شنبه 22 اردیبهشت 1403

معادلات تل‌آویو برهم خورد / گوشه چشم روسیه به خاورمیانه

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
معادلات تل‌آویو برهم خورد / گوشه چشم روسیه به خاورمیانه

همکاری نظامی ایران و روسیه بالاخص پس از افزایش تنش‌ها میان تهران و تل آویو و قرارگرفتن خاورمیانه در آستانه جنگ تمام عیار، به نگرانی اصلی مقام های اسرائیلی تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، بلومبرگ با انتشار یادداشتی مدعی شد که پاسخ موشکی ایران به اسرائیل و کنش محدود متقابل این بازیگر شاید معلق شده باشد، با این حال رویارویی مستقیم بی سابقه بین این دو بازیگر سوالاتی را در مورد نقش روسیه در بحران در حال گسترش خاورمیانه مطرح کرده است.

بعد از رویارویی ایران و اسرائیل، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در دیدار با محمدرضا آشتیانی همتای ایرانی خود در آستانه، پایتخت قزاقستان، گفت: روسیه آماده گسترش همکاری‌های نظامی «مفید متقابل» خود با ایران است. این پیشنهاد و همکاری راهبردی - نظامی تهران و مسکو، نگرانی‌هایی را در اسرائیل در مورد پیامدهای گسترش روابط این دو کشور ایجاد کرده است. اسرائیل از حمایت خاص ایالات متحده برخوردار است و قصد دارد از بسته کمکی 26 میلیارد دلاری واشنگتن برای تقویت قابلیت های دفاع هوایی خود استفاده کند. شای هارزوی، سرپرست سابق مدیرکل سابق وزارت امور استراتژیک اسرائیل در این باره اعلام کرد، به نظر می رسد روسیه هواپیماهای جنگنده سوخو -35 و همچنین سامانه پیشرفته دفاع هوایی اس -400 را برای قدرتمندتر شدن سیستم دفاع هوایی ایران به این کشور عرضه کرده است. به گفته او، مسکو همچنین با ایران در زمینه جنگ سایبری و به اشتراک گذاری اطلاعات و همچنین کمک به پرتاب ماهواره های جاسوسی همکاری دارد.

هارزوی که اکنون یکی از اعضای ارشد دانشگاه رایشمن در نزدیکی تل آویو است، مدعی شد: روسیه دشمن اسرائیل است - از محور مقاومت که علیه ما می جنگد حمایت می کند. او ادعا کرد که نقش مسکو با تشدید رویارویی اسرائیل با ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «خاورمیانه برای نفوذ روسیه هموار شد؟/ هراس اسرائیل از همکاری راهبردی تهران - مسکو» بخوانید. --> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.