جمعه 10 فروردین 1403

مسئولان بی‌توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده‌اند / قرارداد پرستاران تجمع کرده در مقابل استانداری زنجان تمدید شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مسئولان بی‌توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده‌اند / قرارداد پرستاران تجمع کرده در مقابل استانداری زنجان تمدید شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در رابطه با رعایت دستورالعمل بهداشتی و استفاده از ماسک توسط مسئولان و شهروندان غفلت شد، گفت: متاسفانه پس از موج ششم، مسئولان نیز در جلسات رسمی از ماسک استفاده نمی‌کنند با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت، مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; مشهود تقی‌لو امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن دهه ولایت، اظهار داشت: تحلیل آماری تیرماه نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به کرونا رو به افزایش است و اگر واکسیناسیون انجام نشود ممکن است یک پیک دیگر به عنوان موج 7 اغاز شود.

وی با بیان اینکه در موج ششم بیماری سرعت انتشار بسیار بالا بود و اغلب افراد به صورت خانوادگی به بیماری مبتلا می‌شدند افزود: خوشبختانه حساسیت خوبی ایجاد شده بود و بالای52.5 درصد مردم استان واکسن دوز سوم، 94.5 درصد دوز اول و 87.5 درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند. این در حالی است که جمعیت 9 تا 12 سال در استان زنجان نیز دارای پوشش 45 درصدی واکسن و 5 تا 9 سال دارای پوشش 25 درصدی واکسیناسیون هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه ویروس جدید کرونا که از غرب اروپا شیوع پیدا کرده که BA4 و BA5 است قدرت سرایت بالاتری دارد، گفت: سرعت سرایت این سویه جدید 18.6 درصد است، بنابراین با توجه به سرایت بالا آمادگی لازم است و باید آگاهی بخشی در جامعه بالاتر برود.

وی با بیان اینکه مردم بر این تصور هستند که اومیکرون دیگر کشنده نیست، همین امر مانع رسیدن به اهداف و ریشه‌کنی کامل این ویروس شده است، تصریح کرد: اگر در رعایت پروتکل‌ها دقت نکنیم قطعا تعداد مرگ و میر بالاتر خواهد رفت.

تقی‌لو با اشاره به اینکه طبق گزارش‌های علمی، سویه جدید اومیکرون اگر اصول بهداشتی و استفاده از ماسک رعایت نشود، مرگ و میر زیادی خواهد داشت، خاطر‌نشان کرد: بستری فعلی بیماران کرونایی در استان 21 نفر است و این در حالی است که بستری جدید در طول 24 ساعت گذشته 12 نفر و موارد مثبت سرپایی نیز 36 نفر بوده است و خوشبختانه در چند روز اخیر فوتی ناشی از کرونا در استان نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تعداد آخرین آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در استان یک هزارو 915 نفر بوده، ابراز داشت: 39 هزارو 612 نفر نیز بعد از شیوع کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه اکنون به سمت شیوع موج هفتم در استان زنجان پیش می‌رویم و شاهد افزایش موارد سرپایی بیماری کرونا هستیم، اظهار کرد: درصد موارد مثبت PCR، نشانه گردش ویروس کرونا بوده و در هفته سوم تیرماه در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه در طول 4 هفته اخیر تعداد بستری‌های جدید از 6 به 13 نفر رسیده است، گفت: میانگین بستری نیز از 0.9 درصد به 1.9 رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در رابطه با رعایت دستورالعمل بهداشتی و استفاده از ماسک توسط مسئولان و شهروندان غفلت شد، ابراز داشت: متاسفانه پس از موج ششم، مسئولان نیز در جلسات رسمی استفاده ماسک استفاده نمی‌کنند با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت، مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه طبق آخرین رنگ‌بندی در استان شهرستان قرمز کرونایی وجود ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر طارم و خرمدره در وضعیت زرد قرار دارد و بقیه شهرستان‌ها آبی هستند.

تقی‌لو گفت: سامانه تلفنی 330190 به صورت برخط پاسخ‌گوی سئوالات مردم در خصوص مراکز واکسیناسیون، واکسن کرونا، عوارض، نشانه‌ها است. بعد از راه‌اندازی این خط تماس‌هایی بسیاری با این سامانه شده است.

وی با اشاره به اینکه واکسن سینوفارم، برکت، اسپایکوژن، فخرا، نورا و آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون استان زنجان وجود دارد، گفت: شایعات در خصوص عوارض واکسن بالا است اما برخلاف شایعات فضای مجازی عارضه خاصی در حد ثابت شده، مشاهده نشده است هرچند ممکن است بعد از تزریق درد محل تزریق، سردرد جزیی و سرگیجه وجود داشته باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان با اشاره به اینکه بعد از پایین آمدن آمار کرونا مراکز تجمعیی واکسیناسیون در استان زنجان، به دلیل هزینه‌های موجود جمع‌آوری شد خاطر نشان کرد: با این حال 82 مرکز جامع خدمات شهری و 453 خانه بهداشتی روستایی آماده و در حال ارائه خدمات واکسیناسیون هستند. با این وجود هنوز 3 مرکز تجمیعی در استان فعال است و اگر شدت بیماری بالا رود این امکان وجود دارد که مراکز تجمیعی دوباره دایر شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در ارتباط با تجمع پرستاران که معترض عدم تمدید قرار دادشان بعد از فروکش کردن بیماری کرونا بودند، گفت: مشکلات و مسائل نیروهایی که در مقابل استانداری زنجان تجمع کرده بودند، پیگیری شد و قرارداد این نیروها تمدید و این پرستاران در قسمت‌های مختلف مشغول به فعالیت شدند.

انتهای پیام /