شنبه 14 مهر 1403

محدودیت‌های 2 هفته‌ای کرونایی در زنجان به معنای وضعیت خوب نیست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
محدودیت‌های 2 هفته‌ای کرونایی در زنجان به معنای وضعیت خوب نیست

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: اعمال محدودیت‌های کرونایی برای تبدیل رنگ شهرهای قرمز، زرد و نارنجی کرونا به سفید است و مدت 2 هفته‌ای برای این منظور کافی نیست، اما این محدودیت‌ها و همکاری مردم در تحقق برنامه‌های ترسیم شده نقش اساسی دارد.

دکتر پرویز قزلباش روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به وضعیت کرونایی استان افزود: هم اکنون درگیر اوج گرفتن بیماری کرونا در موج سوم هستیم هر چن طی چند روز گذشته روند رشد بیماری با نوساناتی یک سیر پایداری را طی می کند اما این مهم به معنای کاهش بیماری نیست. وی اضافه کرد: اقدامات انجام گرفته در راستای محدودیت های جدید برای مناطق دارای وضعیت مختلف کرونایی اثرات خود را خواهد داشت و تجربه نیز نشان داده است این محدودیت ها قرار گرفتن عموم مردم را معرض ویروس و ابتلا به این بیماری کاهش می دهد.

این مسؤول تاکید کرد: اثر روانی محدودیت های کرونایی بسیار چشمگیر است و از طرفی، جدی گرفتن بیماری و رعایت پروتکل ها در کاهش روند بیماری نیز بسیار اثر گذار خواهد بود.

قزلباش با اشاره به نظارت‌های جدی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف استان افزود: با توجه به گستره وسیع مشاغل در استان، امید است با توجه به همکاری بسیج استان و اصناف نظارت‌های موجود در این بخش بیش از گذشته انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در خصوص تست های سریع کرونا گفت: خوشبختانه تست های سریع در کشور تولید می شود و امیدواریم به زودی طبق قول هایی که داده شده در دسترس مراکز استانها قرار گیرد.

وی یادآوری کرد: به طور معمول روزانه یک هزارو 200 تست کرونا به روش پی سی آر انجام می شود که این روش بسیار پر هزینه و پروسه انجام آن طولانی است.

این مسؤوول ادامه داد: تست های سریع از بزاق انجام می شود و حداکثر در30 دقیقه پاسخ آن اعلام می شود و در این میان ثابت شده وقتی فردی متوجه می شود کرونا مثبت است خود و اطرافیان وی تغییر رفتار می دهند.

وی اظهار داشت: اگر فرد باور کند مبتلا به کرونا شده خود را از اطرافیان جدا می کند و تغییر رفتار در دراز مدت موجب کنترل بیماری می شود که یکی از اثرات تست سریع این خواهد بود، یعنی اثرات آن زودتر مشخص و رفتارهای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران به موقع انجام می شود. قزلباش خاطرنشان کرد: اصلی ترین مساله در مورد بیماری کرونا این است که وقتی مورد مثبت مشخص شد بتوان او را از دیگران و اجتماع جدا کرد که در حال حاضر استان پیگیر این است که امکانات منفک کردن بیمار را از بقیه فراهم کند.

به گفته وی، بخشی از بیماران هستند که این امکان وجود دارد که بتوانند در منزل قرنطینه شوند اما بخشی از مردم امکان قرنطینه در منزل را ندارند و تامین اقامتگاه برای افرادی که این امکان را ندارند بر عهده علوم پزشکی است که اگر این کار به قوت انجام گیرد، زنجیره قطع انتقال بیماری انجام خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*