دوشنبه 2 مهر 1403

مجلس، شبهات قانون تسهیل کسب و کار را برطرف کند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
مجلس، شبهات قانون تسهیل کسب و کار را برطرف کند

طاهر محمدی با بیان اینکه من مدافع قانون تسهیل کسب و کار هستم، گفت:، اما نسبت به این همه نارضایتی که بین اتحادیه‌ها هست و متقاضیان صدور مجوز کسب و کار‌ها در سطح کشور ناراضی هستند، مجلس ورود کرده و شبهات را برطرف کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حسین طاهرمحمدی عصر پنج‌شنبه 22 تیر در همایش هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و هئیت رئیسه اتاق اصناف استان کرمان و شهرستان‌های استان با مجمع نمایندگان استان با اشاره به اینکه اصناف در یک کلام جهادگران عرصه اقتصاد هستند، اظهار داشت: اصناف همیشه یار و یاور نظام بوده‌اند و خواهند بود و کسبه سنتی شرکای نظام هستند.

وی افزود: ناملایماتی بعضاً به دلیل سوء عملکرد مدیران در حوزه اجرا با اصناف می‌شود ما آن را به حساب نظام نمی‌نویسم.

طاهرمحمدی با اشاره به اینکه اصناف ولایت‌مدار هستند، گفت: مقام معظم رهبری در هر شرایطی اراده کنند، اصناف سربازان خط اول چه در عملیات و جنگ و چه در حوزه اقتصاد خواهند بود و این مسائل تثبیت شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اصناف فدایی انقلاب و نظام هستند، زیرا خودشان در تشکیل این نظام اسلامی نقش داشته‌اند.

وی تصریح کرد: ما از سامانه نوین اصناف که اقدام مجلس انقلابی را زیر سوال می‌برد، بسیار ناراحت هستیم. من مدافع قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار هستم، به‌دلیل اینکه در این حوزه تخصص دارم و می‌دانم این سامانه می‌تواند مسائل و مشکلات کسب و کار را حل کند.

وی افزود: من سوال دارم؛ این همه نارضایتی که بین اتحادیه‌ها هست و متقاضیان صدور مجوز کسب و کار‌ها در سطح کشور ناراضی هستند، آیا تشریفات قانونی برای بارگذاری مناقصات انتخاب پیمانکار برای سامانه به این مهمی طی شده است یا نه، مجلس ورود و شبهات را برطرف کند.

رئیس اتاق اصناف ایران عنوان کرد: چرا سامانه بر خلاف مصوبه مجلس هم در مورد قانون تسهیل و هم قانون اصلاح موارد 1 و 7 سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی مدارک اضافی دریافت می‌کند؟

طاهر محمدی افزود: درخواست داریم از مجلس انقلابی این موارد را بررسی و نتیجه آن را به اصناف اعلام کنند.

وی گفت: ما در قانون برنامه هفتم درخواست داریم با توجه به شرایط سخت اقتصادی منابع درآمدی برای تشکل‌های صنفی در نظر گرفته شود.

طاهرمحمدی ابراز داشت: پیشکسوتان بازار، بازوی نظام هستند و خط ولایت برای آن‌ها خط قرمز است و اگر تبصره تصویب شود که تنها یک دوره در انتخابات اتاق اصناف می‌توانید شرکت کنید، باز هم دست از نظام بر نمی‌داریم و شهدای اصناف و مدافعان حرم یک از نمونه وفاداری این قشر است و از مجلس انقلابی درخواست داریم یک اقدام انقلابی انجام دهد و در برنامه هفتم حق پیشکسوتان را احیا کند.

طاهر محمدی خطاب به نمایندگان استان کرمان، بیان داشت: نمی‌خواهد به واحد‌های تولیدی وام و تسهیلات بدهید، در قانون‌گذاری واحد‌های تولیدی را مستثنی کنید. به‌عنوان مثال دانش‌بنیان‌ها از مالیات معاف هستند و شما برای واحد‌های تولیدی شاخص بگذارید که نسبت به تجهیزات و توانشان این خروجی را داشته باشند، اگر داشت از مالیات، بیمه، آب، برق و... معاف شود.

