یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری مهر

فرهنگی خبرگزاری مهر

کتاب «ادوار شعر فارسی» نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی توسط انتشارات دوبرا کنیگا در بوسنی و هرزگوین به زبان بوسنیایی ترجمه شد.

در حاشیه برگزاری سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو امضا شد.

کتاب «چهارده گفتار پیرامون ارتباط معنوی با امام زمان (عج)» نوشته حسین گنجی توسط انتشارات جمکران به چاپ پانزدهم رسید.

آغاز پیش ثبت نام ناشران برای دریافت کاغذ ایرانی، بهره برداری از کارخانه کاغذ زاگرس شیراز و انتصاب دبیر سی‌ویکمین هفته کتاب از مهمترین عناوین خبری حوزه کتاب در این هفته هستند.

تمرکز بیش از حد روی مفاهیم داستان دینی، نمادها و یا درون‌مایه، گاه سبب غفلت از اصل داستان می‌شود؛ علت و معلول‌ها خوب در هم تنیده نمی‌شوند و سؤال‌های زیادی در انتهای داستان بی‌پاسخ می‌ماند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: فرهنگ و تمدن هند از جمله تمدنی است که بر فرهنگ ما تأثیر داشته و یکی از جنبه‌های تأثیر هند در ادبیات فارسی وصف هند توسط شاعران و نویسندگان ایرانی است.

سه مجموعه شعر «آهید»، «قلبم به احترام تو ایستاده است» و «آبی‌تر» توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با صدور پیامی عروج شهادت گونه سردار سیدعلی صنیع‌خانی را تسلیت گفت.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: یکی از اقدامات مهم ما در انجمن این است که آثار غیرفارسی ابن سینا را با زبانی ساده‌تر، ترجمه و منتشر کنیم تا نسل جوان کشور، بیشتر از آن بهره‌برداری کند.

نویسنده کتاب «متهم دادگاه» در جلسه نقد و بررسی این کتاب گفت: کسانی که فقط داستان نویس هستند اساسا دنیایشان، دنیای تصور است اما دست و پای تخیل در مستندنگاری بسته است.

صدام همواره دشمن اصلی خود را برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران می دانست، اما رفتار جوانمردانه ایران پس از جنگ تحمیلی در قبال مردم عراق نظر او را تغییر داد.

مدیر مرکز رصد فرهنگی گفت: اولین پیمایش سنجش روانشناختی رفتار حجاب و کشف حجاب در تهران با استفاده از داده‌های میدانی اجرا شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کارخانه زاگرس شیراز به بهره برداری خواهد رسید که می‌تواند سالی 40 هزار تن کاغذ تولید کند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از اعزام 15 گروه سرود به پیاده‌روی اربعین و آغاز پویش «حبیبی شکرا» خبر داد.

سردار سیدعلی صنیع خانی از جانبازان شیمیایی دفاع مقدس و برادر شهیدان سیدمحمد و سیدحسن صنیع خانی پس از یک دوره بیماری به شهادت رسید.

سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو از امروز هشتم شهریور با 300 غرفه فعال و حضور ایران آغاز به کار کرد.