دوشنبه 16 مهر 1403

مروری بر اخبار و گزارش‌های مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مروری بر اخبار و گزارش‌های مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات استان زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به وضعیت آسفالت معابر در شهر زنجان و چالش های پیش روی دامداران در اثر کمبود نهاده های دامی در استان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی با عنوان " چاله های اعتماد" به بررسی وضعیت آسفالت در شهر زنجان پرداخت و نوشت: یکی از آسانترین روش‌ها برای جلب نظر مردم به منظور کسب رأی آنان وعده حل معضلات چندین‌ساله‌شان همانند آسفالت شهر و چاله‌های آن بود که از نظر کاندیداهای شورای شهر دور نماند و وعده وعیدهایی را در همین زمینه به مردم دادند و آنان نیز با اعتماد به شعارهای این کاندیداها و به امید حل معضل شهرشان آنان را راهی شورای شهر کردند ولی حالا با گذشت سه سال و حل نشدن این معضل، چاله اعتماد مردم به نمایندگانشان در شورای شهر عمیق‌تر شده است.

رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به گلایه‌های شهروندان از وضعیت نامناسب آسفالت معابر شهر زنجان و وارد آمدن خسارت‌های هنگفت به آنان، رویه فعلی در آسفالت‌ریزی شهر زنجان را غیرقابل قبول دانسته و عنوان کرد که به هیچ وجه رویه فعلی را قبول ندارم از همین رو سال گذشته و امسال نیز تغییر رویکرد در آسفالت‌ریزی را مورد تأکید قرار دادم چرا که روند فعلی متحمل کردن خسارت بر شهر و شهروندان است.

این مسئول به ضرورت ورود دستگاه‌های ناظر در این قضیه اشاره داشته و عنوان کرد که رویه فعلی در آسفالت‌ریزی باید اصلاح شود.

وی به استفاده از مصالح جایگزین همانند بتن آر. سی. سی. پی و یا پیور به جای آسفالت در پارک گلستان اشاره کرد و گفت: در بودجه سال 98 شهرداری به شهرداران مناطق نیز تأکید شده تا به عنوان نمونه در برخی از مناطق از بتن آر. سی. سی. پی در آسفالت‌ریزی استفاده کنند تا در صورت مورد قبول بودن در مناطق دیگر نیز از آن‌ها بهره ببریم.

به گفته راشاد آسفالت شهر زنجان به مثابه مریضی است که از شورای شهر و شهرداری درخواست می‌کنند که همین الان برای آن نسخه تجویز کنیم به همین دلیل نمی‌توانیم آن را به سال آینده موکول کنیم از طرفی نسخه تجویزی نیز به گونه‌ای نیست که حتما صد درصد انجام شود.

وی با تأکید بر این‌که متأسفانه اهرم فشاری بر شهرداری برای تغییر رویکرد فعلی در آسفالت‌ریزی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند این مطالبه مردمی را پررنگ کرده و نقش تأثیرگذاری در تغییر رویکرد فعلی داشته باشند و مانع وارد آمدن خسارت‌های بیش از این به شهروندان و شهرداری شوند.

موج رسا در گزارشی به کمبود نهاده‌های دامی در استان پرداخت و نوشت: این مشکل از ابتدای امسال گریبانگیر دامداری ها بوده و تداوم آنبسیاری از دامداری های زنجان را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

تداوم مشکل کمبود نهاده‌های دامی کم‌کم فعالیت دامداریها را در استان زنجان تحت تاثیر قرار داده و برخی از واحدهای دامی کوچک در استان زنجان که بنیه اقتصادی ضعیفی دارند رو به تعطیلی قرار گرفتند و روز به روز این مشکل در استان زنجان حادتر شده و تداوم این مشکل واحدهای دامی استان را نگران کرده است.

به گزارش موج رسا حدود 60 تا 70 درصد محصولات لبنی استان زنجان توسط واحدهای دامی کوچک تولید می‌شود که مشکل کمبود نهاده‌ها بیشتر این واحدها را در آستانه تعطیلی قرار داده یعنی با تعطیلی این واحدها تولید محصولات لبنی استان به شدت کاهش می‌یابد.

افزایش قیمت کنسانتره دامی از دیگر مواردی است که دامداری‌ها در تامین آن مشکل دارند که همه اقلام مورد نیاز برای تامین کنسانتره نیز وارداتی هستند.

در سالجاری تنها 30 درصد از نیاز واحدهای دامداری به نهاده‌ها در استان تامین شده و واحدهای دامی 70 درصد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کردند که این امر منجر به افزایش هزینه‌های تولید نیز شده است.

جواد تاراسی، رئیس جهادکشاورزی استان زنجان نیز در این مورد با اشاره به موضوع مشکلات نهاده‌های دامی گفت: تقریبا از اوایل امسال این مشکل وجود داشت و روز به روز افزایش یافته ولی گره این مشکلات تنها توسط مسئولان کشوری باز می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولان ارشد استانی و نماینده هم پیگیر موضوع هستند تصریح کرد: وزیرجهادکشاورزی اخیر قول تامین ارز مورد نیاز برای آزاد سازی نهاده‌های دامی در یکی دو هفته آینده از بنادر کشور را اعلام کردند.

رئیس جهادکشاورزی استان زنجان خاطر نشان کرد: تعدادی از دامداری‌های استان با مشکل بدهی‌ها بانکی و کاهش مصرف گوشت به دلیل شیوع بیماری کرونا مواجه بودند که مشکل کمبود نهاده‌ها نیز به مشکلاتشان اضافه و این امر باعث شد برخی از واحدهای دامی کمتر از ظرفیت فعالیت داشته باشند.

پایگاه خبری همدلی زنجان  ازلایه روبی و پاکسازی رودخانه زنجانرود در محدوده پل های تاریخی خبر داد و از قول مدیرکل میراث فرهنگی استان نوشت: متاسفانه در اثر آبگیرهای غیرقانونی ساخته شده توسط کشاورزان در مسیر رودخانه و مجاور پل تاریخی، باعث انباشته شدن آب در عرصه ساختار تاریخی سه پل میربها، سید محمد و سردار شده است که باعث رشد افزون گیاهان، درختچه ها و عدم هدایت طبیعی آب رودخانه در بستر رودخانه زنجانرود و آسیب به پلهای تاریخی شده است که با پیگیری استانداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، شرکت آب منطقه‌ای زنجان به‌عنوان متولی ساماندهی زنجانرود انتخاب شده است.

پایگاه خبری آسمان زنجان  موضوع کلاهبرداری تحت عنوان خرید بن تخفیف کالااقتصادی را انعکاس داد و از قول رئیس پلیس فتا زنجان نوشت: اخیرا برخی از کلاهبرداران با ارسال پیامک تحت عناوین مختلف از جمله "مشترک گرامی شما با کد معلوم برنده شدید برای باطل نشدن بن تخفیف خود فوری تماس بگیرید" اقدام به کلاهبرداری ازشهروندان می‌نمایند. سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو افزود: پس از تماس قربانی، به بهانه تعلق گرفتن سبد کالا، قربانیان را به سایت‌ها و درگاه جعلی بانکی هدایت کرده و پس از اینکه فرد تمامی اطلاعات کارت بانکی خود را وارد می‌نماید تمام اطلاعات حساب کپی‌برداری شده و در کسری از ثانیه موجودی حساب آنان مورد سرقت قرار می‌گیرد. رئیس پلیس فتا زنجان در پایان گفت: هموطنان و کاربران عزیز تقاضا داریم هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق110 یاسایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.irبخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

*س_برچسب‌ها_س*