دوشنبه 16 مهر 1403

مراکز بهداشتی کردستان به تست سریع تشخیص کرونا مجهز می‌شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مراکز بهداشتی کردستان به تست سریع تشخیص کرونا مجهز می‌شوند

سنندج - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تست‌های تشخیص سریع کرونا از هفته آینده در مراکز بهداشتی و درمانی این استان به صورت رایگان توزیع می‌شود.

به گزارش ایرنا، دکتر فرزین رضاعی روز جمعه در گفت و گوی خبری با بیان اینکه افزایش تستینگ در امر بیماریابی نقش بسزایی دارد، اظهار داشت: تست‌گیری یکی از پایه‌های کنترل پاندمی است اما در تست پی سی آر، 24 تا 48 ساعت زمان برای تشخیص بیماری نیاز است. وی با بیان اینکه تست‌های تشخیص سریع از هفته آینده در مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان توزیع می‌شود، اضافه کرد: این تست فقط در مراکز درمانی وجود دارد و هیچ داروخانه‌ای آن را در اختیار ندارد. رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به نحوه ارزیابی کرونا و مقایسه وضعیت این استان نسبت به دیگر مناطق کشور، افزود: میزان بیماران بستری مبتلا به کرونا که در آبان 841 نفر بود اکنون به 580 نفر رسیده که از این تعداد، 103 نفر در بخش ویژه تحت مداوا هستند. رضاعی تعداد جانباختگان ناشی از کرونا در استان را از ابتدا تاکنون 900 نفر اعلام کرد و گفت: از اوایل شیوع بیماری کووید19 تاکنون 25 هزار و 943 نفر در استان مبتلا شده‌اند. وی با بیان اینکه حدود 160 نفر از آمار بستری‌ها نسبت به 2 هفته گذشته در استان کاهش یافته است، یادآور شد: همچنین میزان ترخیص‌ها و بهبودیافتگان نسبت به شمار بستری‌ها افزایش یافته است. رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه کاهش آمارها به معنای خروج از وضعیت قرمز و بی اعتنایی به خطرات این همه گیری نیست، گفت: محدودیت‌هایی که از ابتدای آذر اعمال شد در کاهش میزان بستری‌ها و مبتلایان در روزهای آینده تاثیر گذار است. رضاعی با بیان اینکه هنگامی می‌توان نسبت به انتشار ویروس کرونا با اطمینان خاطر رفتار کرد که میزان درصد افراد مثبت مبتلا کاهش یافته باشد، افزود: در شهریور امسال تا حدودی وضعیت استان معمولی بود و از مجموع مراجعه کنندگان جهت تست‌گیری، هشت درصد مثبت اعلام می‌شد اما این میزان در حال حاضر 40 درصد است. وی پیگیری‌های دانشگاه در حوزه بهداشت و درمان و اعمال محدودیت‌های اخیر را در کاهش تعداد مبتلایان به کرونا موثر دانست.

رضاعی تاکید کرد: با اجرای طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به منظور پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، تست‌گیری فوری در محلات انجام و افراد مبتلا به مراکز درمانی معرفی می‌شوند که این کار در جلوگیری از شیوع ویروس و پیشروی به سوی کاهش تعداد مبتلایان کوثر است. رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: اگر شهروندان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند در بهمن ماه با پیک جدید و شدیدتری از بیماری کووید19 روبه‌رو خواهیم شد. رضاعی به تاثیر اعمال محدودیت‌ها در کاهش بیماری اشاره کرد و ضمن قدردانی از صبوری و همکاری اصناف و صاحبان مشاغلی که به دلیل اعمال محدودیت‌ها در این مدت تعطیل کردند، گفت: همه واقفیم شرایطی که بواسطه پاندمی کرونا پیش آمده بسیاری از مشاغل و اصناف را از لحاظ اقتصادی با رکود مواجه کرده است. وی با بیان اینکه محدودیت دورهمی‌های خانوادگی همچنان استمرار دارد، افزود: چرخش و تردد افراد بیمار و ناقل بدون حفاظت شخصی در اماکن عمومی، نباید انجام شود.

