جمعه 10 فروردین 1403

مروری بر دیدار فعالان اقتصادی روسیه با رئیسی، از نمایندگان صنایع مهم نفت وگاز تا صنعت و کشاورزی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مروری بر دیدار فعالان اقتصادی روسیه با رئیسی، از نمایندگان صنایع مهم نفت وگاز تا صنعت و کشاورزی

مسکو - ایرنا - در نشست هم اندیشی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران با شخصیت های اقتصادی روس، 60 فعال و سرمایه گذار مطرح روسیه از رئیس گازپروم نفت این کشور تا روسا و مدیران عامل شرکت ها و اتحادیه های بزرگ صنعتی و کشاورزی روسیه حضور داشتند.

دریافت 15 MB

به گزارش روز پنجشنبه ایرنااز مسکو در این دیدار که در سفر هفته گذشته رئیس جمهوری کشورمان به مسکو انجام شد، 60 فعال اقتصادی و سرمایه گذار روسیه همگی بر ایجاد زیرساخت های لازم برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور تاکید و خواستار رفع موانع لجستیکی، بانکی و ترانزیتی و روادید شدند. در این نشست رئیسان و صاحبان شرکت های بزرگ روسی آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف نفت و گاز، کشاورزی و صنعتی ایران اعلام کردند. الکساندر شوخین، رئیس اتحادیه صاحبان صنایع و کارآفرینان روسیه، سرگئی کاتیرین رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه، الکساندر دیوکوف، رئیس گازپروم نفت، نائیل ماناکوف مدیرعامل تات نفت، سرگئی کودریاشیف، رئیس شرکت زاروبیژنف، زارینا داگوزووا رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه، سرگئی کورکف رئیس هیات مدیره و مدیرعامل رئگیئولوگیا، ایگور ماروزوف رئیس گروه دوستی ایران و روسیه در شورای فدراسیون روسیه، یوری شافرانیک رئیس اتحادیه صنایع نفت و گاز روسیه و الکسی کاشین سهام دارو عضو هیئت مدیره شرکت «این انرجی» از جمله شخصیت های اقتصادی حاضر در این جلسه بودند. آندری لوتسامونوف مشاور مدیر عامل کارخانه متالوژی «ت ام کا»، ایگور کوتوف، مدیرعامل شرکت «اتم انرگو ماش تکنولوژی»، سرگئی بولاخ مدیرعامل شرکت «زاوکوم»، سرگئی تومانوف رئیس هیئت عامل گازپروم اینترنشنال، گیسی گوچتل مدیر اجرایی اتحادیه صنعتگران حوزه صنعت نفت و گاز، یوری گاردیینکوف مدیرعامل گروه شرکت ها «ایزوسکی زاوودی» سرگئی کراسلنیکوف معاون رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه، فریت محمد شین عو شورای فدراسیون روسیه، و ولادیمیر خلبنیکوف مدیرعامل پاروس الکترو از دیگر شرکت کنندگان نشست با سیدابراهیم رئیسی بودند. دمیتری کونیکوف مدیرعامل شرکت داروسازی» لانگ شنگو فارما»، اولگ ریبالوف مدیرعامل شرکت الکترونیک «لاسر ترانس سارگو»، کارن ملکستیان مدیرعامل شرکت سوختی روسویل، رافال یاسکولا، موسس و مدیر شرکت داکو پروفشنال تیم؛ گنادی اشمال رئیس اتحادیه صنعتگران نفت و گاز، ولادیمیر لاولنتسوف مدیرعامل شرکت استروی گاز، آناتولی یاتوفسکی دستیار رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه؛ مارات کابایف رئیس انجمن بین المللی تجارت اسلامی و آرکادی ازلاچفسکی رئیس اتحادیه غلات روسیه نیز از شخصیت ها و فعالان اقتصادی روسیه بودند که در این نشست مهم حضور یافتند. علاوه بر شخصیتهای یاد شده 30 نفر دیگر نیز در این جلسه حضور داشتند که همگی از روسا و مدیران عامل شرکتهای مهم اقتصادی روسیه بودند. آیت الله رئیسی رئیس جمهوری کشورمان در دیدار با فعالان اقتصادی روسیه گفت: آشنایی سران و مقامات دو کشور با دیدگاه‌های فعالان در حوزه تجارت و اقتصاد می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان و راهبردی برای همکاری دوجانبه موثر باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: روسیه از تمدن و فرهنگ ارزشمندی برخوردار است و ظرفیت‌های بسیاری در دو کشور ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

رئیسی، همسایگی، منافع و دشمنان مشترک را از دلایل ضرورت افزایش همکاری میان ایران و روسیه برشمرد و گفت: علاوه بر منافع مشترک دشمنان مشترکی هم داریم که رشد و پیشرفت در منطقه را نمی‌خواهند اما ما باید رشد و توسعه را به حدی برسانیم که دیگران نتوانند برای تحقق اهداف سیاسی و فرهنگی خود در این منطقه نفوذ کنند.