وی عنوان کرد: دغدغه اصلی واحد‌های صنفی بیشتر در حوزه بحث‌های مالیاتی است و اخیرا درگاه ملی مجوز‌ها به آن اضافه شده است.

پورابراهیمی تصریح کرد: نگاه ما در مجلس در سال‌های اخیر و دولت این است که اساسا جنس رفتاری ضروریات در حوزه فضای اقتصادی کشور را به حداقل برسانیم و به سراغ فرار‌های مالیات که جنس آن متفاوت است، برویم.

وی با مطرح کردن این سوال که چرا ما باید از فعالان حوزه اقتصادی کمتر مالیات بگیریم، گفت: به دلیل اینکه انگیزه برای تولید کسب و کار‌ها فراهم شود و دنیا هم به این سمت حرکت کرده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: کشور‌های توسعه یافته به سمت مالیات بر مجموعه درآمد به جای مالیات بر فعالیت اقتصادی رفته‌اند و آن را اجرایی کرده‌اند.

پورابراهیمی تصریح کرد: در کشور ما یکی از مالیات‌هایی که اخذ می‌شود، مالیات برعملکرد فعالیت اقتصادی است؛ هرچند سال گذشته این عدد 25 درصد بود که با پیگیری‌های صورت گرفته به 20 درصد رساندیم و امسال این عدد به 18 درصد رسید یعنی دو واحد کاهش داشته و پیشنهاد ما این است این عدد در سال‌های آینده به 10 درصد برسد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در نظر داریم به جای اینکه کسب و کار را برای دریافت مالیات هدف‌گذاری کنیم، مالیات بر اشخاص و یا مالیات سودا گری را جایگزین مالیات بر فعالیت‌های اقتصادی کنیم.

پورابراهیمی افزود: نگاه راهبردی دولت و مجلس در زمینه مالیات‌ها اساسا بر این است که مالیات کمتری در حوزه مسائل اقتصادی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه شفافیت اطلاعات یکی از ابزار‌های مالیات است، گفت: سهم مالیات اصناف کل کشور در طول این سال‌ها بین 3 تا 5 درصد بوده است، برای شفاف‌سازی اطلاعات قانون سامانه مودیان پایانه فروشگاه‌ها را تصویب کردیم و این قانون بزرگترین کمک را واحد‌های صنفی می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: مدل سامانه محوری مدل ویدیو چک است. اساسا دیگر هیچ نیازی به محاسبه مالیات ندارد و خود سامانه خودکار مالیات را محاسبه می‌کند.

پورابراهیمی ادامه داد: ما سال گذشته به دولت گفتیم مکلف هستید سامانه مودیان پایانه فروشگاه‌ها را اجرا کنید و این بزرگترین خدمت به واحد‌های صنفی است و دیگر هیچ دغدغه‌ای در زمینه ممیزی نداشته باشند و یکی از جا‌هایی که مخالفت می‌کند به نظر من خود بدنه سازمان امور مالیاتی است.

وی تصریح کرد: شهریورماه پایان وقت قانونی دولت و وزارت اقتصاد برای اجرای قانون سامانه مودیان پایانه فروشگاهی است، از مهرماه ادبیات ما با دولت برای محاسبه مالیات‌های واحد‌های صنفی تغییر خواهد کرد و دیگر جنس این نوع رفتار را قبول نداریم.

محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان و راور در مجلس نیز اظهار داشت: پیش‌نویس اصلاح قانون در زمینه اینکه افراد تنها دو دوره می‌توانند، کانداید در هیأت رئیسه اتاق اصناف شوند را بنویسید و ما آن را در مجلس پیگیری می‌کنیم.

وی عنوان کرد: چرا برخی از واحد‌های گردشگری از اصناف و برخی دیگر از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مجوز دریافت می‌کنند، باید تنها یک سازمان مجوز را صادر کند و این به ضرر واحد‌های گردشگری است و مفاسدی حتما در این زمینه ایجاد می‌شود.

زاهدی بیان داشت: برای رفع این مشکل نیاز به قانون ندارد بلکه نیاز به یک توافقی بین اتاق اصناف ایران و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دارد و ما این جلسه مشترک را با وزیر میراث فرهنگی و اتاق اصناف ایران برگزار خواهیم کرد.