شنبه 9 تیر 1403

مراسم عروسی در شرایط کرونایی؛ استقبال از بیماری

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مراسم عروسی در شرایط کرونایی؛ استقبال از بیماری

مشهد - ایرنا - ویروس جهش یافته کرونا این روزها افسار گیسخته می‌تازد اما برخی بی‌توجه به پیامدهای ناگوار تجمعات انسانی، مراسم عروسی و جشن و شادی برگزار می‌کنند در حالی که کارشناسان این حوزه نسبت به پیامد خطرناک این کار که استقبال از بیماری است هشدار جدی می‌دهند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص توصیه کرد: شهروندان باید از برگزاری مجلس عروسی در وضعیت قرمز کرونایی به شدت پرهیز کنند تا شیرین‌ترین لحظه زندگی‌شان تبدیل به تلخ‌ترین لحظه عمرشان نشود.

دکتر زهرا نهبندانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط بحرانی کشور هرگونه تجمع و دورهمی همچون مجالس عروسی ممنوع است و به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم از برگزاری مجلس عروسی در وضعیت قرمز کرونایی به‌شدت پرهیز کنند تا خدای نکرده خانواده، فامیل و دوستانشان که مهمانشان هستند مبتلا نشوند.

وی با اشاره به این که در نیمه دوم آبان ماه 99 نیازمند شایسته‌ترین نوع همکاری مردم با خادمان خود در حوزه سلامت هستیم ادامه داد: 2 هفته آینده شرایط ویژه‌ای در کشور و استان خراسان رضوی داریم و از مردم تقاضامندیم که نهایت همکاری را با خادمان حوزه سلامت داشته باشند تا بتوانیم هرچه‌سریع‌تر از موج سوم کرونا خارج شویم.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افراد غیر شاغل تا حد امکان در خانه بمانند و خروج غیر ضرور نداشته باشند، کسانی که مجبور به خروج هستند جهت سلامت خود و جامعه به نکات کلیدی مثلث طلایی سلامت یعنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توجه کنند مردم زمان خروج از منزل را به حداقل میزان ممکن برسانند و در زمانی که در حال خرید هستند مراقب باشند تا هیچ گونه ازدحامی ایجاد نشود.

نهبندانی با تاکید بر این که همواره معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است افزود: کرونا هنوز دارو و واکسن خاصی ندارد و بهترین راه پیشگیری از ابتلای به این ویروس منحوس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، عدم خروج غیر ضروری از منزل، شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک، دستکش و محلول‌های ضدعفونی‌کننده است.

وی ضمن تاکید بر نقش بی‌بدیل مردم در موفقیت کادر درمانی کرونایی‌ها و شکست کامل کووید 19 ادامه داد: مردم به عنوان یاوران سلامت نشان دادند که می‌توانند یار خوبی برای مدافعان سلامت باشند و از آنان می‌خواهیم که همچنان به همکاری خود با خادمان حوزه سلامت ادامه دهند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بردسکن در استان خراسان رضوی نیز گفت: بیش از 100 نفر از کسانی که در یکی از مراسم عروسی این شهرستان شرکت کرده بودند به ویروس کرونا مبتلا شدند.

مهدی عاقلتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی مبتلایان نیز گرچه خود در مراسم عروسی حضور نداشتند اما از طریق افرادی دیگر حاضر در این مراسم به بیماری کووید 19 مبتلا شدند.

وی با بیان این که برگزار کنندگان این مراسم، جشن عروسی را در یکی از محلات عشایری شهرستان برگزار کرده بودند ادامه داد: برخی حاضران در این مراسم نیز از شهرهای اطراف بودند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بردسکن با بیان این که اکنون تمامی این افراد در قرنطینه خانگی به سر می‌برند گفت: هنوز برخی مجالس عروسی و تجمع در منازل برگزار می‌شود که در این خصوص تاکنون چندین پرونده تشکیل شده است.

عاقلتر افزود: هم اکنون 70 بیمار کرونایی در بیمارستان 96 تختخوابی بردسکن بستری هستند.

مسوول کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در خراسان رضوی نیز گفت: این استان از نظر شیوع کرونا رتبه 22 را در بین استانهای مختلف کشور دارد.

دکتر حمیدرضا رحیمی به خبرنگار ایرنا افزود: خراسان رضوی از نظر تعداد مبتلایان به کرونا در زمره استانهای با شیوع بسیار بیماری قرار دارد و اجرای نظام ارجاع یا سطح بندی در درمان بیماری کووید 19 در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از علل کاهش مرگ و میر این بیماری در این استان است.

