سه‌شنبه 3 مهر 1403

مسجدِ کارآمد و جهت‌بخش

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در مطلبی با عنوان مسجدِ کارآمد و جهت‌بخش نوشت:

مسجد از جمله معدود نهادهای اجتماعی، فرهنگی و دینی است که به دستور خدای متعال پی‌ریزی و ساخته شده و بر عمران و آبادانی آن هم به طور ویژه تأکید شده است:

اِنَمَا یَعمُرُ مَسَاجِدَ اللَهِ مَن آمَنَ بِاللَهِ وَالیَومِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَلَاهَ وَآتَی الزَکَاهَ وَلَم یَخشَ اِلَا اللَهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَن یَکُونُوا مِنَ المُهتَدِینَ (توبه، 18)

مساجد خدا را تنها کسانی آباد می‌کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‌اند، پس امید است که اینان از راه‌یافتگان باشند.

این نهاد مقدس از صدر اسلام تاکنون منشأ و مبدأ تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فراوانی در عالم اسلام بوده است.

عالی‌ترین سطح معماری و هنر هر دوره‌ای از تحولات تاریخی و سیاسی و اجتماعی کشورهای اسلامی را در مساجد برجای مانده از آن دوران می‌توان دید.

هم‌اکنون حدود 4 میلیون مسجد در سراسر جهان وجود دارد. حتی در کشورهای غیر اسلامی نیز مساجد متعددی وجود دارد.

توجه به کارکرد تاریخی مساجد، ظرفیت‌های بی‌نظیر تربیتی و تعلیمی آنها در دوران معاصر، مردمی بودن مساجد، مخلصانه و بی‌چشم‌داشت بودن فعالیت‌های مسجدیان و اعتقاد و باور عامه مردمان به مسجد و مسجدیان و... ایجاب می‌کند که بیش از پیش در اندیشه کارآمدسازی و بهینه‌سازی ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی مساجد باشیم.

بدون تردید مساجد، از جمله‌ی ظرفیت‌های بزرگِ مردمی‌سازی اقتصاد و فرهنگ و سیاست در جامعه اسلامی به شمار می‌روند. نباید از این ظرفیت بی‌نظیر غافل بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.