سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مجید مجیدی: با بی‌سلیقگی به تبلیغ «عنکبوت مقدس» پرداختیم / وزارت ارشاد کارش محکومیت اقدامات ضداسلامی شده اما خودش برنامه ای ندارد

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
مجید مجیدی: با بی‌سلیقگی به تبلیغ «عنکبوت مقدس» پرداختیم / وزارت ارشاد کارش محکومیت اقدامات ضداسلامی شده اما خودش برنامه ای ندارد

من 7 سال از زندگی‌ام را برای فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» گذاشتم که برایم باعث افتخار است اما واقعاً باید بگویم که فیلمسازی در این حوزه کار بسیار سختی است و این تنها مربوط به مسائل مالی نمی‌شود و حتی به تنهایی مربوط به ممیزی هم نمی‌شود.

مجید مجیدی با اشاره به اینکه در واکنش به ساخت فیلم «عنکبوت مقدس» بی‌سلیقگی رخ داده است، تأکید کرد: تا امروز وزارت ارشاد بیش از هر چیز اقدامات ضد فرهنگی و ضد اسلامی دیگر کشورها را محکوم کرده و برنامه‌ریزی مشخص و مدونی وجود ندارد و مدام با تغییر وزرا وضعیت تغییر می‌کند.

به گزارش ایلنا، مجید مجیدی (کارگردان سینما) صبح امروز (8 مرداد ماه) در حاشیه مراسم رونمایی از پوستر سومین رویداد فیلم کوتاه عاشورایی تصویر دهم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ائمه معصومین (ع) برای هدایت بشریت آمده‌اند و فکر می‌کنم پرداختن به موضوعات انسانی، اخلاقی و حتی مسائل اجتماعی معطوف به اخلاق و امیدوارکننده قطعاً جلوه‌هایی از نگاه دینی است.

مجیدی در ادامه درباره شرایط سینمای ایران برای پرداختن به قصه‌های دینی گفت: متأسفانه شرایط مهیا نیست و اساساً پرداختن به قصه‌های دینی تاریخی کار بسیار سختی است. از مرحله فیلمنامه گرفته تا اجرا و تصویربرداری پرداختن به این موضوعات کار سختی است. من 7 سال از زندگی‌ام را برای فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» گذاشتم که برایم باعث افتخار است اما واقعاً باید بگویم که فیلمسازی در این حوزه کار بسیار سختی است و این تنها مربوط به مسائل مالی نمی‌شود و حتی به تنهایی مربوط به ممیزی هم نمی‌شود.

ساخت فیلم تاریخی مذهبی به خودی خود در هر شرایطی کار سختی است و در سینمای ما این سختی چند برابر است و متأسفانه در کشور ما ظرفیت چندانی برای پذیرش تولیدات اینچنین وجود ندارد. در ساخت فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» هم باید بگویم که لطف خداوند شامل ما شد و توانستیم این فیلم را بسازیم و اگر تلاش شخصی افراد نبود فیلم از همان مرحله ابتدایی با مشکل مواجه می‌شد و شاید اصلاً به مرحله تولید نمی‌رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که تعداد فیلم‌های تاریخی مذهبی در سینمای ایران طی سال‌های اخیر بسیار اندک شده، گفت: این مسئله‌ای است که به متولیان سینما مربوط می‌شود. وقتی آن‌ها با این مقوله به شکل شعاری آشنا هستند و نگرشی برای هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی ندارند، کار به شکلی پیش می‌رود که مثلاً وزیر می‌گوید ما در سال جاری چندین فیلم فاخر خواهیم داشت، به شکلی که گویا سفارش کالا می‌دهند. متأسفانه جایگاه متولیان فرهنگی ما اشتباه است و مسئولان فرهنگی ما معمولاً آدم‌های خوبی هستند اما در جای اشتباهی قرار گرفته‌اند. متولیان فرهنگی به جای بیانیه دادن باید برنامه‌ریزی فرهنگی داشته باشند.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش درباره واکنش به ساخت «عنکبوت مقدس» گفت: متأسفانه قرائتی که از اسلام در دنیا وجود دارد، اشتباه است و بخش اعظمی از آن سیاسی است و به سمت اسلام‌هراسی می‌رود. من به عنوان هنرمندی که به اسلام باور دارد به این نتیجه رسیدم که باید ما هم اقدامی داشته باشیم و قرائت صحیح خودمان را ارائه دهیم چراکه شعار دادن، حرف زدن و محکوم کردن کارساز نیست.

درباره فیلم «عنکبوت مقدس» هم ما خیلی بی‌سلیقگی کردیم. من فیلم را ندیده‌ام و قضاوت هنری ندارم اما به لحاظ مضمونی با توجه به نظر دوستانی که فیلم را دیده‌اند اطمینان دارم که اثر سخیفی است و ما کار اشتباهی کردیم که به نوعی با واکنش‌های نسنجیده دست به تبلیغ این فیلم سینمایی زدیم.

وی افزود: ما باید برای بیان نوع نگاه خودمان به اسلام برنامه‌ریزی داشته باشیم اما متأسفانه تنها به محکوم کردن اقدامات دیگر کشورها اکتفا کرده‌ایم. با این اوصاف به نظر می‌رسد ما باید یک وزارتخانه تأسیس کنیم و هدفش را برای محکوم کردن برخی اقدامات ضد اسلامی بگذاریم، متأسفانه تا امروز وزارت ارشاد بیش از هر چیز اقدامات ضد فرهنگی و ضد اسلامی دیگر کشورها را محکوم کرده و برنامه‌ریزی مشخص و مدونی وجود ندارد و مدام با تغییر وزرا وضعیت تغییر می‌کند.

تماشاخانه

ببینید | چرا سیل امامزاده داوود تهرانی‌ها را غافلگیر کرد؟ پاسخ در کفش‌های شهردار تهران

ببینید | صحنه ای عجیب از سیل: باغی که در چند ثانیه غیب شد

فیلم های دیگر کانال عصر ایران در تلگرام
مجید مجیدی: با بی‌سلیقگی به تبلیغ «عنکبوت مقدس» پرداختیم / وزارت ارشاد کارش محکومیت اقدامات ضداسلامی شده اما خودش برنامه ای ندارد 2
مجید مجیدی: با بی‌سلیقگی به تبلیغ «عنکبوت مقدس» پرداختیم / وزارت ارشاد کارش محکومیت اقدامات ضداسلامی شده اما خودش برنامه ای ندارد 3
مجید مجیدی: با بی‌سلیقگی به تبلیغ «عنکبوت مقدس» پرداختیم / وزارت ارشاد کارش محکومیت اقدامات ضداسلامی شده اما خودش برنامه ای ندارد 4
مجید مجیدی: با بی‌سلیقگی به تبلیغ «عنکبوت مقدس» پرداختیم / وزارت ارشاد کارش محکومیت اقدامات ضداسلامی شده اما خودش برنامه ای ندارد 5