شنبه 15 اردیبهشت 1403

مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - علی حامدین، سال گذشته و در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موضوع کتاب در حوزه کودک و نوجوان را مورد توجه قرار دادند و فرمودند: «باید تا آنجا که امکان پذیر است در زمینه تولید کتاب‌های کودکان و نوجوانان متناسب با فرهنگ خودمان، تلاش شود تا از کتاب‌های بیگانه بی‌نیاز شویم.» به همین بهانه و در آستانه آغاز سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - علی حامدین، سال گذشته و در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موضوع کتاب در حوزه کودک و نوجوان را مورد توجه قرار دادند و فرمودند: «باید تا آنجا که امکان پذیر است در زمینه تولید کتاب‌های کودکان و نوجوانان متناسب با فرهنگ خودمان، تلاش شود تا از کتاب‌های بیگانه بی‌نیاز شویم.» به همین بهانه و در آستانه آغاز سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت و گویی داشتیم با نفیسه سادات موسوی فعال فرهنگی و کارشناس حوزه نشر کودک و نوجوان که با خبرنگار خبرگزاری دانشجو مطرح شد.

نفیسه سادات موسوی در ابتدا و در پاسخ به این پرسش که  آیا پس از این توصیه رهبری، اتفاق یا تلاش مثبتی در این جهت صورت گرفته است؟ توضیح داد: مطالبه سال گذشته مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب تهران نیازمند شتاب بیشتر است

با توجه به مطالبه سال گذشته رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه سی و چهارم بین‌المللی کتاب تهران باید توجه داشته باشیم که این حوزه باید از آثار بیگانگان بی‌نیاز شود و کار تألیفی ما قابل توجه‌تر شود و نباید به ترجمه در این موضوع اکتفا کنیم چرا که هر اندازه در آثار ترجمه‌ای با تغییرات و ممیزی بتوانیم آن را بومی کنیم اما با توجه به بافت فرهنگی متفاوت و نامناسب و غیر متعارف که نسبت به فرهنگ ایرانی و اسلامی دارند باز هم اثر بلند مدت را روی کودکان ما می‌گذارند.

نفیسه سادات موسوی در مورد تلاش‌های انجام شده در حوزه نشر کودک و نوجوان افزود: با وجود همه کارهایی که شده اما باز هم نسبت به نقطه مطلوب عقب هستیم و باید با سرعت بیشتری در این حوزه کار کنیم و شتاب کار و فعالیت را افزایش دهیم و هم در نشر دیجیتال و هم کاغذی نیازمند کار بیشتری هستیم.

 کارگاه‌های خوبی در حوزه نویسندگی برای کودکان برگزار شد

موسوی در ادامه با بر شمردن فعالیت‌های انتشاراتی‌ها، نویسندگان و دغدغه‌مندان این حوزه توضیح داد: نوید انتشار کتاب‌های خوبی در این حوزه را می‌دهم و امید داریم با آثار نویسندگان نام آشنا و جوان‌تری در این حوزه رو به رو شویم.

وی افزود: همچنین کارگاه‌های خوبی در این زمینه برگزار شده که دستگاه‌های فرهنگی مختلف از جمله سازمان تبلیغات، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و خانه کتاب که در مرداد ماه سال گذشته دوره‌های خوبی در زمینه نشر کودک و نوجوان برگزار کردند که اتفاقا دوره‌های قوی هم بود و در همه استان‌های کشور نیز برگزار شد و به تهران محدود نشدند.

این کارشناس حوزه نشر کودک و نوجوان در مورد وظایف دستگاه‌های فرهنگی که مخاطب مقام معظم رهبری بودند نیز اذعان داشت: این دستگاه‌ها بعد از فرمایشات رهبری به این موضوع ورود کردند و نوید بخش این خواهد بود که در ده سال آینده خروجی این حرکات را خواهیم دید هرچند به نظر من اینها کافی و رضایت بخش نیست ولی برای شروعش باید احترام قائل بود.