وی ادامه داد: در قالب این نظام، ابتدا فرد مشکوک به مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاههای سطح یک هدایت می‌شود و در صورت نیاز به کلینیک های تخصصی در سطح 2 و در صورت عدم بهبودی به بیمارستانها ارجاع داده می‌شود. او با اشاره به شاخص "عدد مولد نسلی" که یک معیار در میزان مبتلایان به کووید 19 است اضافه کرد: هم اکنون شاخص عدد مولد نسلی در خراسان رضوی یک و شش دهم است. مسوول کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: اگر این شاخص بیشتر از عدد یک باشد نشان دهنده این است که همه گیری در حال گسترش است و اکنون عدد مولد نسلی در 18 استان کشور بیشتر از یک است. رحیمی افزود: اگر این شاخص برابر یک باشد یعنی بیماری به صورت آندمیک یا بومی درآمده و اگر کمتر از یک باشد یعنی بیماری فروکش کرده است. وی ادامه داد: اوج ابتلا به کرونا بر اساس این شاخص در خراسان رضوی و کشور طی اسفند پارسال و اواخر مهر ماه امسال گزارش شده است. مسوول کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در خراسان رضوی رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اصول بهداشتی، استفاده از ماسک و محدویت در ترددهای بین شهری و درون شهری را بهترین راهکار جلوگیری از گسترش اپیدمی کرونا عنوان کرد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در مشهد نیز گفت: با پایان مدت 10 روزه اعمال ممنوعیت برای فعالیت اصناف گروه‌های شغلی سه و چهار این شهرستان در روز شنبه 24 آبان ماه، این محدودیتها تا اطلاع بعدی تمدید شده است.

احمد ریواده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت گروه شغلی 2 نیز طبق مصوبات قبلی ستاد ملی مبارزه با کرونا از 20 آبان تا20 آذر همه روزه از ساعت 18 تا صبح فردا ممنوع است.

وی ادامه داد: مراکز تهیه غذا اعم از رستورانها، فست فودها، طباخی‌ها همه روزه بعد از ساعت 18 فقط مجاز به ارائه خدمت به صورت بیرون بر هستند و امکان پذیرش مشتری در محل رستوران، فست فود و طباخی را نخواهند داشت.

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، مشاغل و مراکز گروه 2 شامل پاساژها، مراکز خرید و فروش مواد غیرغذایی، قنادی و خشکبار، آبمیوه فروشی‌ها، مراکز طبخ غذا، آرایشگاه‌های مردانه و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، مشاوران املاک، بازار فروش خودرو، فروشندگان فرش و موکت، اسباب بازی فروشی‌ها، عرضه کنندگان لوازم خانگی، خدمات چاپ و فعالیت‌های وابسته، آتلیه و عکاسی، پرده فروشی، مبلمان، کیف و کفش، لوازم التحریر و خرازی، کادویی، تزئینات داخلی، خیاطی و فروش پوشاک و پارچه هستند.

مشاغل صنفی گروه سه نیز شامل آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، تالارهای پذیرایی، کافه، قهوه خانه، چایخانه و مراکز عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده است و گروهها و فعالیتهای اجتماعی گروه چهار نیز شامل همایشها و مراسم فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، باشگاه های ورزشی سالنی و ورزشهای پربرخورد، گروه‌های حساس، کافه، چایخانه و قهوه خانه است.

فرماندار تایباد نیز با اشاره به افزایش دو و نیم برابری تعداد بیماران مبتلایان به کووید 19 طی 10 روز اخیر در این شهرستان، نسبت به شیوع کرونا از طریق برگزاری برخی مراسم و دورهمی‌های خانوادگی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی اصناف و شهروندان هشدار داد.

محسن سیاح به خبرنگار ایرنا گفت: روند ابتلای افراد به بیماری کووید 19 در این شهرستان رو به افزایش است به طوری که تایباد طی یک هفته گذشته در زمره مناطق دارای وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته است.

وی یکی از چالش های کرونایی شهرستان را برگزاری برخی مراسم در منازل و روستاها دانست و افزود: با وجود اعمال برخی محدودیت‌ها در این منطقه و اعلام ممنوع بودن برگزاری هرگونه مراسم و تجمع، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی اصناف، شیوع کرونا در شهرستان را افزایش داده است.

فرماندار تایباد بر نظارت بیشتر بر واحدهای صنفی شهرستان به منظور پیشگیری و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: باید به واحدهای صنفی که پروتکل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند تذکر جدی داده شود و دستگاههای نظارتی در این ارتباط مسوولیت دارند.

سیاح افزود: قطع زنجیره انتقال کرونا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم و پرهیز از هرگونه تجمع غیرضروری، امکان پذیر است و همه باید در این زمینه تلاش کنیم.

وی با بیان این که کرونا در بین مردم به یک موضوع عادی تبدیل شده است افزود: اقدامات پیشگیرانه جهت مقابله با این ویروس باید افزایش یابد و مردم، سمن‌ها، ادارت و نهادها در این زمینه بسیار جدی عمل کنند و از همه ظرفیت‌های شهرستان در حوزه مقابله با این بیماری استفاده شود.

او ادامه داد: نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی باید به صورت مستمر و جدی صورت گیرد و با متخلفان برخورد قانونی شود، زیرا بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهمترین راه انتشار ویروس کروناست.

وی اضافه کرد: کرونا شوخی‌بردار نیست و برای پیشگیری از این ویروس خطرناک به یک عزم راسخ و همگانی نیاز داریم تا بتوانیم با همت و یکدلی زنجیره انتقال این ویروس را قطع کنیم.

طبق آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت 452 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید19 در کشور به 41 هزار و 34 تن رسید و 27 استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*