شنبه 1 اردیبهشت 1403

معاون استاندار بوشهر: کمیته صادرات در میز ملی خرما تشکیل شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون استاندار بوشهر: کمیته صادرات در میز ملی خرما تشکیل شود

بوشهر - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: باید کمیته صادرات خرما در ذیل میز ملی خرما تشکیل و در اسرع وقت راهکارهای لازم در این زمینه اعلام و عملیاتی شود.

به گزارش ایرنا، علی باستین روز پنجشنبه در نشست میز ملی خرما دشتستان افزود: با توجه به فعالیت بخش‌های خصوصی، دولتی و شهرداری تهران برای خرید و عرضه محصول خرمای این استان؛ تصمیم‌گیری در زمینه تعیین قیمت خرما به صورت خرید تضمینی یا توافقی ضروری است.

وی با اشاره به تشکیل پنج میز ملی خرما اظهار کرد: جلسه های میز ملی خرما در استان بوشهر مصوبه های متعددی داشته که تشکیل کارگروه ویژه برای عملیاتی شدن این مصوبه ها ضروری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: در این زمینه باید برای تعیین قیمت خرما و تأمین تسهیلات مورد نیاز نخلداران به سرعت تصمیم‌گیری شود.

باستین با اشاره به اهمیت تشکیل صندوق ملی توسعه نخیلات کشور پیشنهاد داد نمایشگاه خرما در دوحه قطر بعد از جام جهانی در زمستان آینده برگزار شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر بر همکاری شهرداری تهران برای خرید و عرضه محصول نخل‌داران تأکید کرد و افزود: ارائه محصول خرما استان بوشهر در میدان‌های میوه و تره‌بار تهران یک ضرورت است.

وی با اشاره به بارش سیل‌آسا باران و بروز خسارت در نخلستان‌ها افزود: بارش باران به برخی از محصولات نخلستان‌ها آسیب و خسارت وارد کرده است که حل مشکلات کشاورزان در دستور کار قرار دارد.

باستین با بیان اینکه برداشت خرما در استان بوشهر از اواسط شهریور ماه آغاز می‌شود ادامه داد: همکاری فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای بویژه در تهران در خرید خرما از باغداران و عرضه آن در بازارهای داخلی ضروری است و شرکت‌های نفت و پتروشیمی هم لازم است خرما را وارد سبد غذایی کارکنان خود کنند.

وی یادآور شد: وجود 6 میلیون اصله نخل در استان بوشهر و تولید بیش از 170 هزار تن محصول در سال از مزیت های استان بوشهر است.

باستین اظهار کرد: در این استان معیشت و درآمد 85 هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با نخل‌داری و تولید خرما وابسته است و با توجه به این ظرفیت، باید جایگاهی مهی برای خرما در این استان ترسیم شود.

میز ملی خرما با مشارکت نمایندگان 6 استان فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان و بوشهر با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه و دیگر بخش‌های متولی خرما در سطح ملی و استانی در دشتستان برگزار ش.

هدف از تشکیل این میز ملی خرما حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان و بازار فروش این محصول است و این رویداد در راستای تثبیت قیمت مناسب آن برگزار شده است.

هر سال میز ملی خرما در آذر ماه تشکیل می‌شد ولی با توجه به حساسیت قیمت این محصول 2 ماه قبل از برداشت محصول، نشست این میز امسال در استان بوشهر برگزار می‌شود تا برنامه‌ریزی لازم برای تثبیت قیمت خرما انجام شود و نگرانی کشاورزان و نخلداران در این زمینه پایان یابد.

برچسب‌ها