استقبال مخاطبین به حوزه نشر کودک و نوجوان بیشتر خواهد شد

موسوی درمورد پیش بینی خود در شرایط نشر کودک و نوجوان در سی و پنجمین نمایشگاه بین الملللی کتاب تهران هم گفت: احساس می‌کنم استقبال مخاطبین به حوزه نشر کودک و نوجوان بیشتر خواهد شد و دلیلش هم این است که با توجه به موج رشد کتابخوانی از طریق رسانه‌های فرهنگی و سایر خروجی‌هایی که خانواده‌ها را در این زمینه همراه خواهند کرد فکر می‌کنم این علاقه‌مندی به کتابخوانی بیشتر شده و مسیرش بهتر در حال پیش رفتن است و مخاطبین ذائقه لازم برای توجه به مفید و مضر بودن کتاب‌های برای کودکان را بیشتر درک کنند. امروز دیگر خریدن کتاب برای کودک و نوجوان ترسناک نیست

این فعال فرهنگی و نویسنده با معرفی نرم افزار و سایت «به‌خوان» که نوعی شبکه اجتماعی است و به معرفی کتاب‌ها می‌پردازد افزود: مروجین خوبی در این حوزه حضور دارند و کتاب‌ها را معرفی و در مورد آنها نقد و نظر می‌دهند. همچنین از این مجموعه‌ها باید به «کودمو» اشاره کرد که در آن نیز کتاب‌های خوب این حوزه بررسی و معرفی می‌شوند.

نفیسه سادات موسوی اظهار داشت: امروز دیگر خریدن کتاب برای کودک و نوجوان ترسناک نیست و غرفه‌های نمایشگاه کتاب تهران در این حوزه پربازدید بوده و پیشبینی می‌کنم امسال هم با استقبال مخاطبین این حوزه همراه شود. اما برای استقبال بیشتر این حوزه نیاز به کمک رسانه ملی برای آشنایی خانواده‌ها با کتاب‌های امن و سالم در این حوزه داریم و این امر هم باید در ژانرهای مختلفی انجام پذیرد.

این فعال فرهنگی حوزه خانواده تأکید کرد: ما نیازمند بُن‌های خرید کتاب مخصوص کودک و نوجوان در کنار سایر تسهیلات نمایشگاه کتاب مثل تخفیف و بن برای دانشجویان و سایر اقشار هستیم. معرفی انتشارتی‌های مطلوب حوزه کوک و نوجوان نفیسه سادات موسوی در مورد معرفی کتاب نیز در پایان گفت: ترجیح می‌دهم به جای معرفی کتاب از انتشاراتی‌های خوب در حوزه کودک و نوجوان نام ببرم که از جمله آن «نشر قدیانی» که سابقه خوبی به خصوص در حوزه نوجوان دارد. انتشارات بعدی «کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان» است که علاوه بر ارزان بودن فعالیت‌های اخیرش در این حوزه چشمگیر بوده و در موضوعات مختلف مثل: شعر و کودک، داستانی، طنر و رمان‌ها کتاب‌های پویایی دارند و نشر کتاب‌های بومی نسبت به ترجمه در این انتشاراتی غالب شده‌است. همچنین انتشارت «مهرک» به عنوان واحد کودک و نوجوان نشر سوره مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز به خصوص در حوزه کودک کتاب‌های خوبی دارد به خصوص در زمینه شعر پیشتاز است و سعی می‌کند بحث انقلاب اسلامی را در محتوای خود بگنجاند. «انتشارات فندوق» نیز در برخی تألیفات خود به خصوص در زمینه‌های تعاملی کتاب‌های خوبی از لحاظ بصری و محتوایی دارند و در حوزه دایره المعارف و دانشی نیز آثار برگزیده‌ای دارند. البته باید ترجمه‌هایشان بهتر شود اما برای کودکانی که علاقه‌مند به حوزه تاریخ هستند کتاب‌های خوبی منتشر می‌کنند.