ولادیمیر ساژین، پژوهشگر ارشد انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در باره سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه می گوید: روابط دوجانبه؛ مسائل بانکی و مالی همکاری فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران؛ روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، مشکلات؛ همکاری در حوزه نفت؛ و انرژی از محورهای مهم این سفر بود وی گفت: این سفر باعث اقدامات زیربنایی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور خواهد شد و چشم اندازهای توسعه همکاری تجاری اقتصادی در بسیاری از زمینه ها را می گشاید.

ساژین می گوید: بیش از 10 سال است که گردش مالی بین فدراسیون روسیه و ایران از 1.7 تا 2.2 میلیارد دلار در سال 2020 در نوسان بوده است. در سال 2021 پیشرفت هایی حاصل شده است و حجم تجارت بین دو کشور به حدود 3.3 میلیارد دلار رسیده است. با این حال، این به وضوح با امکانات اقتصادی دو کشور مطابقت ندارد. او افزود: وضعیت فعلی ساختار صادرات روسیه و ایران به گونه ای است که تقاضای مصرف کنندگان برای کالاهای یکدیگر بسیار ناچیز است (تا حدی سطح بسیار پایین مبادلات کالایی گواه این امر است).

او گفت: رئیس جمهوری ایران، به درستی در نشست کرملین اشاره کرد که سطح کنونی تجارت دوجانبه رضایت بخش نیست. در این راستا، «دو کشور همچنین توافق کردند که موانع تعاملات تجاری را برطرف کنند» در این مذاکرات، مسکو و تهران در مورد افزایش مبادلات تجاری به 10 میلیارد دلار در مرحله اولیه به توافق رسیدند.

او تاکید کرد که تجارت با تهران سنگ بنای سیاست خارجی روسیه در غرب آسیا است. رجب صفروف رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه گفت: در نشست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران با تجار روس پیشنهادهای مشخصی برای تقویت روابط تجاری دو کشور ارائه کردم که در صورت تحقق، سطح مبالات اقتصادی ایران و روسیه افزایش زیادی پیدا خواهد کرد.

صفروف در گفت و گو با ایرنا در مسکو افزود: به رغم ظرفیت های بسیار زیاد برای ارتقا روابط اقتصادی ایران و روسیه، به خاطر نبود زیرساخت ها و برنامه ریزی منظم، مشکلات زیادی در تجارت دو کشور وجود دارد.

وی مهمترین مانع بر سر تجارت ایران و روسیه را مشکلات زیرساخت‌های ارسال کالا دانست و خاطرنشان کرد: به رغم مرز آبی دو کشور و الزام دارا بودن ناوگان دریایی مناسب، ایران در این بخش ضعف بزرگ دارد.

رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه مشکلات لجستیکی؛ ترانزینی و بانکی را از جمله موانع سد راه تجارت ایران و روسیه عنوان کرد و گفت: ضرورت دارد مسوولان دو کشور نسبت به رفع این موانع اقدام کنند.

صفروف با بیان اینکه بانکی نداریم که به صورت تمام عیار به تجار دو کشور برای مبادلات اقتصادی کمک کند، گفت: راه اندازی بانکی اختصاصی که با ارز محلی دو کشور کار کند برای توسعه مبادلات دو کشور بسیار ضروری است.

وی گفت: راه اندازی ابزارها، امکانات و زیرساخت های لجستیکی لازم است و متاسفانه سالهاست که راه گذر اقتصادی شمال - جنوب در قسمت ایران به بهره برداری نرسیده است.

برچسب‌ها

مروری بر دیدار فعالان اقتصادی روسیه با رئیسی، از نمایندگان صنایع مهم نفت وگاز تا صنعت و کشاورزی 2
مروری بر دیدار فعالان اقتصادی روسیه با رئیسی، از نمایندگان صنایع مهم نفت وگاز تا صنعت و کشاورزی 3
مروری بر دیدار فعالان اقتصادی روسیه با رئیسی، از نمایندگان صنایع مهم نفت وگاز تا صنعت و کشاورزی 4
مروری بر دیدار فعالان اقتصادی روسیه با رئیسی، از نمایندگان صنایع مهم نفت وگاز تا صنعت و کشاورزی 5