سه‌شنبه 17 مهر 1403

مسکو، متحدش را ناامید کرد

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
مسکو، متحدش را ناامید کرد

ارمنستان از انفعال روسیه درس گرفت و تغییر در رویکرد سیاست خارجی اش را کلید زد و به متحد قدرتمند تازه اش یعنی ایالات متحده تکیه زد.

در طول دوره ریاست پوتین، روسیه دیدگاهی امپریالیستی نسبت به همسایگانش داشته و دارد، در همین راستا جنگ علیه اوکراین صدمات جبران ناپذیری به اعتبار و نفوذ مسکو در فضای پسا شوروی وارد کرده است. چنین رویکردی عواقب خطرناکی به دنبال دارد. به باور ناظران اگر روسیه حقیقا به ثبات منطقه اهمیت می داد، منطقه شاهد مرگ غیرنظامیان و وقوع بحران انسانی در قره باغ کوهستانی نبود.

به گفته این گروه اگر مسکو به وظایفش به عنوان حافظ صلح عمل می کرد، باکو به درگیری با ایروان ادامه نمی داد. از منظر آنها انفعال روسیه خطرات بالقوه ای را برای سایر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی ایجاد کرده است. یک سال پیش، یک رشته درگیری در مرز قرقیزستان و تاجیکستان رخ داد که روسیه نتوانست ماموریت های نظارتی را به سرانجام برساند. بیش از 30 سال پیش، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی زمینه را برای درگیری‌های کنونی در سراسر منطقه فراهم کرد. روسیه امروز به واسطه انحراف از مسیر اصلی و درگیری در جنگ اوکراین رسما منفعل و در عین حال بی اعتبار شده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر قره باغ باتلاق پوتین شد؟/ اعتباری که از دست رفت!

بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.