شنبه 14 مهر 1403

مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به منتفی شدن استیضاح شهردار زنجان و لغو مجوز برخی از نشریات استان بر اساس ماده 16 در استان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در مطلبی پیرامون انتشار اخبار استیضاح شهردار زنجان از سوی برخی اعضای شورای شهر نوشت: با وجود این‌که موضوع تذکر برخی از اعضای شورا به شهردار که در پی آن ماجرای استیضاح مطرح و چندین بار برخی از اعضا در مصاحبه‌هایی به این موضوع دامن زدند حالا رییس شورای شهر زنجان می‌گوید استیضاح در شورا اصلا مطرح نشده ولی ممکن است کسی در حاشیه از روی عصبانیت حرفی زده باشد وگرنه هدف از ارائه تذکرات به شهردار ایجاد انگیزه برای فعالیت بیشتر بود.

از آنجایی که به گفته یکی از اعضای شورای شهر زنجان قرار بود جلسه‌ای برای بررسی پاسخ شهردار به سوالات ارائه شده از سوی اعضا شورا و توضیحات وی که پیش از این بهانه‌ای شده بود بر طرح موضوع استیضاح شهردار زنجان، جلسه فوق‌العاده و یا عادی تشکیل شود که این امر تاکنون محقق نشده است.

عباس راشاد، در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در پاسخ به چرایی عدم برگزاری این جلسه اظهار کرد: «در دو هفته گذشته تعداد لوایحی که از سوی شهرداری به شورای شهر ارائه شد دارای کسری است و از آنجایی که شورا براساس تعداد دستور جلساتی که به نحوی وارد صحن می‌شود جلسات خود را تشکیل می‌دهد به همین دلیل یکی از دلایل عدم تشکیل جلسه سه‌شنبه گذشته این موضوع و دیگری بحران کرونا و کاهش تجمعات و خطرات احتمالی آن بود.»

رئیس شورای شهر زنجان در توضیح دلیل سوم عدم برگزاری جلسه روز سه‌شنبه این هفته شورای شهر گفت: «برای تذکرات و سوالات ارائه شده از سوی شورای شهر به شهردار پیگیر راه‌حل‌هایی بودیم که شهردار به صورت کتبی و شفاهی برخی از این راه‌حل‌ها را عنوان کردند، منتظر جلسه علنی و یا غیرعلنی شورا هستیم که به احتمال زیاد فردا برگزار می‌شود تا این راه‌حل‌ها برای برطرف شدن مشکلات شهرداری مورد بررسی قرار گیرد هر چند مذاکراتی قبلا انجام شده است.»

به گفته راشاد جلسات متعددی در جاهای مختلف در مورد تذکرات ارائه شده به شهردار مبنی بر وضعیت پروژه‌های سرمایه‌گذاری، سرعت بخشیدن بر پروژه‌ها، وضعیت برخی از نیروهای شهرداری و غیره برگزار شد و اعضا به دنبال راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن این مشکلات بودند.

پایگاه خبری موج رسا از لغو مجوز برخی نشریات استان مطابق ماده 16 قانون مطبوعات خبر داد و نوشت: اگرچه آمار نشریات بیشتر از 12 نشریه بود با اعتراض برخی صاحب مسئول نشریات و ارائه مستندات از لغو مجوز نشریات جلوگیری شد.

طبق گفته کارشناس رسانه‌ای و مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، نشریات می‌توانند با اعتراض و ارائه مستندات از ابطال مجوز نشریه خود جلوگیری کنند.

پایگاه خبری پیام ملت در خبری از قول رئیس کل دادگستری استان زنجان نوشت: در پرونده شهرداری، کسانی که از آنها تحقیق شده بیش از 22 نفر هستند اما کسانی که برای آنها کیفرخواست صادر می‌شود، ممکن است کمتر از این تعداد باشد.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی اظهار کرد: تحقیقات پرونده کامل شده و مراحل دادرسی آن در حال انجام است و تا الان در بخش مقدماتی پرونده بود که با تلاش‌های صورت گرفته از سوی مرکز استان تحقیقات کامل شده است و دادرسی به زودی آغاز می‌شود.

رییس کل دادگستری استان زنجان تصریح کرد:: بنا بر علنی برگزار کردن دادگاه‌ها است اما مطابق قانون اساسی تشخیص علنی بودن با دادگاه است و ما در شرایط عادی مخالفتی با علنی بودن دادگاه نداریم، الا موارد خاصی که تشخیص دهد، علنی بودن برخلاف مصالح جامعه است.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه زمان دقیق برگزاری دادگاه مشخص نشده است، افزود: اما زمان برگزاری دادگاه اعلام خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*