شنبه 1 اردیبهشت 1403

مسابقات والیبال برفی قهرمانی کشور در دهکده گنجنامه

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
مسابقات والیبال برفی قهرمانی کشور در دهکده گنجنامه

مسابقات والیبال برفی قهرمانی کشور از 23 بهمن ماه جاری به مدت سه روز و به میزبانی همدان در دهکده توریستی تفریحی گنجنامه برگزار می‌شود، این رقابت‌ها برای نخستین بار در سطح کشور در همدان آغاز به کار خواهد کرد.

مزیت رقابتی همدان در بین استان‌های کشور به زمستانش است؛ نه اینکه باقی استان‌ها زمستان ندارند، برف ندارند، بلکه مانند همدان ممکن است تا این میزان در زمان بارش‌ها برفگیر نباشند و ماندگاری سرما هم نداشته باشند. در همدان و در فصل زمستان، اگر برف بیاید مدت قابل توجهی روی کوه و دامنه‌ها می‌ماند و فرصت خوبی را برای ورزش‌های زمستانی به ویژه اسکی و... ایجاد می‌کند.

حالا اما در بین تمام ورزش‌هایی که مختص فصل زمستان است، بعد از برگزاری اردوهایی در همدان، برای نخستین بار مسابقات والیبال برفی قهرمانی کشور از 23 بهمن ماه برگزار خواهد شد. اهمیت این مسابقات غیر از اینکه نام استان همدان را در این رشته هم مطرح می‌کند، در این است که گردشگری همدان در حوزه ورزش هم دارای پایگاهی هر چند مقطعی خواهد شد.

پیش از این هم در یادداشت‌هایی تاکید کردیم که دهکده تفریحی توریستی گنجنامه به عنوان پایلوت گردشگری غرب کشور و به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری که ظرفیتی بزرگ برای استان همدان است که بتواند ساعات بیشتری گردشگر را در همدان نگه دارد.

در ادوار پیشین هم این نکته توسط وزرای مختلف و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور (پیش از تشکیل وزارتخانه) و وزیر میراث تاکید شده که «امروز در کنار آثار تاریخی و اماکن گردشگری شهر همدان نام دهکده تفریحی، فرهنگی، ورزشی گنجنامه در کوه‌های الوند به چشم می‌خورد. این منطقه نمونه گردشگری در فاصله 5 کیلومتری شهرهمدان و در مجاورت دره‌های سرسبز عباس آباد، کتیبه‌های هخامنشی و نیز آبشار معروف گنج‌نامه واقع شده است، این منطقه از نخستین روزهای فعالیت، ولادت یک قطب توانمند و منحصر به فرد گردشگری در سطح ملی و منطقه‌ای را نوید داد.

دهکده گنجنامه با سرمایه‌گذاری بالغ بر 700 میلیارد ریال طی 16 سال و در 3 فاز موفق شده به عنوان بزرگترین مجتمع توریستی غرب کشور در قالب دهکده تفریحی توریستی گنج‌نامه ارائه خدمات گردشگری کند. این منطقه طرحی عظیم در تحول گردشگری ایران است که تمامی امکانات مورد نیاز یک گردشگر، اعم از تفریحی، ورزشی، اقامتی و حتی آموزشی را فراهم می‌کند.»

در واقع این نگاه تخصصی به گردشگری در زمان احداث این مجموعه مورد توجه بوده و امروز برای هر تصمیمی که در حوزه‌های مختلف گرفته می‌شود، این منطقه نمونه گردشگری، می‌تواند خدمات ارائه دهد.

گردشگری زمستانه با محوریت ورزش هم یکی از مواردی است که دهکده گنجنامه در آستانه میزبانی از آن است. اگر با همین رویکرد در تمام ورزش‌هایی که نسبتی با زمستان و برف دارند جلو برویم هم همدان، هم دهکده گنجنامه و هم فضای ورزشی همدان جنب‌و‌جوشی دیگر به خود می‌گیرند.

بادامی نجات رییس هیات والیبال همدان اعلام کرده که «با توجه به ظرفیت بسیار خوب در توسعه ورزش‌های زمستانی در همدان، به دنبال ایجاد نخستین کمپ تیم‌های ملی والیبال برفی کشور در همدان هستیم. دامنه‌های الوند به ویژه دشت میشان زیرساخت لازم را برای ایجاد زمین والیبال برفی دارد، ضمن اینکه امکانات خوب دهکده گردشگری گنج نامه از جمله سوئیت‌های اقامتی مجهز و تله کابین، شرایط خوبی را برای تبدیل این منطقه به کمپ دائمی تیم‌های ملی ایجاد کرده است.»

بنابر این اظهارنظر، نه تنها در والیبال برفی، بلکه در بسیاری ورزش‌های دیگر، همدان و دهکده تفریحی توریستی گنجنامه می‌توانند میزبان قابل اتکایی برای مراسم و آیین‌های مختلف باشند. مهم این است که همدان در فصل‌های سرد هم مانند فصل‌های معتدل و گرم سال گردشگر داشته باشد، و مهمتر اینکه همدان را فقط به عنوان مقصدی که در آن چادر بزنند و اقامت کنند نبینند، همدان برای ورزشکاران (برگزاری انواع مسابقات)، هنرمندان (برگزاری انواع جشنواره‌ها) اهالی علم و فرهنگ و... در فصل زمستان یک میعادگاه مناسب و لذت‌بخش باشد.

این کار دست نمی‌دهد مگر اینکه به صورت جدی، مدیران مرتبط با گردشگری، با میانداری استانداری وارد کارهای هماهنگی شده و استان را در بخش گردشگری در کشور و در فصول سرد به گونه‌ای دیگر معرفی کنند. به همین مناسبت مسابقات والیبال برفی قهرمانی کشور که از 23 بهمن ماه جاری برگزار می‌شود، می‌تواند گامی مهم در این زمینه باشد.

سایت گنجنامه: www.ganjname.com

اینستاگرام: @ganjnamehvillage

--> اخبار مرتبط

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

مسابقات والیبال برفی قهرمانی کشور در دهکده گنجنامه 2
مسابقات والیبال برفی قهرمانی کشور در دهکده گنجنامه 3