جمعه 28 اردیبهشت 1403

معاون دانشگاه پزشکی یزد: همه متقاضیان، مشمول تست رایگان کرونا نمی‌شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون دانشگاه پزشکی یزد: همه متقاضیان، مشمول تست رایگان کرونا نمی‌شوند

یزد - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: همه متقاضیان تست کرونا، مشمول این تست نمیشوند و باید دارای شرایطی باشند.

دکتر محمد رضا دهقانی روز جمعه به ایرنا گفت: تست pcr یا سی تی اسکن، موضوعی ساده نیست که هر فردی مایل به انجام آن باشد؛ در مرحله نخست به دستور یا نسخه پزشک نیاز دارد که اگر نباشد پذیرش بیمار، غیرقانونی است و این نکته ساده ای هست که همه باید بدانند.

وی اظهار داشت: متاسفانه درصدی از مردم به دلیل نگرانی که از بابت ابتلای احتمالی به کرونا دارند در مراکز درمانی ازدحام می کنند و خواستار انجام تست کرونا هستند که همین امر، احتمال آلوده شدن آنها و دیگران را افزایش می دهد.

این مسوول بهداشتی استان یزد تاکید کرد: تست رایگان کرونا برای افرادی با ریسک بالا که در تماس با فرد کرونایی بودند، بالای 60 ساله ها، افرادی با بیماری زمینه ای و یا مراکز تجمعی مثل آسایشگاه سالمندان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی در صورتی که فرد واجد شرایط تست دادن بر اساس پروتکل های اعلامی وزارت بهداشت باشد تست او به صورت رایگان انجام می شود.

وی ظرفیت تستهای رایگان در استان یزد را روزانه 600 تا 700 تست اعلام کرد و گفت: کسانی که مشمول پروتکل های وزارت بهداشت نباشند یا شخصا متقاضی تست باشند باید به سایر مراکز مجوز دار مراجعه کنند.

دکتر دهقانی یادآور شد: هم اکنون مراکز درمانی "نیکوپور، آزادشهر، امامشهر و بقایی پور" آماده پذیرش افراد واجد شرایط تست دادن هستند و پذیرش افراد هم منوط به دستور پزشک و مشکوک بودن آنها به ابتلای به کرونا است. وی اضافه کرد: علم پزشکی می گوید اگر کسی علایم واضح کرونا داشت فقط برای ویزیت پزشک مراجعه کند و بعد با دستور دارویی، خود را ایزوله نماید و این شامل همه افراد خانواده فرد درگیر با کرونا هم می شود چون تست کرونا 60 تا 70 درصد دقت دارد؛ ممکن است کرونا باشد اما تست منفی شود.

دکتر دهقانی با بیان اینکه برخی افراد با همین تصور غلط یعنی منفی بودن تستشان، تردد کرده و جامعه را آلوده میکنند، افزود: الان بیشترین همه گیری در خانواده ها است و انتقال از خانواده به خانواده صورت می گیرد؛ اگر یکنفر مبتلا بود احتمال اینکه بقیه هم درگیر باشند زیاد هست و باید مراقبت کنند.

وی راه اندازی مرکز تلفن 111 را برای مشاوره پزشکی و بهداشتی دانست و گفت: هر سرماخوردگی و آبریزش بینی و یا سوزش ته حلق، نشانه ابتلا به کرونا نیست که نیاز به تست داشته باشد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*