رضاعی اضافه کرد: 2 فاکتور مهم و قابل توجهی از دلایل اصلی انتقال بیماری کرونا دورهمی خانوادگی و حضور بدون ماسک در اماکن عمومی است. وی یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه در بحران کرونا برای پیشگیری از این ویروس را در حوزه بهداشت، انجام سه مرحله غربالگری اعلام کرد و افزود: از ابتدای آذر بر اساس طرح محله محور با همکاری بسیج و هلال احمر، فعالانه با این ویروس در حال برخورد هستیم. رضاعی پیشگیری را از دیگر گام‌های مهم در کنترل و مهار کرونا برشمرد و گفت: اقدامات بعدی مرحله درمان است که در همین راستا از ابتدای اسفند سال گذشته، بخش کرونا در همه بیمارستان‌های استان جدا شد. رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، پیروی از پروتکل‌های و دستورالعمل واحد در سراسر استان را یکی از موفقیت‌ها و اصول مهم در حوزه بهداشت و درمان دانست. رضاعی به اهمیت قرنطینه افراد مبتلا به کرونا اشاره و اضافه کرد: بر اساس مسوولیت اجتماعی در صورت مثبت بودن تست یا تجویز پزشک معالج، فرد مبتلا جهت خودمراقبتی و جلوگیری از انتشار ویروس باید در خانه با شرایط ویژه بهداشتی در مدت زمان مشخص قرنطینه شود. وی یادآور شد: افراد مبتلا به کرونا حتی اگر علائم خفیفی هم دارند در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و چرخش در اجتماع به صورت خوشه‌ای ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند. رضاعی تاکید کرد: یک بیمار مبتلا به کرونا در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، طی چند روز می‌تواند 2 هزار و 300 نفر را مبتلا کند در صورتی که این تعداد در خصوص آنفلوآنزا 18 نفر است. وی یکی از دلایل فوت بیماران مبتلا به کرونا را ترس و تاخیر در مراجعه آنها به مراکز درمانی بدلیل توجه به شایعات فضای مجازی دانست و گفت: بیماران در وضعیت حاد به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که نجات جان آنان با مخاطره همراه می‌شود. رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان به نرم افزار ماسک که در اوایل شیوع کرونا توسط وزارت بهداشت راه اندازی شد، اشاره کرد و افزود: از طریق این نرم افزار امکاناتی فراهم شده که پایانه‌های فروش بلیت وسایل نقلیه عمومی اگر کد ملی فردی در مراکز درمانی به عنوان تست مثبت کرونا ثبت شده باشد را رصد و از فروش بلیت به او خودداری کنند و به نوعی ردیابی مبتلایان جهت کنترل و جلوگیری از تردد از طریق این نرم افزار انجام می‌شود. رضاعی با اشاره به ارتقای دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستان‌های استان، اظهار داشت: غیر از دیواندره و دهگلان که بدلیل محدودیت سطح بندی و به حدنصاب نرسیدن تخت‌های بیمارستانی دستگاه اکسیژن ساز به آن تعلق نمی‌گیرد، دیگر بیمارستان‌های استان به دستگاه مذکور مجهز هستند. وی از استقرار هشت دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان های استان خبر داد و گفت: از این تعداد 6 دستگاه از محل هیات امنای ارزی و 2 دستگاه توسط دانشگاه تهیه شده است. رضاعی با بیان اینکه استقرار دستگاه اکسیژن ساز با زیرساخت لازم و هماهنگی شرکت سازنده نصب و راه اندازی می‌شود، افزود: هم اکنون دستگاه اکسیژن ساز 600 لیتری بیمارستان رازی بانه وارد مدار شده و 2 دستگاه دیگر برای بیمارستان‌های مریوان و قروه تا شنبه وارد مدار می‌شود. وی یکی از اصول اساسی مراقبت از بیماران مبتلا به کویید 19 را تامین اکسیژن کافی اعلام کرد و یادآور شد: تعدادی از بیماران با تاخیر و در مرحله پیشرفته بیماری مراجعه می‌کنند و در این شرایط، مصرف اکسیژن در راستای خدمات رسانی افزایش می‌یابد. رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هشدار داد مردم از نصب دستگاه‌های اکسیژن در منزل جهت درمان بیماران مبتلا به کرونا بدون تجویز پزشک خودداری کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت 406 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید 19 در کشور به 47 هزار و 95 نفر رسید.

*س_برچسب‌ها_س*