سه‌شنبه 17 مهر 1403

مراکز مشاوره ژنتیک در زنجان بازگشایی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مراکز مشاوره ژنتیک در زنجان بازگشایی شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: پروتکل بهداشتی بازگشایی مراکز مشاوره ژنتیک به منظور اطلاع رسانی به تمامی مراکز مشاوره ژنتیک دولتی و غیردولتی تحت پوشش جهت رعایت مفاد آن ابلاغ شده و این مراکز با رعایت دقیق موارد بهداشتی کار خود را آغاز کرده‌اند.

محمد محمدی روز سه شنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اهمیت ادامه خدمات تخصصی مشاوره ژنتیک و به منظور حفظ سلامت پزشکان، پرسنل مراکز مشاوره ژنتیک و نیز خانواده های مراجعه کننده و با توجه به قرارگیری معلولان جزو گروه پرخطر ابتلا به بیماری کووید 19، پروتکل بازگشایی مراکز مشاوره ژنتیک با هدف به حداقل رساندن خطر سرایت بیماری در مراکز مشاوره ژنتیک و انجام کلیه خدمات این مراکز به صورت ایمن ارائه می شود.

وی اضافه کرد: طبق هماهنگی های انجام گرفته نوبت بیماران، از قبل به صورت تلفنی به آنها اطلاع رسانی می شود، بطوریکه با حضور به موقع در وقت مقرر، حداقل تعداد بیمار در اتاق انتظار حضور داشته باشد و به مراجعان نیز تاکید شده در زمان مقرر و بر اساس نوبت گرفته شده این مهم را رعایت کنند.

این مسؤول ادامه داد: در زمان هماهنگی تلفنی جهت تاریخ و ساعت ویزیت، باید غربالگری مراجعه کنندگان از نظر داشتن تب، سرفه، سابقه تماس با فرد مبتلا به کووید 19 و دیگر موارد انجام بگیرد که در صورت وجود علایم ارائه خدمات تا زمان درمان با تاخیر انجام می شود.

وی اظهار داشت: مراجعان در زمان حضور در مراکز باید از ماسک استفاده کنند و اطلاع رسانی جهت الزام مراجعان درخصوص ممنوعیت آوردن همراه (مگر در موارد ضروری) انجام و تا حد امکان از ورود همراهان جلوگیری شود.

محمدی افزود: 50 درصد معلولیت ها به دلیل اختلالات ژنتیک است که در این ارتباط 19هزار اختلال ژنتیکی شناسایی شده اند که بهزیستی با مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج تلاش می کند میزان تولد کودکان معلول را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون یک مرکز مشاوره ژنتیک دولتی در شهرستان زنجان و یک مرکز ژنتیک غیردولتی در شهرستان خدابنده فعالیت می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*