره. در غیر این صورت مشخص است که نیویورک با 39 کارت الکترال به دموکرات ها رای می دهند.

متقی گفت: در ایالات خاکستری عمدتا تراکم جمعیت و مهاجرت بالاست از این مناطق حساسی هستند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در 2016 سی ان ان تا شب قبل از انتخابات نگاهش این بود که هیلاری کلینتون با اختلاف بالا پیروز می‌شود در حالی که تصمیم نهایی در آمریکا و در انتخابات با کسانی است که وعده های آرمانی می دهند. مثل انتخابات دور قبل در ایران که خیلی از وعده های آقای روحانی آرمانی و فضای بسیار ایده آل را ایجاد می کرد. در 2016 هم بسیاری از آمریکایی ها قطعیت تصمیم گیری نداشتند و بسیاری تصمیم شان را تغییر دادند. ترامپ 2016 ساختار شکن بود و توانست نظر خیلی ها را تغییر دهد، او در اوایل 2019 بیکاری را به زیر 3 درصد رساند که موفقیت بزرگی بود، اما در 2020 ترامپ هنوز ساختار شکن بود ولی با بحران های کرونا، بیکاری و هویت مواجه شد. بحران دیگر ترامپ این بود که حوزه ساختاری آمریکا دیگر تمایل نداشت ترامپ رئیس جمهور شود. در همین حال فضای آموزشی، مجازی، رسانه ای و حقوقی آمریکا هم نگذاشت بر جامعه الگوهای ایجاد وفاداری، هیجان و امید به آینده ترامپ غلبه کند و این سرنوشت عموما آدم های پوپولیست است. آنها در دوران خودشان ستایش می شوند اما تاریخ معلوم نیست چه قضاوتی درباره آنها می کند.

متقی تاکید کرد که طبقه متوسط در مناطق شرقی آمریکا احساس کرد ترامپ پاسخگو نیست و با قلدری می خواهد مسائل را حل کند و دنبال آن است هیجان ایجاد کند و وعده تو خالی می دهد. مثلا در بحث کره شمالی او به هیچ نتیجه ای نرسید. یا در بحث ایران به نتیجه نرسید در حالی که اگر می خواست کاری کند نباید یک مقام نظامی که برای ساختار اجتماعی و نظامی ایران مهم است و نماد پیروزی بر تروریسم در منطقه است را هدف قرار می داد.

این استاد دانشگاه گفت: در این دوره از رقابت های انتخاباتی آمریکا ضریب انحراف نظرسنجی ها بالا نبود. نتیجه ای که حاصل شد به نتیجه نظرسنجی ها نزدیک بود. نظرسنجی ها نه به لحاظ اعتبار خدشه ای در آن است نه پرسش های آماری که انجام دادند. البته فضای اجتماعی آمریکا ملتهب بود و این فضا بر رقابت انتخاباتی تاثیر گذاشت.

وی با اشاره به تاثیر رسانه و فضای مجازی در انتخابات امریکا گفت: ترامپ شدیدا ضد فضای مجازی است، چون این فضا واقعیت هایی را بازتولید می کند و با سرعت زیاد قالب های ذهنی شهروندان را در رقابت های انتخاباتی تغییر می دهد. عصر جامعه شبکه ای امید ها و خشم ها را بر اساس نمادهایی که در فضای مجازی تولید می شود شکل می دهد.

وی افزود: تکنیک های نظرسنجی در آمریکا جواب داده است و جامعه آماری توانست با واقعیت ها تطبیق داشته باشد، اما ساخت اجتماعی در آمریکا در فضای هیجان و شبه بحران است و وقتی جامعه هم قطبی می شود این هیجان تشدید بیشتری پیدا می کند.

وی با بیان اینکه مجموعه های نظرسنجی چه در ایران و چه در آمریکا مساله اصلی شان این است که واقعا افکار عمومی مثل خمیر تولید اسباب بازی است یا نه؟ اظهار کرد: معتقدم انتخابات 96 ایران نشان داد افکار عمومی مثل این خمیر هستند و به هر شکلی درمی‌آیند و در ارتباط با جامعه آمریکا هم این وضعیت وجود دارد. در حالی که شعار، ادبیات و تیپ، هوشمندی و صراحت ترامپ با ویژگی های فرهنگ و نخبگان آمریکایی تطبیق دارد ولی مردم به بایدن رای دادند. این در حالی است که اصولا جامعه آمریکایی دنبال مصلح نمی گردد آنها دنبال استاد دانشگاه و تئوریسین قوی نیستند، دنبال فردی هستند که اهل ریسک باشد و مرد خانواده و ترامپ این ویژگی ها را داشت. اما طبقه متوسط اجتماعی نسبت به سیاست و الگوی رفتاری ترامپ تردید پیدا کرده بود و جو سیاسی و رسانه‌ای علیه ترامپ هم پیروز شد.

این خبر تکمیل می‌شود.