یک‌شنبه 8 مهر 1403

محیط زیست همراه با توسعه استان کرمان است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
محیط زیست همراه با توسعه استان کرمان است

کرمان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: این اداره کل در تقابل با توسعه استان قرار ندارد بلکه این نهاد در کنار و همگام با توسعه کرمان است و از ظرفیت های قانونی خود برای پیشبرد اهدافش استفاده می‌کند.

به گزارش ایرنا، مرجان شاکری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مصوباتی که هیات دولت طی پنج سال گذشته برای رفع مشکلات آلایندگی کارخانه مس سرچشمه و مس خاتون آباد داشته امسال به نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: سال گذشته به مدت پنج ما تعطیلی کارخانه مس خاتون آباد را برای احداث کارخانه بازیابی اسید شاهد بودیم و این پنج ماه تعطیلی امکان پذیر نبود مگر در سایه همکاری تمام مسئولان این استان.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان اظهار داشت: ماه گذشته نیز کارخانه اسید خاتون آباد به دست ریاست جمهوری به بهره برداری رسید و این نشان می دهد عزم و اراداه خوبی برای انجام اقدامات زیست محیطی در کرمان وجود دارد.

وی گفت: استاندار و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان سال گذشته در کمیته گرد و غبار شرکت کردند و با معاون ریاست جمهوری دیدار داشتند.

وی با بیان اینکه سال گذشته بودجه 72 میلیارد تومانی مصوب و ابلاغ شد و بعد از افزایش قیمت یورو این مقدار به افزون بر 100 میلیارد تومان رسید که تقریبا می توان گفت 80 تا 90 درصد این اعتبار به منابع طبیعی شمال استان تخصیص پیدا کرد.

شاکری با بیان اینکه سال مالی به دلیل شیوع کرونا به شهریور ماه انتقال پیدا کرد گفت: مبلغی از این اعتبار نیز به اداره کل محیط زیست استان کرمان تخصیص یافت که در حال خریداری 2 ایستگاه پایش کیفی هوا برای شهرستان های راور و انار هستیم.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه شرق استان کرمان نیز در فهرج، ریگان و بم سه ایستگاه پایش کیفی هوا هر کدام یک ایستگاه داریم و در کهنوج و زرند یک ایستگاه و در شهر کرمان 2 ایستگاه پایش کیفی هوا وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان کرد: بر اساس مصوبات هیات دولت مقرر شده 2 ایستگاه پایش کیفی هوا توسط مس سرچشمه در رفسنجان و 2 ایستگاه پایش کیفی هوا توسط مس خاتون آباد در شهربابک استقرار پیدا کند و در سیرجان نیز این مهم توسط کارخانه گل گهر و در زرند نیز توسط میدکو و بر اساس مسئولیت اجتماعی علاوه بر نصب دستگاه پایش آلایندگی هوا، سنسور تشخیص و اندازه گیری گازها نیز فعال شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون شهرستان فهرج درگیر گرد و غبار است گفت: برخی تصور می کنند زمانی شاخص آلایندگی هوا در سایت ثبت می شود ما باید بلافاصله آن را اعلام کنیم در حالی که آلودگی شاخص دارد و باید در یک مهلت مقرر و زمان مشخص تداوم آلودگی اتفاق بیفتد و در ثبات آن مطمئن شویم که آلودگی در لحظه نیست و اینکه برای چه گروهی خطرناک است و بعد اعلام شود که پروسه ای زمانبر است.

وجود ریزگردها در کرمان دغدغه ای زیست محیطی

شاکری گفت: مشکلات متعددی در حوزه محیط زیست وجود دارد و اکنون در استان کرمان گرفتار پدیده گرد و غبار هستیم و یک وجه بسیاری از حوادث زیست محیطی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان شعار سال جاری هفته محیط زیست را جهش تولید همراه با توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: توسعه پایدار مستلزم همگرایی است که سلامت انسان و بهترین شرایط محیط زیست را رقم می زند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین دغدغه های محیط زیست کرمان که جزو دغدغه های زیست محیطی است گرد و غبار و بحران آب است افزود: برداشت های بی رویه از منابع آبی کیفیت آب این استان را تنزل داده لذا با تغییر کیفیت منابع آبی ما شاهد هستیم برخی باغ های پسته شمال کرمان خشک و به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

شاکری ادامه داد: اگر از منابع آبی اصولی تر برداشت شده بود و برنامه ریزی داشتیم شاید امروز شاهد معضلات زیست محیطی همچون ریزگردها نبودیم و کاهش کیفیت منابع آبی و مهاجرت مردم که زمینه ساز مشکلات بعدی است را نداشتیم.

وی تصریح کرد: ما دوست نداریم اسلحه به دست بگیریم لذا اگر اصطلاحا همه اسلحه های خود را زمین بگذارند محیط زیست نیز اسلحه خود را کنار می گذارد و در کنار هم بودن و همگرایی می تواند در پیشبرد اهداف این بخش موثر باشد.

همدلی ایجاد شده در محیط زیست کرمان چهره ای متفاوت از این حوزه به نمایش گذارده است

شاکری با بیان اینکه همدلی و همیاری ایجاد شده در محیط زیست استان کرمان توانسته چهره ای متفاوت از این بخش به جامعه ارائه کند اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم محیط زیست را بیشتر معرفی کنیم و آگاه رسانی عمومی به جامعه اتفاق بیفتد باید همگرایی و همدلی بیشتری ایجاد شود.

وی تاکید کرد: امسال در استان کرمان هفته محیط زیست متفاوتی را آغاز کردیم و پیامی را که استاندار کرمان برای هفته محیط زیست صادر کرد بیانگر آغاز مجددی برای محیط زیست بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان به دیدار فرمانده انتظامی استان کرمان و حضور وی در اداره کل محیط زیست این استان اشاره و تصریح کرد: این حضور و پیام ها مایع دلگرمی و معرفی جایگاه محیط زیست است.

وی با اشاره به صدور پیام تبریک توسط دستگاه های دولتی به مناسبت هفته محیط زیست اظهار داشت: ما موفق شدیم طی سال گذشته چهره دیگری از محیط زیست و اهمیت این مهم را به جامعه مسئولان و مردم معرفی کنیم.

شاکری افزود: این حجم از پیام های دستگاه های اجرایی به مناسبت هفته محیط زیست در کرمان امسال بی سابقه بود و مردم و مسئولان طی سال گذشته توجه بیشتری به محیط زیست داشتند و این بسیار دلگرم کننده است.

وی تصریح کرد: رسالت اصلی ما در هفته محیط زیست این است که جایگاه محیط زیست را به جامعه بیش از پیش معرفی کنیم.

*س_برچسب‌ها_س*