یک‌شنبه 15 مهر 1403

مسامحه‌ای با عوامل آتش‌سوزی در طبیعت خوزستان نمی‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مسامحه‌ای با عوامل آتش‌سوزی در طبیعت خوزستان نمی‌شود

اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان با اشاره به عمدی بودن آتش‌سوزی‌های اخیر در خوزستان گفت: برخورد جدی با عوامل وقوع این حوادث صورت گیرد و هیچگونه مسامحه‌ای با آنها نخواهد شد.

غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات بحران خوزستان بیان کرد: بنابر گزارش‌های دریافتی، آتش‌سوزی در جنگل خسرج حمیدیه و ارتفاعات خاییز بهبهان (مرز خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد) بیشتر عمدی بود یعنی عوامل انسانی، مثل آتش زدن زمین کشاورزی پس از برداشت محصول، و یا اختلافات باعث وقوع آتش‌سوزی شده است.

وی افزود: ضرورت دارد که دادستانی اطلاعیه بدهد و اعلام کند با کسانی که موجب آتش‌سوزی جنگل‌ها می‌شوند به شدت برخورد خواهد شد؛ بیشترین مجازاتی که قانون اجازه می‌دهد برای متخلفان در نظر گرفته خواهد شد و در این زمینه بنا شد هیچ مسامحه‌ای نشود.

شریعتی ادامه داد: هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده تابستان پیش رو، گرم خواهد بود و بین نیم تا یک درجه به نسبت دراز مدت افزایش دما خواهد داشت که این مساله نیازمند مراقبت بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته آتش‌سوزی‌های به وقوع پیوسته در خسرج، لالی، اندیکا و گتوند و بهبهان مهار و کنترل شده بیان کرد: پس از اینکه آتش‌سوزی بخش خاییز خوزستان را مهار کردیم به استان کهگیلویه و بویر احمد نیز کمک کردیم و سه بالگرد هوانیروز به آن منطقه اعزام شد؛ البته دیروز مجدد باد و توفان در منطقه شروع شد و موجب آتش‌سوزی در بهبهان شد که با بسیج امکانات صبح امروز مهار شد.

شریعتی با تاکید بر تشکیل نشست های ستاد مدیریت بحران شهرستان ها از سوی فرمانداران ادامه داد: فرمانداران باید کاملا آماده باشند و از امروز امکانات‌شان را بسیج کنند تا در صورت لزوم امکانات آنها به سمت منطقه اعزام شود؛ همه دستگاه‌های اجرایی نیز امکاناتی که دارند را باید برای شرایط موجود بسیج کنند.

وی با اشاره به اهمیت منابع طبیعی بیان کرد: فرمانداران باید از منابع طبیعی حفاظت کنند اگر این اتفاق نیفتد با تبعات پس از آن روبه رو می‌شویم. منطقه خائیز بین خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد است وضرورت دارد که هر دو استان با یکدیگر و دست در دست هم این مشکل را حل کنند چرا که با ادامه آتش‌سوزی سرمایه‌های مملکت از بین می‌رود.

استاندار خوزستان گفت: جهاد کشاورزی نیز می‌تواند بیمه زراعی کشاورزانی که موجب وقوع آتش سوزی شده و بی‌احتیاطی می‌کنند را حذف کند.

کاهش 15 درصدی آتش‌سوزی در خوزستان

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه آمار آتش‌سوزی در عرصه‌های خوزستان 15 درصد کاهش یافته گفت: 50 درصد آتش‌سوزی‌های کشور در سال 96 و 95 با توجه به خشکسالی اخیر متعلق به خوزستان بود؛ خوشبختانه بارش های فروردین 98 بر کاهش تعداد آتش‌سوزی‌ها در خوزستان اثر گذاشت و امسال تاکنون نیز بنا بر گزارش اداره کل منابع طبیعی روند کاهشی نسبت به تعداد آتش‌سوزی‌ها داشته‌ایم.

وی بیان کرد: مناطق حفاظت شده از اهمیت بالایی برخودار هستند و فرقی نمی‌کند که این مناطق در استان کهگیلویه و بویر احمد باشد یا در خوزستان چرا که جزو سرمایه های ملی است و همه موظف به کمک رسانی در این امر هستیم.

وی با بیان اینکه نشست‌ها و مکاتبات مختلفی در خصوص آتش سوزی‌های استان با مسئولان مربوطه داشته‌ایم ادامه داد: در آخرین نشست با حضور وزیر نفت درخواست احداث چهار پایگاه مهار آتش در خوزستان دادیم که موافقت نشد؛ همچنین از رییس جمهوری، معاون اول، وزیر کشور، وزیر نفت، رییس سازمان برنامه و بودجه درخواست داشتیم مشکل میان سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و سازمان هلیکوپتری وزارت دفاع را حل کند اما همچنان این مشکل که مربوط به مطالبات سازمان هلیکوپتری وزارت دفاع است باقی است.

حاجی زاده با اشاره به آتش سوزی در منطقه خسرج حمیدیه خوزستان گفت: در این منطقه نیز با وجود نبود راه دسترسی و بالا بودن پوشش گیاهی خشک امکانات داخلی بسیج شد و مسوولان شهرستان نیز پای کار آمدند و آتش مهار شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان افزود: در برخی نقاط حاشیه زاگرس مصوب شده بود منبع آب در منطقه قرار داده شود تا موقع آتش‌سوزی از این منابع آب برداشت شود اما این مصوبه عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: با وجود این که تامین و تجهیز جزو وظایف ما نیست اما در 2 نوبت به دستور استاندار، فرمانداری‌ها را به تجهیزات مقابله با آتش‌سوزی تجهیز کردیم، لازم است این تجهیزات نگهداری شوند چراکه جزو اموال استانداری محسوب می‌شوند.

حاجی زاده افزود: بخشی از آتس‌شوزی ها در خوزستان عمدی است لذا از مراجع قضایی می‌خواهیم برخورد جدی با عوامل این کار صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه آگاهی بخشی و آموزش به کشاورزان نیز درست صورت نگرفته است بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی بیش از گذشته در بحث آموزش و آگاهی بخش و ترویج جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش به کشاورزان باید تلاش کند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به مساله اسعفای خود گفت: من استعفا دادم ولی باتوجه به آتش سوزی‌های اخیر به در خواست استاندار در خدمت ستاد بحران هستم و در این مدت از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم.

*س_برچسب‌ها_س*