شنبه 14 مهر 1403

مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به تاثیر تعدادی از واحدهای صنعتی در آلودگی خاک و ضعف نظارت بر بازار میوه در استان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی با عنوان "چالش صنعت با طبیعت" نوشت: رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با باین اینکه در این استان تنها یک درصد خاک درجه یک مرغوب وجود دارد، گفته است: ضوابط و مقررات استقرار واحدهای صنعتی در استان زنجان چندان رعایت نمی‌شود، واحدهای سرب و روی، واحدهای روغن‌کشی و غیره از جمله واحدهای صنعتی استان زنجان هستند که در آلودگی خاک نقش به‌سزایی دارند و تهدیدی برای آینده استان هستند، زیرا علاوه بر اشغال فضا، آلودگی نیز ایجاد کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه واحدها طبق زون‌بندی در شهرک‌های صنعتی مستقر شده‌اند، تاکید می‌کند که هیچ واحدی بدون مجوز محیط زیست حق ندارد جابجا شود، اگر چنین اتفاقی بیافتد سریعا مراتب به محیط زیست اعلام شده و در اسرع وقت واحد متخلف تعیین تکلیف می‌شود.

حسین آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر «ضوابط و مقررات استقرار واحدهای صنعتی در استان زنجان چندان رعایت نمی‌شود»، خطاب به وی عنوان می‌کند: از کجا می‌دانید که رعایت نمی‌شود؟ یک مورد را لطفا بگویید!

آبسالان با بیان اینکه هر ماده‌ای که از طریق فاضلاب، هوا یا هر مسیری وارد خاک شده و استانداردهای موجود در خاک را از لحاظ مقدار، کم یا زیاد کرده و موجب ضرررسانی به عناصر آن شود را آلودگی می‌گویند، تصریح می‌کند: با تصویب قانون حفاظت خاک، برنامه‌ها و اقدامات مربوطه در دستور کار قرار گرفت به طوری که تمامی واحدها ملزم به رعایت اصول و ضوابط زیست محیطی و حفاظت از خاک هستند.

دکتر محمد بابااکبری‌ساری، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان وجود بیش از حد مجاز عناصر و فلزات سنگین، فرسایش خاک، پسماندها و باطله‌های معدنی و صنعتی، شور شدن خاک را از عوامل تاثیرگذار در تخریب خاک دانسته و معقتد است: باید مفاد قانون حفاظت از خاک مصوب 1398 مجلس شورای اسلامی، در راستای حفظ و مدیریت خاک و منابع پایه اجرایی شود چرا که گام برداشتن در این مسیر به معنی هدیه خاک سالم به نسل بعدی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه بخشی از فرسایش خاک به‌طور طبیعی رخ می‌دهد اما بخش زیادی به مدیریت زراعی مربوط می‌شود، عنوان می‌کند: متاسفانه به علت یکپارچه نبودن اراضی و خرد شدن زمین‌های کشاورزی به علت قانون ارث، شخم نامناسب و در جهت شیب، فرسایش خاک توسط انسان افزایش یافته و بخش زیادی از خاک تخریب می‌گردد.

استاد گروه خاک‌شناسی دانشگاه زنجان با استناد به تحقیقات انجام شده تاکید می‌کند: در سازندهای زمین‌شناسی موجود در منطقه انگوران عناصر سنگینی نظیر سرب، روی، کادمیم و حتی آرسنیک وجود دارد که برخی از آنها فوق‌العاده سمی هستند و عدم توجه به مسائل محیط زیستی و انباشت باطله‌ها باعث گسترش آلودگی خواهد شد.

این محقق بخشی از آلودگی خاک و آب مناطق اطراف معدن انگوران به عناصر سنگین را ناشی خاک‌های غنی از این فلزات دانسته و از این رو رعایت پروتکل‌ها در عملیات استخراج عناصر معدنی را امری ضروری می‌داند که باید از سوی متولیان جدی گرفته شود.

پایگاه خبری موج رسا به موضوع گرانی میوه در بازار استان پرداخت و از قول رئیس اتحادیه میوه فروشان زنجان نوشت: صادرات عامل اصلی افزایش قیمت میوه در بازار است.

وی با تاکید براینکه با باز شدن راه صادراتی محصولات کشاورزی در بازار شاهد افزایش قیمت بیشتر اقلام هستیم گفت: هیچ توازنی در بازار صادراتی محصولات کشاورزی وجود ندارد و این موضوع منجر به آشفتگی قیمت اقلام در بازار می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه فروشان استان زنجان از نبود نظارت بر بازار میوه در زنجان خبرداد و گفت: هیچ نظارتی وجود ندارد و قیمت میوه در بازار میوه تره بار با مغازه‌های سطح شهر زنجان تفاوت بالایی دارد.

وی با تاکید براینکه تا به امروز هیچ مغازه میوه فروشی به دلیل تخلفات گرانفروشی پلمب نشده است افزود: جریمه‌ها نیز جزئی بوده و تاثیری در جلوگیری از تخلفات ندارد.

رئیس اتحادیه میوه فروشان استان زنجان خاطر نشان کرد: قیمت برخی از اقلام میوه در بازار بسیار بالاتر است و هیچ توجیهی ندارد.

پایگاه خبری نه وار نیوز از اشتغالزایی برای 5 هزار و 800 زنجانی در طرح توسعه مشاغل خانگی خبر داد و از قول رئیس اتاق تعاون استان زنجان نوشت: فعالان عرصه تعاونی با تلاش و جدیت بیشتر می‌توانند بسیاری از سرمایه‌های موجود را شناسایی و در این عرصه به کار ببرند.

*س_برچسب‌ها_س*