دوشنبه 9 مهر 1403

متولی مشخصی برای پیشگیری از غرق شدگی در کهگیلویه بویراحمد وجود ندارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
متولی مشخصی برای پیشگیری از غرق شدگی در کهگیلویه بویراحمد وجود ندارد

یاسوج - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: آمار غرق شدگی های استان به نسبت جمعیت و بدلیل نداشتن خط ساحلی بالاست اما با این وجود متولی مشخصی به طور ویژه به منظور پیشگیری از غرق شدگی در این استان وجود ندارد.

محسن جلیل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در یاسوج، اظهار داشت: آمار غرق شدگی ها به ترتیب در سال های 96،12 نفر، 97، 13 نفر و سال 98، 26 نفر و 4 ماهه نخست امسال 9 مورد بوده است.

وی افزود: در استان دریا و یا دریاچه وجود ندارد اما باز هم آمار غرق شدگی در رودخانه ها بالاست و می توان گفت که یکی از دلایل بالابودن این امر، نبود متولی خاص در این حوزه است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آموزش همگانی و تخصصی، نصب علائم هشدار دهنده و حصارهای جداکننده تا حدود زیادی می توانند نقش مهمی در جلوگیری از غرق شدگی ها داشته باشند.

جلیل ابراز داشت: رودخانه بشار یک رودخانه وحشی در یاسوج بوده که 150 کیلومتر از در استان کهگیلو بویراحمد قرار دارد و با تغییر در بستر و سطح آن به دلیل بارش های زیاد و ذوب شدن برف ها، هر ساله شاهد حوادث ناگوار و غرق شدن جوانان در آن هستیم.

وی تاکید کرد: متولیان شرکت آب منطقه ای استان ابراز داشته اند که علائم هشدار دهنده در بستر رودخانه های استان در بیشتر مواقع یا به سرقت برده می شود و شاید هم طغیان رودخانه ها و سیل آن را از بین ببرد و با وجود از بین رفتن این تابلو ها دیگر کسی پیگیر نصب دوباره آن ها نیست.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: غرق شدن برخی از افراد به دلیل نداشتن شناخت کافی از آب رودخانه و ناآشنایی با فنون شناست که رودخانه ها را همچون استخر شنا تصور می کنند در حالی که این گونه نسیت.

جلیل افزود: رودخانه های استان دارای آب سرد هستند که سبب باعث بروز سکته قلبی و در نهایت مرگ شناگران می شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نیاز است مکان مشخصی در حاشیه و کنار این رودخانه‌ها برای شنا کردن پیش‌بینی شود و شنا کردن تنها در نقطه های بی خطر متمرکز شود.

وی تصریح کرد: سندروم غرق شدگی شناگران پدیده جدیدی است که با آن مواجه هستیم با ورود ناگهانی به رودخانه به بدن انسان شک وارد می شود و سکته می کند و یا با مشکلات دیگری مواجه می شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در برخی مواقع نیز خانواده ها بی احتیاطی می کنند و کودکان قربانی بی احتیاطی آن ها می شوند.

جلیل تاکید کرد: این خانواده ها بدون در نظر گرفتن خطر غرق شدگی در حاشیه رودخانه و مکان هایی نا امن چادر می زنند و کودک بدون آگاهی از عمق آب جان خود را از دست می دهد.

وی گفت: موضوع آموزش شنا مهم بوده و در دین اسلام بر فراگرفتن مهارت های شنا، تیراندازی و سوارکاری تاکید زیادی شده است و می توان از ظرفیت دستگاه هایی همچون آموزش و پرورش، امداد و نجات هلال احمر و آتش نشانی بهره برد.

آمار غرق شدگان استان ظرف دوهفته اخیر رو به افزایش بوده است و زنگ خطر را برای مسئولان و متولیان مدیریت بحران و سوانح به صدا در آورده است.

وی از هم استانی ها و گردشگران کهگیلویه و بویراحمد خواست به علائم هشداردهنده در حاشیه رودخانه ها توجه و از شنا کردن در آب های عمیق خودداری کنند.

بر اساس آخرین سالنامه آماری سازمان پزشکی قانون کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در رتبه هشتم کشور در میزان متوفیات ناشی از غرق شدگی بر حسب جمعیت قرار دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 66 رودخانه دائمی و فصلی یکی از استان‌های آسیب پذیر در زمینه غرق شدگی است.

این استان با وجود آنکه فاقد خط ساحلی و دریایی است اما در آمار غرق شدگی می تازد.

وجود دریاچه و سدهای کوثر، مارون و بیش از 100 رودخانه پرآب، کانون پرمخاطره‌ای برای سلامت جوانان کهگیلویه و بویراحمدی در فصل گرماست.

*س_برچسب‌ها_س*