چهارشنبه 4 مهر 1403

معمای پیوند عربستان و هند / پشت پرده مانور بن سلمان در دهلی نو

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
معمای پیوند عربستان و هند / پشت پرده مانور بن سلمان در دهلی نو

اقتصادنیوز: همزمان با نزدیک تر شدن عربستان و هند، گمانه زنی ها درباره دلایل تمایل دو بازیگر افزایش یافته است، گروهی بر این باورند که پول و انرژی پادشاهی دو مولفه مهمی هستند که زمینه را برای تقویت روابط دو کشور هموار کردند.

به گزارش اقتصادنیوز، در طول 10 سال گذشته، هند و عربستان سعودی تعاملات اقتصادی خود را به شکل قابل توجهی تقویت کرده و روابط دوجانبه شان را به یک مشارکت قوی تبدیل کرده اند. این تحول منعکس کننده همسویی استراتژیک منافع است که توسط گزاره هایی چون تنوع اقتصادی، امنیت انرژی و ملاحظات ژئوپلیتیکی هدایت می شود. از آنجایی که هر دو کشور در ترسیم چشم انداز جهانی که به سرعت در جال گسترش است، درگیر پیچیدگی هستند، مشارکت اقتصادی شان زمینه را برای همکاری عمیق تر این دو هموار می کند.

عامل پیوند ریاض و دهلی نو

تجارت دوجانبه بین هند و عربستان سعودی افزایش یافته و پادشاهی به یکی از بزرگترین شرکای تجاری دهلی نو تبدیل شده است. در سال 2021 حجم تجارت بین دو کشور از 34 میلیارد دلار گذشت. هند بخش قابل توجهی از نفت خام خود را از عربستان سعودی وارد می کند و بدین طریق امنیت انرژی خود را تضمین می کند. برعکس، هند طیف وسیعی از کالاها از جمله فرآورده های نفتی تصفیه شده، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی را به عربستان سعودی صادر می کند. مجموعه ای از بازدیدهای سطح بالا و توافقنامه های استراتژیک این همکاری را مستحکم تر کرده است. امضای توافقنامه شورای همکاری راهبردی هند و عربستان سعودی در سال 2019 رخدادی مهم را برای طرفین رقم زد و همکاری در بخش های مختلف را نهادینه کرد. علاوه بر این، طرح چشم انداز 2030 عربستان سعودی با اهداف اقتصادی هند هماهنگ است و از همین رو همکاری در زمینه هایی مانند زیرساخت ها، انرژی های تجدیدپذیر و فناوری میان دو بازیگر را تقویت می کند.

در همین راستا گلف نیوز نوشت، انرژی، سنگ بنای روابط دوجانبه است. عربستان سعودی بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز هند را تامین می کند. این همکاری فراتر از نفت، با شرکت های مشترک در پروژه های پتروشیمی و انرژی های تجدیدپذیر گسترش می یابد. پروژه پالایشگاه و پتروشیمی راتناگیری - سرمایه گذاری مشترک بین آرامکو عربستان، شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) و شرکت های هندی - گویای واقعیت همکاری میان این گروه از بازیگران است. عربستان سعودی در حوزه های مختلفی در هند چون جمله املاک و مستغلات، مراقبت های بهداشتی و فناوری سرمایه گذاری می کند. صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) در شرکت های هندی، به ویژه در بخش های فناوری و تجارت الکترونیک سرمایه گذاری هنگفتی انجام داده است. به طور مشابه، شرکت‌های هندی حضور خود را در عربستان سعودی افزایش داده‌اند و به تلاش‌های این کشور برای متنوع‌سازی اقتصادی اش کمک کرده‌اند. از همین رو گروهی از تحلیلگران می گویند، آینده روابط اقتصادی هند و عربستان سعودی امیدوار کننده است؛ رخدادی که ناشی از منافع متقابل و ابتکارات استراتژیک است.

هند چه خوابی برای پادشاهی دیده است؟

آنگونه که ناظران می گویند، انرژی های تجدیدپذیر در حال تبدیل شدن به یک حوزه مهم همکاری میان طرفین هستند. اهداف بلندپروازانه عربستان در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در کنار تلاش هند در زمینه انرژی خورشیدی، زمینه مساعدی را برای تعریف پروژه های مشترک فراهم کرده است. ابتکاراتی مانند اتحاد بین‌المللی خورشیدی (ISA) که توسط هند تأسیس شد، بستری را برای تلاش‌های مشترک در به کارگیری و تحقیق انرژی خورشیدی ارائه می‌دهد. توسعه زیرساخت راه دیگری برای همکاری است. پروژه‌های زیرساختی عربستان سعودی با اولویت‌های هند در این فضا هماهنگ است. شرکت های هندی می توانند از طریق تخصص خود در حوزه های ساخت و ساز، مهندسی و فناوری به این پروژه ها کمک کنند. ملاحظات ژئوپلیتیکی نیز در شکل دادن به آینده روابط دوجانبه نقش دارد. تقویت روابط اقتصادی می تواند به عنوان پایه ای برای همکاری استراتژیک عمیق تر، رسیدگی به چالش های امنیتی متقابل و تقویت صلح منطقه ای قلمداد شود.

مبادله سرمایه انسانی و تعاملات فرهنگی روابط دو بازیگر را تقویت می کند. با یک جامعه مهاجر هندی قابل توجه در عربستان سعودی، ارتباطات مردمی باعث افزایش درک متقابل و حسن نیت می شود. ابتکارات مشترک در آموزش، مراقبت های بهداشتی و توسعه مهارت می تواند این جنبه از رابطه را بیشتر تقویت کند. انرژی های تجدیدپذیر، توسعه زیرساخت ها و هم افزایی ژئوپلیتیکی زمینه های کلیدی همکاری های آینده خواهند بود. شالوده مستحکم منافع متقابل و همسویی استراتژیک تضمین می کند که مشارکت اقتصادی هند و عربستان سعودی به رفاه و ثبات هر دو کشور کمک می کند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
معمای پیوند عربستان و هند / پشت پرده مانور بن سلمان در دهلی نو 2
معمای پیوند عربستان و هند / پشت پرده مانور بن سلمان در دهلی نو 3